5 neprávd o chudnutí. Tieto vám naozaj nepomôže dať dole kilá

Leto vás prekvapilo akosi prirýchlo a vy sa snažíte dopasovať postavu do plaviek? Je mnoho ciest, ktoré si môžete zvoliť k mazaniu tukových faldíkov. Horšie však je, že mnoho žien sa vydá do slepej uličky neprávd o chudnutí, ktoré ich oberú len o nervy, zdravie, ale ani o gram tuku.

20.07.2023 11:30
banán, žena diéta, chudnutie, hmotnosť Foto:
Aké banány jesť počas toho, ako sa snažíte schudnúť?
debata (1)

Light potraviny nie sú zázrak

Majú síce znížený energetický obsah, ale aj tak obsahujú kalórie, a preto sa musia započítavať do celkového denného energetického príjmu. Síce často majú menej tuku, prípadne aj cukru, ale ich niektoré zložky energetický príjem naopak zvyšujú. Napríklad zahusťovadlá. Neplatí, že namiesto jednej klasickej müsli tyčinky môžem zjesť dve v light verzii. Hoci si to niektorí myslia.

Hlad je základ chudnutia

Ani nápad. Maximálne vám spomalí metabolizmus, čo určite nie je ideálne. Ľudia svoje telá úmyselne trápia od hladu a myslia si, ako to pomáha chudnutiu. Pritom priberú. Pretože vyhladované telo, vďačné za každú porciu jedla, si okamžite začne vytvárať zásoby na horšie časy a živiny ukladať do tukov. Preto by sme mali jesť menšie porcie, ale častejšie. Odporúča sa päť, u športujúcich osôb aj šesť menších jedál denne, a to v pravidelných intervaloch po troch až štyroch hodinách.

Cukry nie sú strašiakom

Sacharidy tvoria jednu z dôležitých zložiek potravy a nemali by ste ich úplne vylúčiť. Podľa dietológov by dokonca mali predstavovať 45–60 percent denného energetického príjmu, ich odporúčaná denná dávka je 300 – 420 gramov. Avšak jednoduché cukry je dobré obmedziť na minimum a prednosť by mali mať sacharidy zložené.

chudnutie, kilogramy, diéta Čítajte aj Expert na výživu: Prečo nefungujú diéty a ako sa nastaviť na chudnutie?

Tie sú pre telo vhodnejším zdrojom energie, pretože sa do krvi vstrebávajú pozvoľne a dodávajú telu energiu rovnomerne. Ide predovšetkým o potraviny s vysokým obsahom vlákniny. Obilniny, strukoviny, celozrnné pečivo, zelenina. nekalorickými sladidlami alebo poprípade ďalšími typmi sladidiel.

Schudnete aj bez športu

Áno. Ale nezdravo, krátkodobo a pomaly. Avšak športom schudnete zdravo a udržateľne. Vďaka nárastu svalovej hmoty sa urýchľuje metabolizmus a telo rýchlejšie využíva prijatú energiu. Navyše pri zvýšenej telesnej námahe dochádza k uvoľňovaniu endorfínov, hormónov šťastia, ktoré nám zlepšia náladu, a budeme sa cítiť lepšie. Najlepšie výsledky docielime aeróbnym cvičením, pri ktorom zapojíme čo najviac svalových skupín.

Schudnete jedine diétou

Krátkodobo a rýchlo priberiete opäť. Diéty sú pre tých, ktorí sa chcú trápiť, ale inak systematicky celý život priberať. Krátkodobé diéty nikam nevedú. Málokto má totiž vôľu držať diétu dlhšiu dobu, a tak sa po čase vrátime k svojim pôvodným stravovacím návykom a zhodené kilá zase naberieme, a to oveľa rýchlejšie ako keď sme sa pokúšali schudnúť.

Obvykle skončíme ešte s ďalšími kilami navyše. Po diétach teda môžeme schudnúť, ale iba krátkodobo, dosť často ide len o odvodnenie organizmu, nie o stratu tuku. Pokiaľ si chceme svoju váhu udržať, musíme trvalo a prakticky celoživotne zmeniť svoj jedálniček a životný štýl. Keď chcete schudnúť dlhodobo, musíte sa pripraviť, že to bude beh na dlhú trať, ktorý sa nezaobíde bez telesnej námahy a zmeny životného štýlu.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #pohyb #životný štýl #chudnutie #kalórie #stravovacie návyky #hlad #športová aktivita #chyby v stravovaní

+ Nezahrávajte sa s vaším zdravím, lebo vám to oplatí dvakrát horšie.
Na bankovom účte toho veľa neostalo, začnite...

+ Snažte sa dbať hlavne na stravu, hlavne to vás dokáže udržať zdravých.
Uvažuje sa o vašom povýšení, využite...