5-krát o prevencii v horúčavách: Pitný režim je alfa a omega, ale nezabudnite ani na...

Posledné dni zachvátili nielen Slovensko vlny vysokých teplôt a horúčavy. Prejavilo sa to aj na zvýšenom počte kolapsov z tepla či dehydratácie organizmu.

13.07.2023 00:00
horúčava, teplo, žena, ventilátor Foto:
Horúčavy dávajú zabrať všetkým generáciám. Ako s nimi zatočiť?
debata

Počas podobných dní je mimoriadne dôležité, aby sme dbali na naše zdravie a aby sme telo chránili pred negatívnymi účinkami vysokých letných horúčav. Odborníčka hovorí o tom, na čo by sme mali dbať v prvom rade.

Pitný režim

Je to jedno z najdôležitejších preventívnych opatrení pred kolapsom z tepla. „Voda je základnou zložkou nášho tela, ktorá zabezpečuje správne fungovanie vnútorného prostredia i termoreguláciu,“ hovorí vedúca sestra interného oddelenia Nemocnice Agel Zvolen Zuzana Bukovcová. Pitný režim je dôležitý počas celého roka, ale ešte dbanlivejší by sme mali byť pri ňom počas leta. S pitím treba začať hneď ráno po zobudení a počas celého dňa telo zásobovať dostatočným množstvom tekutín.

Dobre vychladená desiatka: Najlepší spôsob, ako prežiť horúce leto? Nanuková roláda, zmrzlinové rezy, ľadové kocky... Čítajte viac Dobre vychladená desiatka: Najlepší spôsob, ako prežiť horúce leto? Nanuková roláda, zmrzlinové rezy, ľadové kocky...

Čo piť a čo radšej nie?

„Čistá voda je najvhodnejšia, úplne nevhodné sú aromatizované sladené nápoje,“ vysvetľuje odborníčka zo zdravotníckeho prostredia. Tekutiny je podľa Bukovcovej možné doplniť aj ľahkou polievkou či sezónnym ovocím a zeleninou, ktoré sú bohaté na vodu. Sú to napríklad vodný melón, uhorky, jahody či paradajky. Ak patríte ku kávičkárom, asi svoju obľúbenú kávu nevynecháte, tento nápoj je však známy tým, že telo odvodňuje. Nezabúdajte na to a v lete spotrebu kávy počas dňa redukujte. Platí to aj pre alkohol.

Ako vieme, či pijeme dosť?

Odpoveď znie možno až humorne, ale ukazovateľom dehydratácie organizmu je pocit smädu. Ale pozor, najmä staršie ročníky alebo deti majú často pocit, že necítia smäd, hoci telo si už tekutiny pýta a je dehydrované. Druhým ukazovateľom hydratácie organizmu je moč. „Svetlý a číry znamená dobrú hydratáciu, tmavšia farba však značí, že sme dehydrovaní,“ uviedla Zuzana Bukovcová. Príznakmi, že náš pitný režim je nedostatočný, už môže byť aj samotné dôsledky toho, že málo pijeme. Bolesti hlavy či ospalosť v lete môžu naznačovať dehydratáciu. Rovnako aj zhoršenie chronických ochorení najmä u starších ročníkov.

leto, dovolenka, kúpanie, plávanie, plavky, bazén, more, voda, Čítajte viac Nástrah kúpania sa je mnoho: Užite si leto aj vodu, nezabúdajte však na toto, radí odborníčka

Pri prehriatí organizmu pomôže aj odev

Prevenciou proti prehriatiu je vhodne zvolený odev. Voliť by sme mali ľahké, vzdušné a prírodné materiály vo svetlých farbách. Odporúča sa bavlna, ľan, prípadne prírodný satén alebo hodváb, ktoré majú aj chladivé účinky. Ak viete, že trávite dlhší čas pod priamym slnkom, vyhýbajte sa tmavému oblečeniu a elastickým či obopnutým materiálom. Dobré je tiež chrániť sa slnečnými okuliarmi a pokrývkou hlavy. Či už je to šiltovka alebo klobúk, ochrana hlavy tiež pomôže znížiť riziko prehriatia. Ako druhá „koža“, alebo ak chcete odev, by mal, samozrejme, slúžiť aj ochranný krém s vysokým SPF.

Milosrdný vánok a tieň

Pri horúčavách je dobré vedome si rozvrhnúť čas na pobyt strávený v exteriéri a interiéri, pričom ak musíme tráviť viac času vonku, dbajme na to, aby sme sa pri každej možnej príležitosti držali radšej v tieni. Doma je dobré zatiahnuť žalúzie, prípadne závesy. Vetranie je síce dôležité, ale ak je teplota vonku nad 30 stupňov, jeho efekt nám veľmi príbytok neochladí. Vetrajme skoro ráno, prípadne vo večerných hodinách. Okrem zatemnenia vnútorných priestorov pomôže aj chladenie v rôznych formách. Okrem klimatizačných jednotiek sú odpoveďou aj ventilátory.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #teplo #pitný režim #prevencia #horúčava