Expert na výživu: Prečo nefungujú diéty a ako sa nastaviť na chudnutie?

Diéta. Dokáže sľúbiť to, čo nikto iný. Má magický vplyv na ľudí a presviedča ich o tom, že stratia v krátkom čase veľkú časť hmotnosti. Ak sa to s ňou preženie a získava prívlastok drastická, problém je na svete. Namiesto úvodného chudnutia nastáva po skončení diéty iný problém, priberanie na váhe. Odborník na výživu a autor viacerých populárnych kníh o zdravom stravovaní Mgr. Michal Páleník, ktorého nájdeme na webe www.planeat.sk vysvetľuje v rozhovore pre Pravdu to, ako sa netrápiť diétami a zhodiť nadbytočné kilogramy.

04.07.2023 00:00
chudnutie, kilogramy, diéta Foto:
Chudnutie sa nedarí?
debata

Čo je základnou chybou diét?

Pojem diéta zjednodušene znamená úpravu stravy. Pod diétami však väčšina z nás rozumie prísnu, nízkoenergetickú úpravu stravy. A to už problém byť môže. Takouto diétou síce človek schudne, avšak bude hladný a jedlo mu nemusí chutiť. Zmena je príliš veľká, čím si vytvárame negatívny vzťah k jedlu a často aj k sebe samému. Zvyšuje sa tak riziko, že problém ktorý sa snažíme riešiť diétou, vyriešime iba krátkodobo a je len otázkou času, kedy sa vrátime do pôvodného neželaného stavu. Prípadne priberieme ešte viac.

Prečo nie je dobré vynechávať základné živiny pri chudnutí, napríklad tuky či sacharidy?

Čokoľvek čo je nám v strave prirodzené a pri diéte vynecháme, skôr či neskôr môže telu začať chýbať. Práve makroživiny ako sú sacharidy, tuky a bielkoviny majú svoje miesto v jedálničku a významne vplývajú aj na pocit hladu. Ak by sme v strave nemali tuky, akékoľvek jedlo by sme pomerne rýchlo vytrávili a teda aj vyhladli. Čím sa zvyšuje tendencia neustále niečo pojedať. Čo sa sacharidov týka, rovnako tak ovplyvňujú pocit hladu. Ak ich máme málo, prípadne ich jedávame len vo forme rýchlych cukrov (sladkostí), vyvolá to v tele hlad.

Prečo u ľudí, ktorí držia rôzne diéty vzniká jo-jo efekt?

Je to najmä z dôvodu prílišného zníženia príjmu energie. Pre telo je drastické zníženie energie doslova šok. Akonáhle takáto prísne nízkoenergetická diéta skončí, telo má tendenciu zásobiť sa ešte viac, pretože nikdy nevie, kedy takýto šok príde opäť a ako dlho bude trvať. Preto si radšej bude energiu, zjednodušene povedané, ukladať na "horšie časy''.

fototrener zien 01 Čítajte aj Chudnutie bez diét a utrpenia? Budete prekvapení, tréner žien vysvetľuje ako na to

Môžeme si poškodiť zdravie neustálym držaním rôznych diét?

Áno, záleží však od diéty. Ak sa rozprávame o dlhodobom dodržiavaní prísnych nízkoenergetických diét a tie striedame nekontrolovaným prejedaním, vieme si poškodiť zdravie. A to nielen fyzické, ale aj mentálne.

Čo je potrebné pre naštartovanie chudnutia, metabolizmu bez toho, aby sme držali diéty?

Zmena životosprávy zahŕňa nielen úpravu stravy, ale aj zaradenie pohybovej aktivity, zlepšenie mentálnej hygieny, starostlivosti o spánok, vytváranie si sociálnych interakcií. Rovnako tak vyhýbanie sa toxickým látkam, akou je napríklad alkohol. To všetko je však až krokom číslo dva. Prvý krok je spísanie si dôvodov, prečo vôbec chceme chudnúť, čo tým získame, nastavenie si správnych cieľov a plánu chudnutia. Motivácia je pri chudnutí kľúčovejšia, ako si myslíme.

Ako dôležitý je pri chudnutí kalorický deficit a kedy je v norme?

Veľmi dôležitý, respektíve nevyhnutný. Ak chceme schudnúť, je kľúčové spĺňať túto základnú rovnicu. Náš energetický výdaj musí byť vyšší ako energetický príjem. Pokiaľ nedodržíme túto rovnicu, za žiadnych okolností nebudeme chudnúť tuk.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #chudnutie #zdravé chudnutie #diétna strava #zdravá životospráva #ako schudnúť