Odborníčka radí: Ako sa chudne po štyridsiatke

29.10.2020 15:00
strava, chudnutie, obezita, diéta
Je pravdou, že s vekom sa náš metabolizmus prirodzene spomaľuje, pretože strácame svalovú hmotu. Autor:

Postava ako prútik? Ide to aj bez držania zbytočných diét. Popredná česká nutričná poradkyňa, šéfka výživovej poradne JakoProutek Marika Králiková v rozhovore pre Pravdu prezrádza ako sa dostať do formy bez hladovania, či ženy chudnú pomalšie než muži a ako ohrozuje naše zdravie veľký obvod pása.

Ktoré faktory komplikujú chudnutie u žien po dosiahnutí štyridsiatky a prečo?

Je pravdou, že s vekom sa náš metabolizmus prirodzene spomaľuje, pretože strácame svalovú hmotu. U žien po štyridsiatke navyše zohráva úlohu i znižovanie hladiny ženského pohlavného hormónu estrogénu. Situáciu môže výrazne skomplikovať i skutočnosť, keď žena v minulosti viackrát držala niektoré veľmi striktné diéty. Často sa potom stáva, že aj keď zdanlivo normálne prijíma potravu a pohybuje sa rovnako ako predtým, začne nekontrolovateľne priberať.

Majú ženy v tomto veku horšiu pozíciu pri chudnutí ako napríklad muži v tomto veku?

Postupné spomaľovanie metabolizmu s vekom je viacmenej spravodlivé a dotýka sa tak žien aj mužov. Muži však majú lepšiu štartovaciu pozíciu, pretože vo všeobecnosti majú viac svaloviny a teda i rýchlejší metabolizmus než ženy. Muži tiež väčšinou nedržia diéty tak často ako ženy. Častejšie sa u mužov vyskytuje priberanie v dôsledku nadmerného príjmu energie. Je tu predsa len jedna výhoda v prospech žien, aspoň do päťdesiateho roku života, a to v tom, že nadbytočný tuk má u žien tendenciu ukladať sa v oblasti zadku a bokov, pričom u mužov viac v oblasti pása. Tento tuk, ktorý sa ukladá v oblasti pása je z hľadiska zdravotných prognóz nebezpečnejší.

Aké zdravotné problémy môžu ohrozovať dámy po štyridsiatke, pokiaľ neznížia svoju hmotnosť?

Pri obezite sa nadmerné ukladanie tuku v oblasti brucha nevyhýba ani ženám. Takzvaný viscerálny tuk, ktorý sa zhromažďuje v brušnej dutine, obklopuje a zasahuje vnútorné orgány, spôsobuje vyššie riziko metabolických ochorení, napríklad vysoký krvný tlak, zvýšenú hladinu cholesterolu alebo cukru v krvi. Tie môžu viesť k vzniku cukrovky alebo infarktu myokardu. Nadmerná hmotnosť je však problémom aj sama o sebe, pretože napríklad zaťažuje kĺby alebo spôsobuje dýchavičnosť.

Ako žena zistí, že nemá ideálnu hmotnosť, meraním pásu či hodnotou BMI?

Vysoké BMI, alebo tiež index telesnej hmotnosti je, samozrejme, najjednoduchším ukazovateľom toho, že naša hmotnosť je vzhľadom k našej výške príliš vysoká. BMI nad 30 znamená obezitu. Je to ale číslo, ktoré nezohľadňuje obsah tuku a svalovej hmoty v tele. Veľmi jednoduchým spôsobom ako môžeme doma zistiť rozloženie tuku v tele je zmerať si obvod pása. Pri ženách platí, že viac ako 80 cm znamená zvýšené zdravotné riziko, pričom kritickým číslom pre ženy je obvod pása 88 cm, ktorý predstavuje vysoké zdravotné riziko vyššie spomínaných metabolických ochorení. Presnejšie hodnoty zloženia tela však získame pomocou analýzy tela na bioimpedančnej váhe, najčastejšie v nutričných poradniach.

Prečo je vhodné pri chudnutí vyhľadať pomoc odborníka a akú pomoc môžu ženy získať vo vašej výživovej poradni JakoProutek?

Nemyslím si, že je vždy u každého nutná pomoc odborníka. Pokiaľ niekto dokáže sám nájsť zásadné chyby v jedálničku a pridať trošku pohybu, výsledok sa určite dostaví. Problém je, že ženy kilogramy navyše často riešia diétovaním, teda iba znížením príjmu a nie kvalitnejším jedálničkom. V poradni sa snažím klientkám vysvetliť, že najefektívnejšia zmena je taká, ktorá je postupná a najmä dlhodobo udržateľná. Snažíme sa k úbytku hmotnosti dospieť postupnou zmenou stravovacích i pohybových návykov, a to krok po kroku. Žiadne potraviny nie sú zakázané, skôr odporúčame to, čo by malo v jedálničku prevažovať a čo naopak ubrať, alebo výrazne obmedziť. Často tiež preberáme problematiku „jedla naviac“, teda ako odolávať lákadlám a záťažovým skúškam bežného života a bojovať s našimi vlastnými nezdravými návykmi.

Aké sú základné zmeny, ktoré musí žena podstúpiť, aby schudla a čomu by sa mala vyhýbať, aby dosiahla vytúženú hmotnosť?

Odpoveď na túto otázku je zložitá, ale môžem to zhrnúť do niekoľkých najdôležitejších pravidiel. Ide o pravidelný jedálniček, vyhýbanie se jednoduchým cukrom a potravinám, ktoré ho obsahujú, o jedenie dostatku kvalitných bielkovín a zeleniny. Ideálne je vždy zeleninou nahradiť časť prílohy, zaradiť do stravy i ďalšie potraviny s vysokým obsahom vlákniny (ovocie, celozrnné obilniny, strukoviny, oriešky a semienka). Odporúčam obmedziť živočíšne tuky a dopriať si ich skôr v podobe kvalitných rastlinných olejov, semienok, orieškov a mastnejších rýb. Rovnako je potrebné dodržiavať pitný režim, ktorého základom je voda. Netreba zabudnúť na pravidelný pohyb, ale ani na relaxáciu počas dňa a dostatočný spánok. Verím, že zdravé chudnutie nie je o presnom prepočítavaní jedálnička, ale viac o rozumnom prístupe k stravovaniu a pohybu a takisto v tom, že dokážeme poraziť naše nevhodné návyky.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#životný štýl #štíhla línia #nutričný špecialista #Marika Králiková #chudnutie
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku