Prečo priberáme z kokteilov v lete? Ako si nezničiť postavu?

Tvrdá drina v podobe budovania postavy snov môže vyjsť počas letných dovoleniek nazmar. K stravovaniu v štýle rýchleho občerstvenia, langošov či hamburgerov sa totiž môže pridať ešte jeden nenápadný „zabijak“ štíhlej línie. Alkoholický kokteil sa považuje za kalorickú bombu horúcich mesiacov číslo jeden.

07.08.2023 06:00
Melónová margarita, melón, koktejl, koktail,... Foto:
V prípade, že si chceme počas dovolenky dopriať aj alkoholické kokteily, je vhodné ich konzumovať s mierou.
debata

Expresné priberanie

Lahodné, osviežujúce, plné ovocných štiav, sladkých sirupov a opojného alkoholu. Dovolenku si najmä nežnejšia polovička ľudstva nevie priveľmi predstaviť bez oddychu pri poháriku vychladeného, miešaného alkoholického nápoja. Takzvané kokteily sú v móde po celé roky a väčšinou v sebe spájajú sladké zložky s alkoholom, niekedy majú rajčinovú šťavu, alebo iné druhy zeleninových džúsov. Pokiaľ počas jedného dňa vypijeme aj viac ako dva kokteily, problém v podobe nadbytočných kilogramov môže byť na svete. Ľudské telo totiž bez fyzickej námahy, športu nevie spáliť kalórie z cukru ani z liehoviny a ukladá ich do podkožných zásob tuku.

Alkohol je kalorický

Výživová hodnota spomínaných miešaných nápojov nie je ani napriek pridanému ovociu či zelenine na vysokej úrovni. Problémom je pomer cukru a alkoholu. Pre porovnanie slúži kalorická hodnota čírej liehoviny bez sladkých prísad a napríklad margarity, ktorá sa pripravuje z tequily, pomarančového likéru, limetkovej šťavy, ľadu a štipky soli. Liehovina bez príchute má v jednom poháriku približne 110 kilokalórií, pričom druhý spomínaný kokteil vyše 270 kcal. V prvom nápoji je 19 g alkoholu, žiaden pridaný cukor a asi 36 mg sodíka. V druhom drinku 18 g etanolu, 36 g cukru a viac ako 400 mg sodíka. Počas dovolenky sa zvyčajne menej namáhame, viac jeme a pijeme. Energia zo skonzumovanej potravy a rôznych kokteilov telo zaťažuje. Podľa zaujímavej španielskej štúdie dôvodom priberania v lete môže byť najmä zvýšené pitie alkoholu. Cukor má na 1 gram 4 kalórie, alkohol na 1 g až 7 kalórií.

gin, džin, nápoj, pohár, drink, ľad, voda, Čítajte aj Čo spraví so ženským telom alkohol? Škodí už aj malé množstvo

Pozor na srdce

Podľa výskumu, ktorý zverejnil magazín European Heart Journal sa pravidelné popíjanie alkoholu spája so srdcovými ťažkosťami. Vedátori skúmali vyše stotisíc ľudí počas takmer pätnástich rokov a zistili, že konzumácia iba 12 g alkoholu denne (asi 1 pohár) bola spojená s 16 % vyšším rizikom srdcového zlyhania a mozgovej mŕtvice. Dobré správy neprináša popíjanie opojných nápojov ani vo vzťahu k vzniku rakoviny. Podľa Georgea F. Kooba z amerického Národného inštitútu pre zneužívanie alkoholu súvisí pitie etanolu s nádorovými ochoreniami pažeráka a rakoviny prsníka u žien. Pitie 1 až 2 pohárov alkoholu denne zdvojnásobuje riziko rakoviny prsníka u žien. „Bezpečná úroveň konzumácia alkoholu v súvislosti s rizikom vzniku rakoviny neexistuje,“ vysvetľuje pre portál eatingwell.com Koob. Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie nie je žiadne množstvo alkoholu bezpečné, pretože spôsobuje najmenej sedem druhov rakoviny. Ide najčastejšie o rakovinu hrubého čreva a rakovinu prsníka u žien. Vyhýbať by sa mu mali ľudia so závislosťami, tehotné ženy a osoby, ktoré pravidelne užívajú rôzne lieky. Zvlášť nebezpečné je kombinovať alkohol s liekmi na krvný tlak a na psychické ochorenia.

Narúša spánok, sme mrzutí

Ľudia majú problémy so spánkom po celom svete. Podľa Centra pre kontrolu a prevenciu chorôb až 1 z 3 Američanov spí každý deň menej ako sedem hodín. Popíjanie alkoholických kokteilov síce vyvoláva ospalosť, ale nezlepší kvalitu spánku. „Vo všeobecnosti totiž skracuje čas, ktorý potrebujeme na zaspávanie, ale narúša aj architektúru spánku a podporuje skoré prebúdzanie,“ hovorí Koob. Odborník poukazuje aj na štúdiu z JMIR Mental Health, podľa ktorej 1 až 2 poháre alkoholického drinku pred spaním narúša správne fungovanie nervového systému a znižuje schopnosť relaxovať počas noci.

Netreba byť martýrom na dovolenke

V prípade, že si chceme počas dovolenky dopriať aj alkoholické kokteily, je vhodné ich konzumovať s mierou. Pomôcť môže aj trik s pitnou vodou. Po každom takomto nápoji je vhodné vypiť 2 až 3 dcl vody a striedať alkoholické nápoje s pitím vody, nesladených bylinných čajov. Výborným spôsobom ako zostať vo forme a nepribrať kilogramy navyše je konzumácia čerstvej zeleniny a zeleninových štiav, ktoré na rozdiel od ovocia obsahujú omnoho menej energie. Dodajú telu potrebné množstvo tekutín a zasýtia na dlhý čas. Štíhlu líniu si počas letného oddychu udržíme aj pravidelnými prechádzkami či behom po pláži, vodnými športami a plávaním.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #dovolenka #alkohol #koktejly #letné drinky #miešané nápoje #drink #cukor #koktejl #kalorická hodnota #priberanie na hmotnosti

+ Ranné cvičenie vám pomôže dosiahnuť dobrú kondíciu a hlavne náladu.
Nemôžete sa uspokojiť len so snívaním,...

+ Dávajte pozor v čom chodíte, plesne a bradavice sú z nesprávnej obuvi.
Ste pod drobnohľadom nadriadených,...