Čo vieme o kalóriách v strave a v tele?

Hovorí sa o nich ako o strašiaku, ktorý stojí za priberaním na váhe. Kalórie, hodnota prijatej, ale aj cvičením spálenej energie však v sebe skrýva viacero zaujímavých faktov. Viete, kde je ich najviac a ako vlastne fungujú?

30.08.2021 10:00
žena, koláč, kalórie , ovocie, zdravá strava,... Foto:
Ideálne je minúť kalórie počas športu.
debata

Kalórie ukazujú energiu v strave a nielen tam

Delíme ich na tie, ktoré konzumujeme v strave a druhú skupinu tvorí energia minutá počas fyzickej aktivity. Poznáme ich tiež pod skratkou kcal, pričom 1 kcal má tisíc kalórií. Na etiketách potravín sa stretávame aj s energetickou hodnotou meranou v kilojouloch (kj). Pre upresnenie 1 kcal sa rovná približne 4186 joulom, resp. približne štyrom joulom. Kalórie sa nachádzajú v potravinách, ktoré obsahujú makroživiny akými sú tuky, cukry a bielkoviny. Samozrejme, obsahujú ich aj nápoje a alkohol.

Ako sú na tom jednotlivé živiny a alkohol?

Alkohol o hmotnosti 1 gram má rovných 7 kilokalórií. Sacharidy sú na tom lepšie a chvália sa štandardne 4 kcal na 1 gram hmotnosti. Rovnako sú na tom bielkoviny. Tuky vyčnievajú z radu a množstvom energie preskočia nielen sacharidy, ale aj alkohol. 1 g tuku má až 9 kcal. Hoci sa tomu nechce veriť, do kategórie sacharidov sa z biochemického hľadiska zaraďuje aj vláknina. V jej prípade ide v podstate o zanedbateľné množstvá energie, pričom 1 g vlákniny má 1,5 – 2 kcal.

Kalórie sú nielen v potravinách

Nachádzajú sa aj v ľudskom organizme. Zatiaľ čo sa vo všeobecnosti hovorí len o kalorickej hodnote potravín, zabúdať netreba ani na tie, ktoré sú ukryté práve v tele. Napríklad 450 g telesného tuku v sebe skrýva až neuveriteľných 3500 kcal. To znamená, že má v sebe toľko kalórií ako približne sedem mliečnych stogramových čokolád. V prípade, ak chceme schudnúť 450 g telesného tuku počas siedmich dní, musíme znížiť denný príjem energie až o 500 kcal.

chudnutie, kilogramy, diéta Čítajte aj Prečo priberáme aj pri „chudnutí“?

Ako prekabátiť telo a chudnúť?

Ideálne je minúť kalórie počas športu, alebo vynechávaním sladkých a tučných potravín. Ľudské telo je aj samo o sebe dobrým „motorom“ na spaľovanie kalórií. Veľkú časť z nich potrebuje na základné telesné funkcie. Bez energie by sme nemohli dýchať, spať, chodiť, ale ani tráviť jedlo. Zabezpečenie energie na tieto nevedomé telesné funkcie patrí práve takzvanému bazálnemu (základnému) metabolizmu. Napríklad žena, ktorá má sedavú prácu a nevenuje sa športu spáli vďaka bazálnemu metabolizmu od 1600 kcal vyššie. Podobne sú na tom starší ľudia a najlepšie vychádzajú z týchto štatistík muži, ktorí potrebujú na základnú látkovú výmenu niekedy až viac ako 2500 kcal. Samozrejme, ide o približné výpočty, pretože spaľovanie kalórií u mužov a žien závisí aj od veku, telesnej stavby či genetickej predispozície.

Najlepším liekom na nadváhu je pohyb

Vďaka fyzickej aktivite spaľujeme kalórie nad rámec bazálneho metabolizmu. Všetku nadbytočnú energiu míňajú svaly pri cvičení a ak im nestačia kalórie zo zásob cukru, siahajú po tukových zásobách. Ide o jednoduchý a základný princíp chudnutia. Príjem energie musí byť nižší ako výdaj energie. Najlepšie sa pália kalórie pri kardiovaskulárnych cvičeniach ako napríklad pri chôdzi, behu, plávaní, bicyklovaní, turistike, nordic walkingu. Napríklad, 70 kg človek príde počas kilometra chôdze až o 90 kcal.

Kde je najviac energie?

Najviac kalórií majú potraviny s vysokým obsahom cukru a tuku. Ide predovšetkým o sladkosti. Podobne sú na tom aj vysmážané jedlá a údeniny. Okrem vysokého množstva kalórií sa však konzumáciou týchto druhov jedál dostávajú do tela aj látky, ktoré urýchľujú priberanie. Takzvané nezdravé tuky, ku ktorým patria trans-mastné kyseliny, sa nachádzajú napríklad v zemiakových lupienkoch, vysmážaných rezňoch, ale aj v lístkovom či pizzovom ceste. S týmito tukmi sa ľudské telo nevie popasovať a tak sa rýchlo usádzajú do tukových zásob, a to najmä na bruchu, stehnách či zadku. Najmenej energie má menej sladká zelenina, ovocie s vysokým obsahom vody, chudé mäso a, samozrejme, nesladené nápoje. Tieto potraviny zároveň dodávajú do tela viac vody, vitamínov, minerálnych látok a vlákniny.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #chudnutie #kalórie #zdravé stravovanie #zdravý životný štýl #kalorický príjem #spaľovanie kalórií

+ Pri športe si vyberajte také aktivity, ktoré vám spevnia brušné svalstvo.
Využívanie aplikácií na zlepšenie...

+ Kondíciu si udržujte, ale nepreháňajte to, aj málo je niekedy viac.
Nedovoľte, aby ste predávali veci, na ktoré...