Prečo sa spomaľuje chudnutie po tridsiatke a ako s tým vybabrať s extra trikmi?

Vek, kedy sa to láme. Tri krížiky síce nie sú katastrofou, ale môžu spôsobiť ženám bažiacim po zhadzovaní kilogramov problémy. Čo stojí za priberaním v tomto veku a ako si s tým chytro poradiť?

14.07.2023 00:00
chudnutie, hmotnosť, chudosť Foto:
Podľa výskumov je u žien po tridsiatke vyššia pravdepodobnosť, že naberú na hmotnosti.
debata

Zbystrime pozornosť

Podľa výskumov je u žien po tridsiatke vyššia pravdepodobnosť, že naberú na hmotnosti. Život sa v tomto období stáva viac stresujúci v práci i doma, pridávajú sa k tomu zlé stravovacie návyky a sedavý spôsob života. Podľa autorky populárnych kníh o chudnutí Laury Burak nás v tomto období života čakajú v súvislosti s hmotnosťou výrazné zmeny. „Ak ste nikdy pred tridsiatkou nebojovali s váhou a vaše stravovacie návyky nie sú na dobrej úrovni je pravdepodobné, že vás tento spôsob života dobehne,“ hovorí pre portál eatthis.com. Dobrou správou je, že do boja proti nadváhe vstupuje zopár užitočných premenných. Dostatočné pitie tekutín, zvládanie stresu, dobrý spánok, pohyb a strava zaberú vždy.

Jedzte prirodzené potraviny

Rýchle občerstvenie, polotovary alebo priemyselne spracované potraviny sú nepriateľom číslo jeden štíhlej línie. Ľudský organizmus má čo robiť, aby sa vysporiadal s nástrahami týchto potravín. Naopak, najväčší úžitok prinášajú čerstvé potraviny, ovocie, zelenina a v pohodlí domova prichystaná strava. Laura Burak odporúča, aby sme si zostavili jedálniček z rozumného pomeru rastlinnej a živočíšnej stravy. Do prvej kategórie patria okrem ovocia a zeleniny aj semená rastlín, orechy, avokádo, olivový olej, olivy, zemiaky, kukurica, strukoviny. Podľa štúdie, ktorú publikoval časopis Nutrients zvýšený príjem ovocia a zeleniny podporuje chudnutie u žien, najmä za predpokladu, že majú tieto potraviny vysoký obsah vlákniny a nízky obsah kalórií. Do druhej kategórie patria takzvané chudé bielkoviny, ktoré získame z rýb, vajíčok, hydiny. Vyvážená kombinácia spomínaných druhov rastlinnej a živočíšnej strany stabilizuje hladinu cukru v krvi. Výsledkom toho je väčší pocit zasýtenia, strata chuti na presolené a presladené jedlá a odstránenie žravosti vo večerných hodinách. Ako uvádza, spomínaná odborníčka, príjem kvalitnej rastlinnej a živočíšnej stravy spôsobí, že vo večerných hodinách budeme mať nižšiu chuť na nezdravé potraviny.

fototrener zien 01 Čítajte aj Chudnutie bez diét a utrpenia? Budete prekvapení, tréner žien vysvetľuje ako na to

Sacharidy v strave nie sú problém

Nepriateľom štíhlej línie totiž nie sú cukry v zemiakoch, banánoch, orechov, ovocí či v zelenine. Priberáme najmä z takzvaných pridaných sacharidov. Väčšinou ide o rafinované cukry, ktoré sa pridávajú do rôznych jedál, sušienok, snackov a najmä nápojov. Konzumácia pridaného cukru je podľa Laury Burak spojená s najväčším prírastkom hmotnosti a rastom tuku na bruchu. Poznáme jednoduché, zložené a rafinované sacharidy. Jednoduché sa nachádzajú v ovocí a zelenine. Nespôsobujú problém pri chudnutí, pretože v ovocí sa okrem nich nachádza aj vláknina, ktorá spomaľuje vstrebávanie cukrov do krvného obehu. Zložené sacharidy sa nachádzajú v orechoch a celozrnnom pečive a uvoľňujú sa postupne, čím stabilizujú chuť do jedla i náladu. Rafinovaný cukor sa vyrába zväčša z repy, má vysoký glykemický index a telo jeho nadmerný príjem rieši jednoducho, mení ho na tuk a ukladá ho do podkožného tuku.

Nevynechávajme jedlá počas dňa

V snahe schudnúť robíme často chybu v tom, že znižujeme príjem kalórií počas dňa. Znižovanie energetického príjmu však nie je problém za predpokladu, ak sa neuchýlime k vynechávaniu základných jedál počas dňa. Základným problémom pri udržiavaní štíhlej línie je dosahovanie rýchleho úbytku hmotnosti vynechávaním napríklad raňajok a obeda. Výsledkom je to, že si telo vyžiada chýbajúce živiny vo večerných a, žiaľ, aj v nočných hodinách. Konzumácia jedál neskoro večer alebo v noci nespôsobuje len priberanie na váhe, ale môže spôsobiť aj iné zdravotné problémy v podobe cukrovky, vyššieho cholesterolu, kardiovaskulárnych chorôb. „Jedzte dostatok jedla počas dňa, keď to telo skutočne potrebuje a večer si doprajte ľahké jedlá,“ zdôrazňuje Laura Burak princíp chytrého a najmä dlhodobého chudnutia.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #životný štýl #chudnutie #stravovanie #kalorický príjem #energetická hodnota #priberanie na hmotnosti

+ Zabúdate na zeleninu, má to zlý vplyv na váš organizmus.
Nenechajte sa v práci vytočiť, bude to mať trvalé...

+ V tomto mesiaci môžete zabudnúť na chrípku či iné choroby.
Budovanie pozitívnych vzťahov s kolegami podporuje...