Jesenné superpotraviny, ktoré vám zlepšia život

Sú dostupné hlavne počas jesene. Počas tohto ročného obdobia sú v plnej sile a váš organizmus z nich dokáže mnoho vyťažiť. Zdravé, výživné a navyše sa z nich dá vykúzliť kompletné menu plné farieb, chutí, plné prospešných látok. Tak smelo do chutnej jesene.

24.11.2023 10:45
kel ružičkový Foto:
Ak si chcete ružičky kelu uchovať do zásoby, krátko ich blanšírujte a zamrazte.
debata

Jeseň je k zdraviu štedrá

Zatiaľ čo je letný jedálniček typický sladkým ovocím, šťavami, grilovaným mäsom a ľahučkými šalátmi, na jeseň potrebujeme niečo z iného súdka. Na scénu prichádzajú jedlá, ktoré zahrejú na tele aj na duši, nadopujú vás vitamíny a predovšetkým posilnia imunitu. Pozrite sa, ako vám potraviny typické pre toto obdobie prospievajú.

(Ne)obyčajná kapusta

V čom je kapusta tak zdraviu prospešná? Takú dávku vitamínu C nenájdete ani v citróne. Každopádne pokiaľ si kladiete otázku, aká forma kapusty je najzdravšia, potom je odpoveď jasná. Je to kapusta kyslá. A kvasí sa práve na jeseň. Baktérie kyseliny mliečnej spolu s vitamínom B sú ako balzam pre vašu črevnú mikroflóru, kde sídli väčšina imunitného systému.

Vlašské orechy

S jesennými mesiacmi sa v našich končinách najčastejšie spájajú vlašské orechy. Už ich tvar napovedá, akému orgánu mimoriadne prospievajú. Vďaka obsahu jódu, selénu, omega-3 mastných kyselín aj vitamínov skupiny B sú veľmi prospešné pre mozog. Zároveň pomáhajú znižovať hladinu „zlého“ LDL cholesterolu a krvný tlak, teda pôsobia ako prevencia chorôb srdca. A čo sa v tomto období určite hodí, účinkujú aj proti splínu a depresiám!

med, brusnice, šípky, jeseň, imunita Čítajte aj Ktoré potraviny pomôžu imunite a neškodia štíhlej línii?

Tekvica

Asi nenájdeme typickejšiu jesennú potravinu! Z tekvice nemusíte len pripravovať dekorácie, aj keď to určite tiež stojí za to. Oplatí sa jej dať priestor aj na tanieri. Podobne ako ďalšie oranžové potraviny je bohatá najmä na silný antioxidant betakarotén, ktorý sa čiastočne premieňa na vitamín A. Tekvica obsahuje ale aj dosť béčka a céčka a ďalších cenných látok. Pomáha čistiť organizmus, regulovať hladinu krvného cukru a niektoré štúdie jej pripisujú aj protirakovinové účinky.

Huby

Na jeseň máte najväčšiu šancu na ich poriadnu nádielku a naozaj sa hodia no množstva jesenných aj zimných pokrmov. Huby sú bohaté na vitamíny A, B a D. Obsahujú tiež veľa minerálov, napríklad železo, zinok, vápnik alebo horčík. Majú výborný vplyv na zdravie srdca a ciev, podporujú imunitu, predstavujú prevenciu rakoviny čriev, čistia organizmus a majú len minimum kalórií.

Ružičkový kel

Odporúčaná denná dávka vitamínu C je 80 miligramov a presne toľko nájdete v iba 100 gramoch ružičkového kelu. Práve táto výnimočná zelenina je totiž jedným z najlepších zdrojov céčka vôbec. Obsahuje aj množstvo cenných látok s výborným antioxidačným účinkom. Napríklad celý rad vitamínov B, vitamín E alebo betakarotén. Ružičkový kel má tiež veľa vlákniny a na to, že ide stále len o zeleninu, tak má aj dosť bielkovín, pričom energetická hodnota je minimálna. Z toho dôvodu je super pomocníkom aj pri diéte.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #vitamín B #jeseň #vitamín C #huby #kapusta #glykémia #ružičkový kel #kyslá kapusta #bielkoviny #vitamín E #antioxidanty #betakarotén #tekvica #srdcovo-cievne ochorenia #črevný mikrobióm #sezónne potraviny #fermentované potraviny