V menších dávkach, ale častejšie! Platí to pri užívaní vitamínu C. A čo platí pre vitamín D?

U dospelého človeka s normálnou stravou je potrebných viac ako 100 miligramov céčka denne.

09.11.2023 16:00
vitamíny Foto:
Koľko vitamínov a kedy?
debata

Vitamín C je lepšie užívať v menších, ale častejších dávkach. Najvhodnejšie pri jedle, ráno alebo večer. Odporúča to Slovenská lekárska komora (SLek) na sociálnej sieti.

rakytník Čítajte viac Absolútna bomba pre imunitu? Volá sa rakytník rešetliakovitý!

„Vitamín C je vo vode rozpustný vitamín, čo znamená, že na rozdiel od v tukoch rozpustných vitamínov sa v organizme neuchováva a jeho nadbytok sa vylúči. Preto je vhodné užívať vo vode rozpustné vitamíny v menších, ale častejších dávkach,“ vysvetlila. U dospelého človeka s normálnou stravou je podľa komory málokedy potrebných viac ako 100 miligramov denne. Pri chorobe či rekonvalescencii je možné zvýšiť dávkovanie na 500 až 1000 miligramov den­ne.

Imunitnému systému pomáha aj zinok. Prípravky s jeho obsahom SLeK odporúča užívať s odstupom od kávy aj jedla, ideálne pol hodinu pred alebo dve hodiny po jedle, aby sa predišlo zníženiu jeho vstrebávania. „Zároveň je lepšie vyhnúť sa prípravkom s obsahom síranu zinočnatého, ktorý môže nalačno dráždiť žalúdok,“ dodala komora. Denné dávkovanie zinku by malo byť medzi desať až 25 miligramov.

Vitamín D možno užívať kedykoľvek počas dňa. „Ide o vitamín rozpustný v tukoch, preto sú najvhodnejšie také formy, ktoré obsahujú vhodný tukový nosič,“ ozrejmili odborníci s tým, že denná dávka by sa mala pohybovať medzi 1000 až 2000 IU. „Opatrní musia byť pacienti užívajúci niektoré druhy močopudných liekov alebo kortikoidov,“ upozornila komora.

debata chyba
Viac na túto tému: #vitamíny #vitamín C #zinok

+ Podporujte svoju imunitu vitamínmi, môžu byť aj vo forme ovocia.
Využite každú príležitosť, ktorá sa ponúka,...

+ Neseďte dnes doma, choďte sa prejsť do prírody na slniečko.
Pri právnych úkonoch sa radšej poraďte s odborníkmi...