Viete si predstaviť život bez sledovania ručičky na váhe?

Večný kolotoč diét nás podľa nových zistení nepripraví o nadbytočné kilogramy. Odborníci totiž tvrdia, že úzkostlivé sledovanie vlastnej váhy a skonzumovaného jedla prináša len krátkodobý efekt. Po krátkom čase sa totiž vraciame k pôvodnej hmotnosti.

28.12.2022 00:00
chudnutie, kilogramy, diéta Foto:
Hlavným motívom chudnutia je najmä nespokojnosť s telesnou hmotnosťou.
debata

Aké je riešenie z tohto nezmyselného kruhu?

Hlavným motívom chudnutia je najmä nespokojnosť s telesnou hmotnosťou. Štúdie prichádzajú s dátami, podľa ktorých sa ukazuje, že diéty neprinášajú ľuďom s vyššou telesnou váhou požadované výsledky. I keď sa niektorým z nich vďaka diéte podarí schudnúť, po niekoľkých týždňoch zvyknú nabrať „stratené“ kilogramy naspäť. Odborníci hovoria, že presun pozornosti od vlastnej telesnej váhy k zdravému stravovaniu je najlepším spôsobom udržania si štíhlych kriviek. V ostatnom čase používajú zaujímavý pojem – weight neutrality. Ide o takzvanú váhovú neutralitu, pri ktorej sa pozornosť presúva od sledovania vlastnej váhy k zdravšiemu životnému štýlu.

Váhová neutralita nesleduje hmotnosť

Všetci poznáme frustráciu z pravidelného sledovania ručičky na váhe. Chudnutie má pri každom náraste hmotnosti nepríjemný nádych sklamania. Stres z toho, že nedokážeme chudnúť ešte viac komplikuje zhadzovanie váhy. Aj z tohto dôvodu viacero lekárov čoraz častejšie ustupuje od „predpisovania“ diét. Namiesto toho sa snažia presvedčiť ľudí, aby si vytvorili celoživotné zdravé návyky, vychutnávali si jedlo, radovali sa z cvičenia a mali zdravé sebavedomie. V tomto smere pomáha váhová neutralita.

chudnutie, kilogramy, diéta Čítajte aj Bez týchto zásad chudnutie nefunguje

„Je to prístup k znižovaniu škôd, ktoré spôsobujú stigmatizácia hmotnosti, diéty a fóbia z tuku,“ vysvetľuje pre portál verywellfit.com odborníčka na výživu Britt Richardsonová z amerického Vermontu. Ako vysvetľuje, váhová neutralita sa spája so zmenou správania, ktoré pomáha ľuďom zlepšiť celkové zdravie. K zmenám patrí nielen stopka sledovaniu telesnej váhy, ale najmä venovanie sa fyzickej aktivite, potešeniu z jedla, prijatiu samého seba.

Keď sa hromadia pocity zlyhania

Súčasná kultúra stravovania zahŕňa pravidelné sledovanie váhy, počítanie kalórií a vynechávanie niektorých druhov jedla. Odborníci vychádzajú z toho, že ak prestaneme úpenlivo sledovať svoju hmotnosť, poľavíme zo stresu, budeme sa zdravo stravovať a pravidelne relaxovať, dosiahneme lepšie výsledky než s ktoroukoľvek diétou. Váhová neutralita pomáha ľuďom najmä tým, že nezažívajú frustráciu a pocit zlyhania. Tieto pocity sa objavujú najmä vtedy, ak sa priveľmi sústreďujú na každý zhodený kilogram.

Krvný tlak a cholesterol sú dôležitejšie

Váhovo neutrálny prístup počíta s nasledovnými princípmi. Prvým je odmietnutie názoru, že samotná veľkosť (hmotnosť) tela je indikátorom zdravia. „Posudzovať svoje zdravie alebo zdravie inej osoby na základe veľkosti tela je nepresné a neobjektívne,“ varuje Richardsonová. Ako zdôrazňuje, sledovaním váhy sme si vybudovali takzvanú diétnu mentalitu, ktorej sa nedokážeme zbaviť cez noc. Ďalším krokom je sledovanie iných parametrov než je hmotnosť. Ide najmä o pravidelné meranie krvného tlaku, hladiny cholesterolu a športovanie.

Video

VIDEO: S trénerom Marošom Molnárom z Extrémnych premien sme sa zhovárali o obezite, o boji s ňou, o dôležitej motivácii či o tom, aké ciele si treba stanoviť, ak chcete schudnúť.

Toto sú zásady „váhovej neutrality“

Odborníci sa zhodujú, že ladné krivky dosiahneme aj bez úzkostlivého váženia. Namiesto toho odporúčajú sústrediť sa na niekoľko zásad zdravého životného štýlu. Do prvej skupiny patrí úprava stravovacieho plánu, do druhej príjem tekutín, tretia skupina patrí športu a posledná dostatočnému odpočinku. Úprava stravovacieho plánu sa sústreďuje najmä na obmedzenie konzumácie jedál s rafinovaným cukrom. Ide predovšetkým o rôzne sladkosti, napolitánky, zákusky, koláče či torty. Okrem toho si treba dávať pozor aj na príjem príliš slaných jedál, rýchleho občerstvenia, zemiakových lupienkov a hranoliek.

Čo si treba dopriať?

Do stravy je potrebné zaradiť viac zeleniny, celozrnných obilnín, rastlinných olejov, orechov a semien rastlín. Pitný režim takisto reguluje telesnú hmotnosť. Pravidelné pitie najmä pitnej vody pomáha metabolizmu, ktorý je dôležitý pre spracovávanie živín a tvorbu energie. Športovanie je určené nielen na naštartovanie metabolizmu, ale aj na udržanie dobrej kondície a spaľovanie nadbytočnej energie. Dodržiavanie všetkých týchto zásad má zmysel najmä vtedy, ak si dokážeme oddýchnuť od stresu a spíme každý deň aspoň 7 – 8 hodín. Pri nadmernom napätí sa totiž do tela vylučuje väčšie množstvo kortizolu. Ide o stresový hormón, ktorý komplikuje chudnutie.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #chudnutie #cholesterol #krvný tlak #stravovacie návyky #zdravý životný štýl #zlyhanie #priberanie #váha #zdravé chudnutie #váhová neutralita

+ Každú zmenu môžete brať ako výzvu aj keď môže ísť o zlepšenie postavy.
Nemajte veľké oči, neskôr sa to obráti...

+ Buďte otvorení novým skúsenostiam, prinášajú nové perspektívy a inšpiráciu.
Dávajte si pozor, aby ste sa...