Ktoré potraviny pomôžu imunite a neškodia štíhlej línii?

Imunitný systém dostáva v sychravých dňoch poriadne zabrať. Ide o sieť buniek, tkanív a orgánov, ktoré fungujú ako náš vnútorný počítač. Identifikujú hrozbu a snažia sa ju odstrániť. Na to, aby táto obrana organizmu fungovala stopercentne, potrebujeme konzumovať potraviny so špecifickými vitamínmi a minerálnymi látkami. Pridanou hodnotou týchto pochúťok je to, že sa z nich nepriberá.

14.11.2023 09:30
med, brusnice, šípky, jeseň, imunita Foto:
Kyselina askorbová sa považuje za silný antioxidant, ktorý bojuje s mnohými patogénmi, vírusmi a baktériami.
debata

Drobný zázrak

Hoci si pri kúpe bobuľovitého ovocia siahneme mimo sezóny hlbšie do vrecka, ich zaradenie do jedálneho lístka predsa len stojí za to. Čučoriedky, jahody, maliny a černice sa pýšia vysokým obsahom vitamínu C. Kyselina askorbová, ako sa tiež označuje tento vitamín, sa považuje za silný antioxidant, ktorý bojuje s mnohými patogénmi, vírusmi a baktériami. V malom chutnom ovocí s červeným, modrým či fialovým sfarbením sa nachádzajú antokyány. Podľa časopisu Molecules ide o antioxidanty, ktoré poskytujú ochranný štít každej bunke nášho tela.

Zlatá klasika

Hoci cesnak nevyniká príjemnou vôňou, jeho vlastnosti ho predurčujú udržiavať naše zdravie v dobrom stave. O tejto byline existujú tisícky publikovaných výskumov a väčšina z nich jednoznačne poukazuje na schopnosť cesnaku chrániť telo pred rôznymi infekciami. Podľa University of Rochester obsahuje alanín. Ide o bioaktívnu zlúčeninu, ktorá ničí široké spektrum baktérií. Cesnak si nachádza svoje využitie aj v boji proti vírusom a plesniam. Jeho najväčšou nevýhodou je silný pach, ktorý sa uvoľňuje z kože a dychu človeka niekedy až 48 hodín. Zabúdať však netreba ani na jeho miesto v diéte, pretože očisťuje pečeň a cievy zbavuje cholesterolu.

Čerstvá zelenina

Každý druh zeleniny si hravo poradí s útokmi vírusov a baktérií na ľudské telo. Zaujímavé je, že niektoré druhy ako špenát, kel, či rukola obsahujú vysoké množstvo vitamínu C a beta karoténu. Kombinácia spomínaných látok chráni organizmus nielen pred infekciami, ale pomáha aj pri udržiavaní stabilnej hmotnosti. Listová zelenina totiž obsahuje minimum kalórií, ale zato väčšie množstvo vlákniny, ktorá zmierňuje pocity hladu. Časopis Nutrients vyzdvihuje najmä rukolu, ktorá horkou chuťou pripomína púpavu a tvorí súčasť viacerých nielen vegetariánskych, ale aj mäsitých jedál. Veľkou výhodou tejto rastliny je jej schopnosť znižovať množstvo cholesterolu a lipidov v krvi, čo je skvelým začiatkom pre udržanie štíhlej postavy.

žena, tabletka, vitamín D, imunita Čítajte aj Naštartujte si imunitu bez drahých doplnkov. Stačia tieto tri postupy

Koreňová zelenina

Petržlen, mrkva, kaleráb a mnohé ďalšie kúsky z rodiny koreňovej zeleniny dostali do vienka bioaktívne látky, ktoré povzbudzujú imunitný systém. Podľa štúdie, ktorú zverejnil magazín Cell, tento druh rastlinnej stravy spúšťa v tele tvorbu intraepiteliálnych lymfocytov, to je skupinu imunitných buniek, ktoré stoja v šíku proti mnohým patogénom. Zaujímavosťou je výskum, ktorý sa uskutočnil na zvieratách. Vyplynulo z neho, že tie tvory, ktoré nedostávali do misiek koreňovú zeleninu mali až o 70 – 80 % menej ochranných buniek. Koreňová zelenina je plná vitamínov, beta karotén a vitamín C nevynímajúc. Varením, napríklad v polievke, sa väčšia časť vitamínu C znehodnotí, a preto si treba dopriať kaleráb alebo mrkvu občas aj v surovom stave, napríklad v podobe chutnej šalátovej prílohy.

Sladké, ale nepriberá sa z nich?

Žiarivá oranžová dužina poteší všetkým milovníkov pestrých jedál. Sladké zemiaky však vynikajú aj v mnohých iných prípadoch. Chvália sa totiž lahodnou, sladkou chuťou. Pripravujeme si z nich pyré, varíme, pečieme či grilujeme ich v kombinácii s mnohými druhmi korenín. Podľa dietologičky Sarah Schlichterovej sú batáty zlatou baňou na antioxidanty. Špeciálne vynikajú obsahom beta karoténu. „Stredne veľký zemiak poskytuje viac ako 100 % dennej potreby vitamínu A vo forme beta karoténu,“ vysvetľuje a jedným dychom dodáva, že podobne sú na tom aj s vitamínom C, ktorý v spomínanom množstve jedla pokryje 40 % dennej potreby „céčka“. Okrem toho majú vlákninu a minerálne látky draslík a horčík. Pri konzumácii sladkých zemiakov sa nemusíme obmedzovať, pretože zo sacharidov, ktoré obsahujú sa nepriberá.

Nikdy nesklamú

Citrusové plody patria k najlepším zdrojom vitamínu C, kyseliny listovej a ďalších desiatok látok, ktoré spolu chránia organizmus pred baktériami a vírusmi. Podľa výskumu, ktorý zverejnil časopis Frontiers in Immunology citrusové ovocie pomáha znižovať oxidačný stres a systematicky kontroluje zápal. Vitamín C a kyselina listová podporuje správnu funkciu imunitných buniek vrátane tvorby bielych krviniek, ktoré majú v genetickom kóde danú jasnú úlohu v podobe boja proti cudzorodým látkam. Okrem toho sa v citrónoch, pomarančoch, grapefruite a mnohých ďalších nachádzajú silné protizápalové látky ako hesperidín a naringenín.

Orechy a semená rastlín

Na posilnenie obranyschopnosti tela si môžeme pomôcť dobrotou v podobe mandlí. Ide o orechy s mimoriadne vysokým obsahom vitamínu E. Stogramová porcia mandlí obsahuje približne 4 gramy vlákniny, nenasýtené mastné kyseliny (zdravé tuky), 6 g rastlinných bielkovín a minerálne látky horčík, selén, meď a zinok. Mandle obsahujú najviac vitamínu E zo všetkých orechov a výskumy ukazujú, že vitamín E pomáha zvyšovať počet bielych krviniek, ktoré sú súčasťou imunitného systému. Obranyschopnosť tela podporuje aj pravidelná konzumácia slnečnicových semien. Obsahujú vysoké množstvo minerálu selénu, bez ktorého sa telo v boji s infekciami nezaobíde. Iné druhy semien rastlín ako tekvicové či sezamové zase obsahuje vitamíny skupiny B, vlákninu a zinok, ktoré spoločne bránia baktériám, vírusom i plesniam poškodzovať našu imunitu.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #imunita #zelenina #bobuľovité ovocie #vitamín C #vláknina #cesnak #mandle #vitamín E #antioxidanty #betakarotén #citrusy #bataty #koreňová zelenina #obranyschopnosť