Dobrá správa pre ženy! Ak cvičíte rovnaký čas ako muži, prospeje vám to viac

Muži a ženy vo veku 19 až 64 rokov by mali týždenne absolvovať aspoň 150 minút stredne intenzívneho cvičenia alebo 75 minút intenzívneho cvičenia, pričom aspoň dvakrát týždenne by mali vykonávať aktivity na posilnenie svalov.

21.02.2024 14:00
žena, cvičenie, šport, TRX, tréning, telocvičňa Foto:
Cvičíte pravidelne?
debata

Ženy majú z rovnakého množstva pravidelného cvičenia väčší prospech ako muži, pokiaľ ide o zabránenie predčasnému úmrtiu. Denník The Guardian o tom napísal s odvolaním sa na štúdiu, ktorá tvrdí, že aj relatívne malé množstvo môže byť pre ženy prospešné, ak inak nemajú dostatok pohybu.

plank, žena, tréning, cvičenie, postava Čítajte viac Nie nudný, ale zázračný! Plank môžete obmieňať na mnoho spôsobov - pozrite si videá a trénujte

Muži a ženy vo veku 19 až 64 rokov by mali týždenne absolvovať aspoň 150 minút stredne intenzívneho cvičenia alebo 75 minút intenzívneho cvičenia, pričom aspoň dvakrát týždenne by mali vykonávať aktivity na posilnenie svalov, uvádza britský zdravotný systém NHS. Skoršie štúdie ukázali, že dievčatá a ženy majú tendenciu vykonávať menej fyzickej aktivity ako chlapci a muži. Najnovší výskum ale naznačuje, že muži a ženy nedosahujú rovnaký prospech pri rovnakej úrovni fyzickej aktivity.

krok, chôdza, topánky, obuv Čítajte viac 10 000 krokov denne? Takto ich zvládnete takmer bez povšimnutia

Štúdia podľa autorov nenaznačuje, že by ženy mali cvičiť menej, ale skôr chce povzbudiť ženy, ktoré možno z rôznych dôvodov nemajú dostatok pohybu, že aj relatívne malé množstvo pohybu môže priniesť významné výhody. Štúdia skúmala 412 413 účastníkov bez zdravotných problémov v rokoch 1997–2017. Do konca decembra 2019 ich 39 935 zomrelo, z toho 11 670 na srdcovocievne ochorenia.

Respondenti sa pravidelne zúčastnili zdravotníckych prieskumov, ktoré zahŕňali otázky týkajúce sa cvičenia. Z výsledkov vyplýva, že pravidelnú fyzickú aktivitu a posilňovacie cvičenia robil väčší podiel mužov ako žien. Hoci cvičenie bolo spojené so znížením rizika predčasného úmrtia u mužov aj žien – vrátane kardiovaskulárnych príhod, prínos bol väčší u žien.

Tím okrem iného zistil, že 140 minút mierneho cvičenia týždenne znižuje u žien riziko predčasného úmrtia z akejkoľvek príčiny o 18 percent v porovnaní s nulovou aktivitou. Naproti tomu muži potrebovali na dosiahnutie podobného výsledku 300 minút takéhoto cvičenia týždenne.

Zníženie rizika sa zvyšovalo s dobou strávenou cvičením u mužov aj žien, a to až do približne 300 minút miernej aktivity týždenne. Na tejto úrovni mali ženy o 24 percent nižšie riziko predčasného úmrtia z akejkoľvek príčiny v porovnaní s neaktivitou.

„Nie je to príliš prekvapujúce, ak zoberieme do úvahy, že takéto analýzy nemôžu zohľadniť skutočnosť, že fyzické úsilie, ktoré ženy vynakladajú na danú fyzickú úlohu, je vyššie ako u mužov,“ uviedol Emmanuel Stamatakis z univerzity v Sydney.

Tím však upozorňuje, že štúdia vychádza z vlastného hlásenia o cvičení a nezahŕňa fyzickú aktivitu spojenú s činnosťami v domácnosti.

debata chyba
Viac na túto tému: #tréning #fyzická aktivita

+ Ak potrebujete odbornú pomoc, obráťte sa na odborníka.
Plňte si svoje sny nech to stojí čo to stojí, peniaze...

+ Vyvážená strava a dostatok odpočinku zlepšia vaše zdravie.
Finančná príležitosť sa ukáže, keď sa to najmenej...