Prečo sa nesplní väčšina novoročných predsavzatí?

Aj veda sa dokáže podpísať pod úspech predsavzatí, ktoré si dávame na Nový rok. To, či prestaneme fajčiť, vzdáme sa ďalších zlozvykov alebo začneme konečne chudnúť ovplyvňuje predovšetkým náš mozog. Ako to teda funguje v praxi?

25.01.2020 16:00
Anketa: Dávate si novoročné predsavzatia? Foto:
Aj vy ste si dali novoročné predsavzatia?

Len 10 % zaberie

Podľa profesora psychológie Univerzity v Scrantone Johna C. Norcrossa ľudia si dokážu splniť približne len desatinu svojich novoročných želaní. Predsavzatia v úvode roku ovplyvňujú podľa neho predovšetkým dve základné teórie, a to veda o návykoch a učenie o osobných príbehoch. Prvá teória je založená na myšlienke, že mnoho novoročných predsavzatí súvisí s vytváraním nových návykov, alebo so zmenami tých existujúcich. Ide predovšetkým o skoncovanie s fajčením, zdravším stravovaním, častejším cvičením, či miernejším pitím. Návyky sú automatické, teda takzvané podmienené reakcie. Ak majú zdraviu škodlivý podtón, napríklad ráno po zobudení si dáme kávu s cigaretkou, nazývajú sa zlozvykmi.

Žiadne náročné predsavzatia

Zmena existujúcich návykov je omnoho ťažšia, ako budovanie nových zvykov. Aj to je dôvodom, prečo nedokážeme rýchlo prestať fajčiť a naopak navykneme si rýchlejšie na cigaretu, pokiaľ nefajčíme. Problém vo vyplnení si vlastných novoročných prianí spočíva najmä v tom, že sú radikálne. Ak totiž necvičíme po celý rok a po prvom januári sa rozhodneme lámať rekordy v posilňovni, môžeme očakávať rýchly neúspech. Ľudské telo vo väčšine prípadov nezvládne obrovskú záťaž. Namiesto želania „chcem cvičiť“ je vhodné k už vykonávanej aktivite pridať trochu tréningu navyše. „Chcem cvičiť“ sa teda vymení za predsavzatie „Budem sa prechádzať o tretinu viac ako doposiaľ“. Na to, aby sa stala nejaká činnosť zvykom je potrebné ju vykonávať minimálne tri až sedemkrát do týždňa. Postupom času sa stane automatickou činnosťou, pri ktorej sa nezamýšľame nad tým, či ju chceme a prečo ju chceme robiť.

Ako zmeniť svoj príbeh

Väčší úspech pri splnení si vlastných predsavzatí má už spomínaná teória zmeny vlastného príbehu. Každý človek má vlastné zážitky, respektíve príbehy, ktoré determinujú jeho správanie. Väčšina ľudí má predstavu o tom, čo je pre nich skutočne dôležité. Príbehy silno ovplyvňujú nielen naše činy, ale aj samotné rozhodnutia. Väčšina rozhodovania na základe príbehov sa teda deje nevedome. Snažíme sa tak robiť rozhodnutia, ktoré zodpovedajú vlastnej predstave o tom, kto v skutočnosti sme. V prípade, že sa správame alebo rozhodujeme v rozpore s vlastným osobným príbehom, cítime sa nepohodlne. Napríklad, ak je našim predsavzatím viacej sa počas roka usmievať a rozdávať optimizmus, musíme byť presvedčení o tom, že sme skutočne optimistickí. Ak sa cítime depresívne, želanie radostného života tak nebude samo o sebe stačiť.

Aké sú najčastejšie priania?

Timothy Wilson vo svojej knihe Redirect opisuje veľa pôsobivých príbehov o tom, ako zmeniť svoje správanie z dlhodobého hľadiska. Skúmal napríklad metódu takzvanej úpravy príbehov. Táto metóda spočíva v písaní listu, kedy si na papier napíšeme to, ako ťažko zvládame stres a ako rýchlo sa dokážeme nechať zatiahnuť do každodenného napätia. Tento príbeh neskôr prepíšeme tak, že si vážime vlastný život a zdravie, čo si vyžaduje viac času a menej stresu. I napriek tomu, že sa technika editovania príbehov považuje za jednoduchú, dokáže podľa autora spomínanej knihy viesť k hlbokým zmenám. A aké sú najčastejšie novoročné predsavzatia? Štatistiky ukazujú, že najväčším želaním je túžba schudnúť a cvičiť, zmeniť prácu, prestať fajčiť, ušetriť viac peňazí, cestovať, naučiť sa cudzí jazyk, ale dokonca aj predsavzatie v obmedzenom trávení času na sociálnych sieťach.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
debata chyba
Viac na túto tému: #zlozvyky #psychológia #novoročné predsavzatia #nové návyky

+ Kúpte si talizman pre šťastie, urobí vám radosť a prebudí vo vás istotu.
Nebuďte nedočkavý, všetko príde v pravú...

+ Množstvo liekov škodí vašej pečeni, mali by ste ich obmedziť.
O životnom poistení nerozhodujte sami, nechajte si...