Máte alergiu či intoleranciu na potraviny? A ako pri tom chudnúť?

„Potravinové alergie či intolerancie môžu sekundárne spôsobiť problémy s váhou, a to či už priberanie alebo chudnutie. Pri nafukovaní či zadržiavaní vody sa môžu cítiť ľudia „pribratí“ a zle vo svojej koži.“ Aj takto môžu podľa šéfky Inštitútu redukcie a prevencie nadváhy kompliment® PharmDr. Kataríny Skybovej spomínané potravinové obmedzenia spôsobiť priberanie na váhe na jednej strane a na tej druhej komplikovať zhadzovanie nadbytočných kilogramov. Aký je medzi alergiou a intoleranciou na potraviny rozdiel a čo o nich treba vedieť hovorí odborníčka v rozhovore pre Pravdu.

24.09.2023 14:57
mlieko, kŕče, laktóza, alergia, intolerancia,... Foto:
Štúdie hovoria, že 50 – 90% samo-diagnostikovaných potravinových alergií či intolerancií je nesprávnych.
debata

S ktorými výživovými obmedzeniami sa najčastejšie stretávame?

U našich klientov sa najčastejšie stretávame s intoleranciou na laktózu (mliečny cukor), občas aj s histamínovou intoleranciou, alergiou na mliečnu bielkovinu, orechy, kôrovce či lepok (celiakia). Okrem intolerancie a alergie na potraviny sa začali častejšie objavovať ochorenia ako SIBO (syndróm bakteriálneho prerastania) či IBS (syndróm dráždivého čreva), prejavujúce sa veľmi podobne.

Aký je základný rozdiel medzi intoleranciou a alergiou?

Alergia na potraviny je imunitnou reakciou, zatiaľ čo potravinová intolerancia je výsledkom reakcie tráviaceho systému, kedy napríklad chýba tráviaci enzým. Môžu mať však podobné príznaky.

Aký je medzi nimi hlavný rozdiel?

Hlavný rozdiel medzi alergiou a intoleranciou je, že príznaky potravinovej alergie sa väčšinou prejavia okamžite po požití určitej potraviny. Pri intolerancii sa príznaky dostavia neskôr, o niekoľko hodín alebo dokonca dní. Alergia sa prejaví rýchlo po styku s určitou potravinou (napr. mliečna bielkovina, orechy), a prejavuje sa okamžitou reakciou imunitného systému. Prejavuje sa hlavne podráždením pokožky, vyrážkami, opuchmi slizníc, hnačkou, vracaním, náhlou únavou či dokonca sťaženým dýchaním.

Ktoré príznaky sú typické pre alergiu?

Príznaky alergie (napr. anafylaktický šok) môžu byť v istých prípadoch aj smrteľné, preto ju treba včas diagnostikovať. Alergické reakcie na jedlo sa zvyčajne vyskytujú počas prvých dvoch hodín po požití a zvyčajne vymiznú do 24 hodín. Najrozšírenejšie potraviny spôsobujúce alergie sú mlieko, vaječný bielok, arašidy, orechy, sója, pšenica, morské plody, syry, zeler.

Ako reaguje telo pri intoleranciách na potraviny?

Pri intolerancii sú príznaky oneskorené. Preto si ju nemusíme ihneď spojiť s určitou potravinou. Medzi príznaky patrí napríklad bolesť hlavy, chronická únava, nadúvanie, hnačka, zápcha, bolesti brucha, akné, ekzémy, zápaly dutín, problém s dýchaním a podobne. Intolerancia neohrozuje na živote a dá sa jej vyhnúť obmedzením príjmu problematickej potraviny.

Dokážeme bez testov zistiť, na ktoré potraviny máme intoleranciu a na ktoré alergiu?

Na základe len niektorých príznakov sa nedá intolerancia diagnostikovať, je potrebné podstúpiť testy. Napríklad laktózová intolerancia je spôsobená nedostatkom enzýmu laktáza (pri histamínovej intolerancii môže byť tiež príčinou nedostatok enzýmu DAO). Laktózová intolerancia sa dá pomerne ľahko odsledovať. Pokiaľ máte ťažkosti (nadúvanie, bolesti brucha, plynatosť, zápcha) po konzumácii mliečneho výrobku, môže ísť o intoleranciu. Naopak, po konzumácii delaktózovaného mlieka či jogurtu by sa problém nemal objaviť. Ak sa však objaví, treba hľadať príčinu inde, môže sa napríklad jednať o alergiu na mliečnu bielkovinu.

Čo robiť pri pretrvávajúcich problémoch?

Pri dlhodobých ťažkostiach s trávením (3 týždne a viac) a podozrením na potravinové alergie či intolerancie odporúčam obrátiť sa na imunologickú ambulanciu, kde vám urobia potrebné testy, alebo na gastroenterológa.

Vyskytuje sa laktózová intolerancia často?

Laktózová intolerancia je celkom častá a jej výskyt sa zvyšuje s vekom. Zaujímavé je, že jej výskyt sa mení aj v súvislosti s geografickou polohou. Na severe Európy sa napríklad vyskytuje oveľa menej ako na juhu. My sme na Slovensku vo výskyte niekde v strede. Môže za to pravdepodobne genetika. Laktózová intolerancia sa môže vyskytnúť aj v záťažových obdobiach života a neskôr vymiznúť či zmierniť sa.

V súčasnosti sa často skloňuje aj histamínová intolerancia, čo o nej vieme?

Jej diagnostika je komplexnejšia a môže byť náročná. Máme skúsenosť s tým, že množstvo ľudí sa samo diagnostikuje a radi hovoria, že problémom je práve histamín. Relevantné testy a vyšetrenia im však chýbajú. Histamínová intolerancia je veľmi špecifická, pretože u každého človeka sa líši spektrum netolerovaných potravín. To, čo niekomu robí problém, inému nemusí. Množstvo histamínu je v rôznych druhoch potravín rôzne. Opäť je cestou návšteva lekára a odborná diagnostika.

mlieko, laktóza, intolerancia, brucho, žalúdok, bolesť Čítajte viac Komplikujú potravinové intolerancie chudnutie a ako ich odhaliť?

Kde je ho najmenej?

V čerstvých potravinách je histamínu menej, s dĺžkou skladovania aj množstvo histamínu narastá. Množstvo histamínu stúpa fermentačnou aktivitou mikroorganizmov. Hladina histamínu v tele môže stúpať následkom rôznych prirodzených a chorobných stavov a stresu.

Ktoré potraviny sa najčastejšie spájajú s týmto druhom intolerancie?

Typickými predstaviteľmi potravín, ktoré robia najväčšie ťažkosti sú paradajky, špenát, avokádo, baklažán, alkohol, citrusy, ananás, čokoláda a kakao, fermentované mliečne výrobky, fermentované potraviny, odstáte ryby či mäso, víno či pivo. Rada by som spomenula, že dnes existujú rôzne domáce testy na potravinové alergie, ale vo všeobecnosti nie sú objektívne. Je to preto, že väčšina z nich je určená skôr na detekciu imunoglobulínu G (IgG) ako IgE. Pretože imunitný systém produkuje IgG v reakcii na veľa rôznych cudzorodých látok, pozitívny výsledok nemusí nevyhnutne znamenať, že jedlo je príčinou alergie.

Je pravdou, že pri neriešení tohto problému sa komplikuje chudnutie?

Potravinové alergie či intolerancie môžu sekundárne spôsobiť problémy s váhou, a to či už priberanie alebo chudnutie. Pri nafukovaní či zadržiavaní vody sa môžu cítiť ľudia „pribratí“ a zle vo svojej koži. Vylúčenie niektorých potravín, môže viesť k preferovaniu iných, kalorickejších jedál. Príčinou priberania môže byť aj samotný diskomfort, únava a slabosť (psychická či fyzická) a s tým spojený nedostatok aktivity. Taktiež existuje spojenie medzi chronickým zápalom, spôsobeným dlhodobým dráždením imunitného systému a inzulínovou rezistenciou, ktorá sa spája s priberaním najmä v oblasti brucha.

Môže to fungovať aj opačne?

Je možné, že výživové obmedzenia vedú k redukcii hmotnosti, pretože si ľudia dávajú väčší pozor na výber jedál a nemôžu zjesť všetko, čo im príde pod ruku.

Čo môžeme očakávať po vylúčení „problematických“ potravín z jedálneho lístka?

Prestávajú bolesti brucha, nafukovanie, hnačky a plynatosť. Môže odísť únava, mentálna hmla a prinavráti sa chuť do života a iskra.

Prečo nie je vhodné, aby vylučovali z jedálneho lístka potraviny ľudia, ktorí nemajú intolerancie a alergie na potraviny?

Po prvé preto, že každá skupina potravín má v našom jedálničku svoj význam a prináša nám živiny, minerálne látky a vitamíny. Pri vylúčení potravín môžu nastať nové ťažkosti – zápchy (pri nedostatku rozpustnej vlákniny z ovocia a zeleniny), hnačky (pri nedostatku nerozpustnej vlákniny z obilnín) alebo nafukovanie. Ale aj nedostatočná výživa – nedostatok bielkovín, vápnika, vlákniny a podobne. Problémy totiž môžu vznikať aj z toho „čo nejeme“, nielen z toho „čo jeme“.

Prečo sú pri výživových obmedzeniach potrebné rady odborníka a akým spôsobom nasmerujete ľudí s výživovými obmedzeniami, ktorí chcú chudnúť?

Štúdie hovoria, že 50 – 90% samo-diagnostikovaných potravinových alergií či intolerancií je nesprávnych. Pri tráviacich ťažkostiach je preto vhodné navštíviť lekára. Preto ak odhalíme nejaký problém s trávením, odporúčame klientom sa chvíľu sledovať, prípadne eliminovať dočasne potraviny, ktoré by mohli problém spôsobovať. Ak problém pretrváva, odporúčame vyšetrenie u imuno-alergológa či gastroenterológa. Môže ísť totiž aj o komplikovanejší problém (napr. SIBO), ktorý si vyžaduje špeciálnu liečbu a diétu. Je určite dobré poznať príčinu svojich zdravotných problémov a nevylúčiť zbytočne množstvo potravín, ktoré sú pre nás v rámci výživy dôležité.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #potravinová intolerancia #bielkoviny #lepok #laktóza #potravinové alergie #histamín #glutén #antihistaminiká #histamínová intolerancia #laktózová intolerancia #alergia na lepok #alergia na orechy #potravinové intolerancie

+ Pridanie zelene do vašej pracovnej plochy môže zvýšiť vašu kreativitu.
Využívanie finančných aplikácií pomáha...

+ Vytvorenie ranného rituálu zlepší váš celodenný výkon a pohodu.
Pokúsite sa každý deň učiť novým veciam, budete...