Ak opomenieme lov, plachtenie a automobilové preteky, odpovede sú jednoznačné. Golf, tenis a v menšej miere aj jazda na koni, vrátane konského póla, sú považované za elitárske aktivity, vyhradené pre najviac privilegované socioprofesijné skupiny.
Sú to športy, ktoré sa rýmujú s eleganciou, a ktoré je nutné robiť v zodpovedajúcom oblečení. Kedysi boli tieto disciplíny doménou niekoľkých odborne zameraných značiek, dnes ale inšpirujú celý módny priemysel, od takzvanej fast fashion (rýchla móda) až po luxus, napísal denník Le Figaro.
Čítajte viac Ako sa obliekajú extrémne bohatí ľudia? Luxus je základ, ale nenápadnosť víťazí, potvrdzuje to Boj o moc aj slávna herečkaUž nie je potrebné tráviť čas na kurte alebo na greene, aby človek získal ten správny vzhľad. Značka Céline ponúka tenisový set s monogramom, JW Anderson pre Uniqlo navrhol sveter bez rukávov a plisované sukne predáva Mango, ktoré v polovici apríla sponzorovalo 70. ročník turnaja Barcelona Open.
Čo majú všetky tieto značky spoločné? Hrajú sa s prvkami takzvanej preppy estetiky, ktorá je v súčasnosti veľmi módna a ktorú generácia Z premenovala na štýl „old money“ (voľne preložené ako zdedené bohatstvo). Na sociálnych sieťach má toto pokolenie jedinú posadnutosť: vyzerať bohato. To sa podľa príspevkov na instagramovom účte s názvom oldmoneyculture prejavuje vždy lesklými vlasmi, dobre vyžehlenou košeľou, svetrom uviazaným okolo krku a samozrejme bezchybným športovým oblečením.
Fantázia, ktorá akoby vypadla z reklamnej kampane Ralpha Laurena alebo Tommyho Hilfigera, sa odráža aj v číslach. Módna platforma Stylight, ktorá analyzuje vyhľadávanie spotrebiteľov, zaznamenala od začiatku roka 30-percentný nárast kliknutí na svetre bez rukávov.
Vysvetlenie tejto náhlej posadnutosti má korene v pandémii, počas ktorej vonkajšie športy zažili nebývalý rozmach, neskôr umocnený lockdownami. Zrazu sa pobyt vonku stal luxusom. Pohodlný, ale elegantný šatník – samotná definícia preppy štýlu, ktorý je dnes v móde – je tiež dedičom trendu športového oblečenia, ktorý sa o niekoľko rokov skôr prehnal šatňami po celom svete.
Čítajte viac Chanel, Vuitton aj Fendi - luxusné kabelky tejto sezóny? Toto sú najväčšie hity, inšpirujte sa hviezdami„Keď nosíte tento druh retro estetiky, vyvoláva to dojem, že sa cítite dobre, vyzeráte vkusne, máte nad sebou kontrolu a to všetko bez nutnosti nosiť oblek,“ uviedla Avery Trufelman, ktorá sa vo svojom podcaste zaoberá pôvodom štýlu, ktorý býva vidieť na prestížnych univerzitách patriacich do takzvanej Ivy League.
„Vždy ma priťahoval tento svet, ktorého súčasťou som chcela byť už od detstva,“ povedala Emily Oberg, zakladateľka značky Sporty & Rich. „Estetika ‚old money‘ pre mňa nie je módna ani okázalá, je predovšetkým jednoduchá, rafinovaná a len pre znalcov,“ dodáva. Bývalá austrálska novinárka teraz stojí na čele malého impéria športového oblečenia kombinujúceho „luxus a rafinovanosť“, ktoré nosia módne ikony ako modelka Hailey Bieber či influencerka Chiara Ferragni.
Na svojom instagramovom účte, ktorý na začiatku mája sledovalo 442 000 ľudí, značka Sporty & Rich zhromažďuje komunitu dychtiacu po vintage snímkach, ktorú zásobuje zábermi Slima Aaronsa, fotografa smotánky v 50. a 60. rokoch minulého storočia. Medzi mikinou s vyšívaným nápisom a čiapkou s logom tak možno vidieť princeznú Dianu na bicykli alebo v bunde, ktorú nosia hráči amerického futbalu, mladú Annu Kurnikovovú v 90. rokoch alebo dokonca monackú princeznú Charlotte Casiraghiovú.
Čítajte viac Začala nahými šatami a záver? Slávna influencerka vystavila vo verejnoprávnej televízii prsia v zlateZatiaľ čo niektorí sa do retro módy vrhajú po hlave, iní si radšej privlastňujú jej prvky a robia ich prístupnejšími. Tak vznikli značky Recreational Habits, Fore All a Palmes Society. Ich program zahŕňa „sprístupnenie exkluzívneho sveta preppy elity a jej koníčkov ľuďom, ktorí boli historicky vylúčení“, „posilnenie postavenia žien prostredníctvom golfu“ a „zavedenie modernej etiky (do tenisu) a kultúry, ktorá ho obklopuje“.
„V priebehu histórie bol preppy štýl spojený s týmito športmi otvorený masám,“ uviedla Trufelman. „Toto demokratizačné hnutie je tak nakoniec iba logickým vyústením,“ dodala. Objavili sa však aj trendy opačné, teda keď sa športy zvyčajne spájané s „ulicou“ dostávajú do sveta luxusnej módy a inšpirujú ju.
Jednou z najslávnejších, aké sa v posledných rokoch objavili na trhu s luxusnými produktmi, bola kolekcia značky Louis Vuitton a spoločnosti Supreme (vznikla v roku 2017), ktorá svoju estetiku postavila na skaterskej newyroskej kultúre. Rovnaká značka v spolupráci so značkou League of the legends vytvorila napríklad kolekciu inšpirovanú bežeckým športom. Iba pred pár dňami sa takto napríklad prezentovala talianska značka Fendi s minikolekciou pánskeho oblečenia, ktorú inšpiroval basketbal. Už roky tiež vznikajú spojenia luxusných značiek so známymi výrobcami obuvi a športovej módy z mass-marketu. Takto sa spojila napríklad Adidas a Prada, spoločnosť Nike s niekoľkými luxusnými brandmi (napríklad Givenchy) a mnohé ďalšie.