Chýba vám horčík? Odnesú si to vlasy aj psychika. Takto si ho doplníte

Horčík je jeden z dôležitých minerálov, ktoré ak telu chýba, tak príde nervozita, kŕče do svalov a odnesie si to aj váš zovňajšok. Veľkú časť horčíka obsahujú aj svaly, vrátane srdcového, ktoré sú vďaka tomu pevné a odolné. Preto je naozaj prakticky životne dôležitý.

16.04.2023 13:00
magnézium, horčík, banán, mandle, mak Foto:
Všeobecne by však denná dávka horčíka mala byť 375 mg.
debata

Kto by si mal strážiť horčík?

Na jeho prísun by mali dbať všetci, ktorí majú náročné a stresujúce povolanie, rovnako ako športovci alebo ľudia, ktorí potrebujú dostatok energie. Doplnením horčíka docielite nielen to, že sa budete cítiť plní energie, ale aj pokojnejšie. Dobrou správou je tiež to, že horčík môže pomôcť uľaviť pri bolesti hlavy tým, že uvoľní cievy aj stiahnuté svaly, ktoré to občas spôsobujú. Prispieva tiež k zníženiu únavy. Zabraňuje svalovým kŕčom pri pohybových aktivitách, ale aj takým veciam, ako je mravčenie, tras viečka alebo kŕče v lýtku.

Koľko horčíka potrebujeme?

Záleží od toho, či prežívate obdobie pokoja, alebo stresu, ktoré je náročné práve na spotrebu horčíka. Rovnako tak, či máte gaučový spôsob života, alebo sa pripravujete na športovú súťaž. Všeobecne by však denná dávka horčíka mala byť 375 mg. Pre mužov sa udáva 400 mg, pre ženy 310 mg, v tehotenstve asi 360 mg. Starší ľudia a tí, ktorí veľa športujú alebo majú ťažkú fyzickú prácu, môžu túto dávku zvýšiť aj na 500 mg.

Čo piť pri cvičení - vodu, iontové nápoje alebo čokoládové mlieko? Čítajte aj Čo sa stane, ak to preženieme s pitím vody?

Ide to aj prírodnou formou

Ak nemáte extra stresové obdobie, alebo nepodávate vysoké výkony, doplniť horčík stačí aj prírodnou cestou, bez výživových doplnkov. Stačí ak zaradíte do stravy viac listovej zeleniny. Skvelý je špenát, ktorý má 87 mg horčíka na 100 gramov. Úžasný je aj hrášok, kde je pomer 33 mg/na 100 g a tekvicové semienka s 530 mg na 100 g sú doslova hitom. Horčík obsahujú aj strukoviny a obilniny. Doplniť horčík môžete aj kvalitnou vysokopercentnou horkou čokoládou, pričom sto gramov tejto pochúťky pri 70 –85 % čokoláde obsahuje 228 mg horčíka. Dobrým zdrojom sú aj banány, sušené marhule alebo datle. Magnézium obsahujú aj mäso a ryby. Napríklad v 100 g makrely je asi 90 mg horčíka. Pre vegánov je dobrým zdrojom tofu, ktoré má 50 mg horčíka na 100 gramov.

Pomôže aj minerálka

Jednou z ciest, ako zvýšiť príjem horčíka je pitie minerálok, v ktorých má horčík vysokú biologickú dostupnosť. Avšak pozor, je potrebné vyberať si vysoký obsah horčíka, ale nízky obsah sodíka. Ten totiž môže zvyšovať tlak. Minerálka po športovom výkone však poskytne to pravé osvieženie aj doplní horčík.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #minerály #horčík #špenát #výživové doplnky #magnézium #listová zelenina #minerálky