Menej spíte? Určite nestihnete viac? Život sa vám rapídne skráti, chcete vedieť ako?

Hovorí sa, že si pospíme v hrobe a život je potrebné žiť naplno. Ukrajovať si však zo spánku s tým, že stihnete večer porobiť, čo ste počas dňa odkladali, je jedným z najväčších prehreškov voči vášmu zdraviu. Nakoniec tak v podstate viac vôbec nestihnete, pretože budete žiť kratšie.

09.09.2023 06:00
žena, spánok, zaspávanie, noc, zlý spánok,... Foto:
Spite osem hodín denne, ak chcete byť zdraví a predĺžite si tak život.
debata (1)

Spánok je elixír dlhovekosti

Pribúda štúdií, ktoré sa zhodujú na jednom a tom istom odporúčaní. Spite osem hodín denne, ak chcete byť zdraví a predĺžite si tak život. Jednu takúto štúdiu prezentovali lekári na výročnom vedeckom zasadnutí American College of Cardiology, ktoré v zámorí prebiehalo spoločne so Svetovým kardiologickým kongresom.

Podľa nej dodržiavanie odporúčaných spánkových návykov predĺžilo mužskú dĺžku života o takmer päť rokov a život žien takmer o 2,5 roka.

Indikátorom zdravia je ráno

To, či spíte dobre určí, či hladko zaspíte, bez dlhého prevaľovania, máte neprerušovaný spánok a spánok trvajúci osem hodín. Samozrejme ráno by sa mal človek budiť svieži. Doktor Frank Qian, klinický pracovník z Harvard Medical School, ktorý zároveň pracuje ako lekár v Beth Israel Deaconess Medical Center v Bostone, tvrdí, že zlepšenie spánku v celej populácii môže významne znížiť počet predčasných úmrtí.

spánok, bdenie, nespavosť, spánková hygiena Čítajte aj Čo sa stane s vašim telom, ak budete málo spávať? Tretí bod je extra nebezpečný

Až tretina ľudí spí málo

Ľudia trpia rôznymi neduhmi a do veľkej miery sa pod nimi môže podpisovať fakt, že spia príliš málo, hoci si myslia, že im to stačí. Dospelý človek potrebuje sedem až osem hodín spánku. To je pre mnoho ľudí ťažké dodržať a potvrdzujú to aj skúsenosti lekárov. Naša spoločnosť sa stáva dvadsaťštyriho­dinovou. Zvlášť v mladej generácii sa rozvinul kult aktívnosti. Mladší ľudia sa predbiehajú v tom, kto toho čo najviac stihne. Stihnú však určite kratšie žiť.

Najviac si to odnesie srdce

Krátky spánok ho vyčerpáva, ale aj slabo kvalitný. Štúdia zistila, že aj mizerný spánok môže škodiť srdcu. Nehovoríme len o kvalite a kvantite spánku, ale aj o pravidelnosti, rovnako kvalitnom spánku noc čo noc, zdôraznil pre web CNN.com špecialista na spánok lekár Raj Dasgupta, docent klinickej medicíny na Keck School of Medicine na University of Southern California. Pripomenul, že nekvalitný spánok je podľa viacerých štúdií spojený s vyšším rizikom kardiovaskulárnych ochorení.

Výsledky hovoria jasne

Ľudia, ktorí spávali kvalitne a dostatočne dlho, mali o 30 percent nižšiu pravdepodobnosť, že zomrú z akéhokoľvek dôvodu, o 21 percent nižšiu pravdepodobnosť úmrtia na kardiovaskulárne ochorenie, o 19 percent nižšiu pravdepodobnosť úmrtia na rakovinu. Až o 40 percent sa znížila pravdepodobnosť úmrtia na iné príčiny ako srdcové ochorenie alebo rakovinu, uvádza sa v štúdii. Spať sa teda určite oplatí.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #spánok #dĺžka života #dobrý spánok #spánkový režim #zdravia #kvalitný spánok #spánkový deficit #nedostatočný spánok #krátky spánok #kardiovaskulárne occhorenia