Komu sa treba zdôveriť s myšlienkami na samovraždu?

Osamelosť, strach a obavy zo zvládnutia pandémie COVID-19. Tieto problémy ťažia drvivú väčšiu ľudí, ktorí kontaktujú linku pomoci. Od začiatku koronakrízy sa na linky pomoci občianskeho združenia IPčko obrátilo päťkrát viac ľudí ako v predchádzajúcom roku. Najväčšie riziko predstavujú tí, ktorých životná situácia núti premýšľať nad samovraždou. Programový riaditeľ IPčko, o. z. a psychológ PhDr. Marek Madro, PhD. v rozhovore pre Pravdu vysvetľuje, prečo je dôležité zdôveriť sa s týmito myšlienkami odborníkom.

07.02.2021 10:00
smútok, žena, doma, nostalgia, psychiater,... Foto:
Najväčšie riziko predstavujú tí, ktorých životná situácia núti premýšľať nad samovraždou.
debata (4)

Prečo sa mladý človek nemá obávať kontaktovať vás v prípade, že prežíva vážny duševný problém?

V prvom rade musíme povedať, že za tým, že za nami človek so svojím príbehom príde chce z jeho strany veľkú dávku odvahy a my si vážime to, že nám dovolí vstúpiť do jeho života. Prečo sa nemusí obávať? Pretože sme prevažne tím mladých odborníkov – psychológov, sociálnych pracovníkov a špeciálnych pedagógov, ktorí sú vekovo týmto ľuďom veľmi blízko. Ponúkame pomoc, ktorá je dostupná na pár klikov, bez registrácie a prihlasovania, teda je v ponuke maximálna anonymita a diskrétnosť. Taktiež ponúkame pomoc vo všetkých dostupných formách, čiže si mladý človek môže vybrať z ponuky to, čo mu najviac vyhovuje – chat, mail, telefón alebo video. Tieto formy pomoci sú k dispozícií nonstop a bezplatne. A ten najdôležitejší fakt je ten, že ponúkame bezpečné prostredie bez stigmatizácie s maximálnou otvorenosťou a prijatím.

Čo najviac stojí v ceste mladým ľuďom, aby sa zdôverili so svojím problémom?

Dôvodom je stigma, strach, obavy, nedôvera voči systému pomoci a iné bariéry a tieto pocity súvisia a odrážajú celospoločenské nastavenie ľudí a nazeranie na duševné zdravie a ľudí s duševnými ťažkosťami. Naša organizácia sa už od roku 2012 venuje mladým ľuďom a destigmatizácii spoločnosti a šírení myšlienky, že pomoc existuje a požiadať o ňu je normálne.

Ako vyzerá kontakt s volajúcim, čoho sa nemusí obávať?

Človek, ktorý nás kontaktuje prichádza s rôznymi témami, požiadavkami a očakávaniami. Služba je anonymná a maximálne diskrétna a „pracujeme“ s tým, čo nám človek na druhej strane dovolí a povie. Každý kontakt má nejaký cieľ a ten sa prostredníctvom našej odbornosti v spolupráci s týmto človekom napĺňa. Nemusí sa báť toho, že by nebol prijatý, odmietnutý, stigmatizovaný. Práve naopak získa bezpečné miesto a čas, ktorý strávi s človekom – odborníkom, ktorý ho na jeho ceste sprevádza.

Máte aj krízový intervenčný tím a ako vyzerá v praxi pomoc takéhoto tímu?

Počas prvej vlny pandémie COVID-19 sme zaznamenali potrebu poskytovania prvej psychologickej pomoci v terénnej forme, pretože sme opakovane boli v kontakte s ľuďmi, ktorí sa ocitli bez fyzickej pomoci (napr. repatrianti v štátnych karanténach) a mali myšlienky ukončiť svoj život. Počas druhej vlny sme sprístupnili túto službu. Na Slovensku chýbal špeciálny výjazdový tím, ktorý by za ľuďmi v suicidálnej kríze dokázal okamžite prísť, teraz vďaka našej aktivite už existuje. Krízový intervenčný tím IPčko je vlastne prirodzeným rozšírením ponuky Krízovej linky pomoci s cieľom diskrétne pomôcť ľuďom v náročných momentoch a ukázať im, že pomoc existuje, že v tom nie sú sami, ako ich aj v tom podporiť, aby pomoc vyhľadali v zmysle dlhšej a intenzívnejšej spolupráce.

Ako pomáhate v prípade, že je volajúci v život ohrozujúcom stave, napríklad sa chce pokúsiť o samovraždu?

Často je aktívne suicidálne správanie u človeka dočasné, dokonca aj v dôsledku dlhodobého trápenia a náročnej situácie. Práve preto je potrebné poskytnutie správnej intervencie v správnom čase. Samovražda je stále, bohužiaľ, aj v dnešnej dobe stigmatizovanou témou. Mnoho ľudí, ktorí uvažujú nad samovraždou nevedia s kým môžu o takom prežívaní hovoriť. Práve rozhovor dokáže jednotlivcovi poskytnúť možnosti efektívneho riešenia situácie alebo čas na zhodnotenie svojho rozhodnutia. Suicidálni ľudia často kvôli stigme nechcú nikoho so svojím prežívaním obťažovať, byť bremenom, a tak o tom nemusia hovoriť, preto aj nás nekontaktujú s úmyslom, aby sme im pomohli, ale preto, aby v tejto chvíli, v tom svojom rozhodnutí, neboli osamote. Na základe našej profesionality a odbornosti máme k dispozícii techniky, ktorými dokážeme túto situáciu zvládnuť a pomôcť človeku vidieť ďalšie možnosti, ktoré on v tej bolesti prežíva a nie je schopný vidieť. Suicidálne správanie poukazuje na psychickú bolesť, ale nemusí sa jednoznačne spájať so psychickým ochorením. Mnoho ľudí s diagnostikovaným psychickým ochorením nie sú ovplyvnení suicidálnym správaním a naopak.

Je v súčasnosti z dôvodu koronakrízy a obmedzenia pohybu komplikovanejšie spolupracovať so psychológmi či psychiatrami?

Aktuálna pandemická situácia výrazne zasiahla aj oblasť poskytovania odbornej psychologickej a psychiatrickej starostlivosti. V čase prvej vlny, keď bolo dané, že práca odborníkov s klientmi „face to face“ dostala kvôli vírusu „červenú“, sa na IPčko obrátilo mnoho odborníkov s prosbou o pomoc a so žiadosťou ako realizovať dištančné poradenstvo, preto sme sa pustili do tvorby webinárov pre externých odborníkov s praktickými návodmi, ako efektívne pracovať s klientmi v náročných chvíľach dnešných dní s využitím dostupných a moderných technológii. V druhej vlne pandémie sú už odborníci viac pripravení na poskytovanie odbornej pomoci prostredníctvom technológií. Nadviazanie novej spolupráce je momentálne náročnejšie a často je aj v krízových plánoch nemocníc, že práve psychiatrické oddelenia môžu byť transformované na COVID-19 oddelenia.

Poďme ešte k štatistikám. Koľko kontaktov ste mali od začiatku pandémie?

V roku 2020 sme uskutočnili 52 682 pomáhajúcich komunikácií. Rok 2019 sme uzatvárali s počtom 21 900 kontaktov s mladým ľuďmi, čo je teda enormný nárast kontaktov. Na našich linkách pomoci aktuálne zaznamenávame zvýšený počet kontaktov. V mesiaci december sme zaznamenali 5543 kontaktov, čo znamená, že mesiac december bol najnáročnejším mesiacom v našej histórii. V mesiaci november sme pritom mali 4014 kontaktov. Aktuálne nás kontaktujú takmer všetky vekové kategórie ľudí s ťažkosťami a téma pandémie zohráva rolu v 80 % všetkých príbehov, s ktorými sa stretávame. Najmä na našej linke pomoci cez video – zaznamenávame zvýšený dopyt po smútkovom sprevádzaní a krízovú intervenciu pre rodiny a pozostalých obetí COVID-19. V decembri sme takúto pomoc poskytli sedemnásťkrát.

Čo najviac trápi volajúcich v súvislosti s touto pandémiou?

Od prvého potvrdeného prípadu na Slovensku sme zaznamenali zvýšený počet kontaktov až päťnásobne. Prvá vlna bola „vlnou mobilizácie a solidarity“, prežívali sme niečo nové, všetci sme sa naraz ocitli v rovnakej situácii a spoločnými silami, podporou a snahou situáciu zvládnuť sme boli mimoriadne súdržní. V druhej vlne a v našom prežívaní sa intenzívnejšie začali objavovať iné pocity a postoje, ktoré dominantnú solidaritu nahradili. Sklamanie, strach, hnev, rebélia a obava, že sa táto situácia bude cyklicky opakovať bez jasného konca. Na našich linkách pomoci je už dlhodobo témou č. 1 práve pocit osamelosti a v roku 2020 sa počet kontaktov v tejto téme zvýšil. Boli sme v kontakte s ľuďmi, ktorí potrebovali podporu, prijatie a vypočutie bez ohľadu na to, či to boli ľudia s duševnými ochoreniami alebo bez ich. V súvislosti s pandémiou okrem osamelosti stúpali počty kontaktov v otázkach domáceho násilia, ktoré celosvetovo malo stúpajúcu tendenciu, rovnako aj rodinné a partnerské vzťahy, online zneužívanie a vydieranie mladých ľudí na internete, ekonomické dopady a teda výrazne aj samovražedné myšlienky a pokusy, ktoré Svetová zdravotnícka organizácia uvádza ako jeden z najvážnejších následkov pandémie COVID-19.

Ako vás môžu kontaktovať ľudia, ktorí potrebujú pomoc?

Občianske združenie IPčko prevádzkuje tri linky pomoci – IPčko.sk, kde je k dispozícii nonstop chatová poradňa a emailová poradňa. Krízová linka pomoci, ktorá poskytuje svoje služby na nonstop chatovej poradni, mailovej poradni a na bezplatnom telefónnom čísle 0800 500 333 a počas pracovných dní je k dispozícii aj video poradňa od 15:00 do 20:00 hod. Dobrá linka – linka pomoci pre ľudí so zdravotným znevýhodnením je v prevádzke počas pracovných dní od 15:00 do 20:00 hod.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #psychológ #depresia #úzkosť #psychológia #psychika #psychické zdravie #IPčko

+ Mali by ste sa viac usmievať, potrebujete emocionálnu sebadôveru.
Nehovorte ľuďom okolo seba ako majú pracovať,...

+ Dnes na vyprážané, mastné jedlá zabudnite, doprajte si niečo ľahšie.
Vaša tvrdá práca a odhodlanie budú čoskoro...