Ako zvládnuť prácu z domu a bez kontaktu s inými? Skúste nasledovné

, 13.03.2020 15:05
práca z domu, home office
Ak pracujete z domu, zaveďte si k tomu tiež určité pravidlá. Autor:

Najbližšie dni, možno týždne čaká viacerých aj na Slovensku práca z domu. Ak budú dôslední, naozaj by malo ísť o home-office.

Nie, lyžovačka s kamošmi, alebo vysedávania na kávičke v meste nie je dobrý nápad. V súčasnej situácii je to ignorantstvo!

Takže, späť k práci z domu. V prípadoch, keď je to možné, sa firmy rozhodli ponechať zamestnancov doma. Pracovný život však neutíchol, odohráva sa za kuchynskými stolmi, pri počítačoch, laptopoch či tabletoch, prípadne na telefóne. Ako ho zvládnuť čo najlepšie?

Dobré je uvedomiť si, že aj pracujeme z domu, často sa nám stáva, že zabudneme akoby oddeľovať domáce a pracovné prostredie. Tento pocit nepôsobí príjemne na psychiku a tiež spôsobuje, že nám často práca trvá dlhšie, prípadne sme v nej nesústredení a rozvláčni.

Ak vám to podmienky dovoľujú, je to prípad najmä tých, ktorí žijú sami, len s partnerom alebo s už odrastenými deťmi, skúste to nasledovne:

1. Do práce sa treba obliecť

Je to možno malý detail, ale verte, že pomôže. Nesadajte k počítaču na stole rovno v pyžame. Doprajte si ranné prebudenie, kávu, potom pokojne sprchu a oblečte sa. Jasné, že nemusíte doma sedieť v najlepšom kostýme či obleku, ale určite si dajte pohodlný odev, nie pyžamo či župan. „Oddeľte“ moment spánku a relaxu a prácu".

2. Nezabúdajte na stravný režim

Tak ako ste doteraz chodili v práci na obed, niektorí možno aj na raňajky, nevynechávajte tieto momenty ani teraz. Samozrejme, väčšinou im predchádza fakt, že si jedlo musíte pripraviť sami (pre seba, niekedy aj pre iných). Vyhraďte si teda na to potrebný čas. Stolujte inde ako pri vašom počítači. Ak pracujete v kuchyni, pred jedlom počítač zavrite a odložte ho bokom.

3. Hovorte

Toto platí najmä pre osoby, ktoré zostali doma sami a pracujú celý čas bez sociálneho kontaktu s kolegami či kamarátmi, ktorých stretávali po práci. Hovorte s niekým a hovorte pokojne aj nahlas. Ide o pocit sociálneho kontaktu. Vyhraďte si čas na rozhovor s blízkymi cez telefón či rôzne aplikácie, využite videohovory. Zhovárajte sa s domácim zvieraťom alebo si pustite rádiovú diskusiu. Ľudské hlasy sú dôležité!

4. Nepracujte nadčasy

Práve pre nesústredenosť a množstvo rozptyľujúcich sprievodných faktorov sa práca doma často preťahuje do neskorého večera. Vyhnite sa tomu. Skúste si časovo určiť, ako budete pracovať. Samozrejme, nie je to jednoduché, ak zároveň je súčasťou home-office starostlivosť o deti. Ak vám dokáže pomôcť aj partner, rozdeľte si úlohy so starostlivosťou o deti spolu s ním a skúste stanoviť pravidlá a deťom rozumne vysvetliť, že sa potrebujete sústrediť aj na prácu. Aj v prípade, že ste doma len sami, nepreťahujte prácu. Voľný čas radšej strávte s knihou, doprajte si teplý kúpeľ, pozrite si film.

5. Opustite štyri steny vášho bytu

Áno, toto bude možno v nasledujúcich týždňoch zložité. Najmä pre obmedzenia a odporúčania na vyhýbanie sa kontaktu s inými ľuďmi. Plne ich podporujeme a odporúčame aj my! Nemusíte sa však stretnúť s nikým, aby ste si urobili krátku vychádzku. Zatiaľ to možné je (situácia môže byť aj kritickejšia!). Je dobré z bytu na chvíľu odísť. Môžete sa ísť len prejsť okolo bloku, prípadne si ísť zabehať do blízkeho parku. Nedružte sa. Tieto aktivity vykonávajte sami, prípadne s partnerom. Ak máte deti, môžete ich vziať na prechádzku, mimo dosahu iných rodín. Po návrate nezabúdajte na dôkladnú hygienu.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#tip #rada #práca #koronavírus #homeoffice #doma
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku