Poznáte vitamín na chudnutie?

Účinkuje v chladnom počasí a uberá z telesnej hmotnosti. Vedci prišli s prekvapivou štúdiou, podľa ktorej vitamín A pomáha regulovať nadváhu. Údajne najlepšie funguje na jeseň a v zime.

03.11.2020 13:00
vitamíny, zdravá strava, artróza, kĺby Foto:
Nedostatok vitamínu A sa okrem priberania na hmotnosti môže prejaviť aj na vzhľade našej pokožky.
debata

V chlade pôsobí rýchlejšie

Poznáme ho aj pod označením retinol a dámy sa tešia najmä z jeho pozitívnych zkrášľovacích účinkov. Vitamín A sa považuje za hlavnú mikroživinu, ktorá podporuje zdravie pokožky, kvalitu vlasov a zlepšuje aj zrak. Podľa nedávnej rakúskej štúdie sa predpokladá, že tento vitamín sa dokáže podpísať aj na zoštíhľovaní postavy. Štúdia, ktorú zverejnili v časopise Molecular Metabolism vysvetľuje, že cenné „áčko“ štartuje proces spaľovania tukov. Túto chemickú reakciu nazývajú endokrinológovia, teda odborníci na hormonálny systém človeka, ako takzvané hnednutie tuku.

Málo vitamínu, viac tuku?

Tuk sa väčšinou hromadí v podkožnom tkanive. Ukladá sa v oblastiach stehien, zadku a brucha. U mužov viac na chrbte a na bruchu. Tukové bunky sa ukladajú do zásob najmä vtedy, ak prijímame viac energie než jej dokážeme reálne minúť. Pri premene bieleho tuku na hnedý dochádza k zaujímavému javu. Hnedé tukové tkanivo spaľuje viac kalórií, čím sa vytvára aj viacej telesného tepla. Vedci robili výskum na ľuďoch a myšiach. Vystavili ich nízkym teplotám a počas toho zároveň zisťovali hladinu vitamínu A v krvi. Výskum priniesol zaujímavé výsledky. Chlad naštartoval proces prenosu vitamínu A z pečene do telesných tukových zásob, čím dochádzalo k jeho spaľovaniu. Odborníci sa dušujú, že nedostatok vitamínu A úzko súvisí s naberaním na hmotnosti.

Nájdeme ho v mäse i rastlinných potravinách

Vitamín A nájdeme v hovädzom a jahňacom mäse. Vo vysokých množstvách sa však nachádza aj v rastlinných potravinách. Výborným zdrojom tejto mikroživiny sú napríklad mrkva, sladké zemiaky, kel, kaleráb či paprika. Nedostatok vitamínu A sa okrem priberania na hmotnosti môže prejaviť aj na vzhľade našej pokožky. Koža je pri nízkej hladine tejto látky suchá, popraskaná a citlivá. Okrem toho sa nedostatok vitamínu A prejavuje tráviacimi ťažkosťami, zhoršením videnia, bolesťami hlavy a respiračnými ťažkosťami.

Netreba to preháňať, hrozí predávkovanie

Odporúčaná denná dávka vitamínu A pre ženy je 2300 I.U. (medzinárodných jednotiek) a pre mužov 3000 I.U. Vitamín A je rozpustný v tukoch spolu so „súkmeňovcami“, vitamínmi D, K a E. Na rozdiel od vo vode rozpustných vitamínov sa tie, ktoré sa nachádzajú v tukoch vylučujú pomalšie z ľudského tela, čo môže mať za následok predávkovanie. Toxicita vitamínu A sa, našťastie, prejavuje až pri extrémnych dávkach, to je pri hodnotách nad 20000 I.U. denne. Predávkovanie vitamínom A sa prejavuje bolesťami hlavy, plešatením, vysúšaním pokožky, poškodením nechtov a bolesťami kĺbov.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #chudnutie #vitamín A #retinol

+ Kondícia sa zlepší a vy si trúfnete aj na dlhšie turistické prechádzky.
Aj vo financiách máte...

+ Čas na detox: osviežte telo aj myseľ čistou stravou a relaxáciou.
Neočakávaný príjem prinesie úľavu do vašej...