Ako sa zbaviť závislosti na sladkom?

11.07.2019 17:00
žena, sladkosti, nadváha
Opäť vás prenasleduje chuť na sladké? Autor:

Pocity nervozity, úzkosť a trasenie tela. Aj takto sa môžu prejavovať abstinenčné príznaky pri odvykaní od sladkého. Nenadarmo sa teda hovorí, že návyk na cukor si môže pokojne podať ruky s podobnými alkoholovými či nealkoholovými závislosťami. Uniknúť zo začarovaného kruhu neustáleho zvyšovania dávky cukru je možné za pomoci zaujímavých techník. Viac o nich pre Pravdu hovorí výživový špecialista Mgr. Martin Čupka.

Prečo vzniká u ľudí závislosť na sladkom, ktoré faktory ju spôsobujú?

Môžeme hovoriť o viacerých príčinách. Rozhodujúce sú napríklad aj návyky získané v detstve, kedy býva sladkosť častokrát „náplasťou“ na všetko. Mnohokrát sa práve toto prenesie aj do dospelosti, kedy sa akýkoľvek emočný nedostatok kompenzuje konzumáciou sladkostí.

„Budovanie“ závislosti je zrejme postupný proces. V čom spočíva jej nebezpečenstvo pre fyzické a duševné zdravie človeka?

Jedným z charakteris­tických znakov závislosti na sladkom je vysoká tolerancia. Inými slovami telo si veľmi rýchlo dokáže zvyknúť na určité množstvo sladkej chuti a následne pre dosiahnutie rovnakého efektu je potrebné neustále zvyšovať dávku sladkého. Toto správanie teda nesie všetky znaky závislosti.

Výživový špecialista Martin Čupka.
Výživový špecialista Martin Čupka. Autor: Archív Martin Čupka

Je možné prirovnať závislosť na cukre k iným alkoholových alebo nealkoholovým závislostiam?

Určite áno, keďže sa jedná o mechanizmus súvisiaci s centrom odmien v mozgu, tak táto závislosť nesie znaky totožné s iným typom závislosti, vrátane tolerancie a abstinenčných príznakov.

Ako sa prejavujú abstinenčné príznaky pri vysadení sladkého?

V bežnom živote môžeme pozorovať napríklad abstinenčné príznaky z vysadenia, ktoré sa prejavujú, či už fyzicky (trasenie), alebo psychicky ako určité úzkostné stavy. Toto vzniká v prípade, ak človek radikálne stopne príjem cukru alebo rýchleho občerstvenia a tým dramaticky poklesne hladina dopamínu, resp. receptory dopamínu začnú byť nedostatočne obsadzované. Jedine ďalšia forma odmeny vo forme cukru a fastfoodu opäť zvýši hladinu dopamínu a začarovaný kruh pokračuje.

Kedy môžeme na sebe zistiť, že máme problém s týmto druhom závislosti?

Okrem spomínanej tolerancie, teda potreby zvyšovania dávky, či abstinenčných príznakov treba spozornieť aj v prípade, že dochádza k takej poruche prejedania, kedy dochádza až k stavu nepríjemných pocitov ako sú nafúknutosť alebo zhoršenie trávenia. Rovnako sa objavuje jedenie aj napriek absencii hladu, tiež jedenie osamote (skrývanie sa), čo je zavŕšené pocitmi viny a výčitkami po „vykonanej skaze“ v podobe vybielenia chladničky či potravinovej skrinky.

Aké sú najúčinnejšie techniky v boji proti tejto závislosti?

Načrtli sme mechanizmus väčšiny návykov: spúštač – akcia – odmena, kde sladké jedlo neustále stimuluje centrum odmien produkujúce viac a viac dopamínu. Zjednodušene povedané, vďaka tomu sa cítime šťastní. Pri odvykaní od sladkého je vhodné nahradiť túto odmenu inou formou odmeny, napríklad zdravou formou tuku, ktorá tiež chutí. K zdravým formám tuku zaraďujeme aj potraviny, akými sú horká čokoláda alebo orechy. Ďalšou možnosťou je odstrániť samotný spúšťač – to môže byť prítomnosť určitých ľudí (koláčik s tými istými kolegami), alebo iný emočný stav, napríklad stres vedúci k nadmernej konzumácii sladkého. V skratke ide teda o zmenu reakcie na spúšťač alebo samotné odstránenie spúšťača.

Je potrebné v boji proti tejto závislosti vynechať všetky sladkosti zo stravy?

Odporúčam postupné znižovanie dávky, teda zlepšovanie citlivosti na sladké a kompenzáciu nižšieho príjmu energie vyšším príjmom tuku ako prevencie opakovanej chuti na sladké.

Ako je to s ovocím počas odvykania od sladkostí?

Pokiaľ konzumujeme celé a nespracované ovocie, tak v tom nevidím žiadny problém. Džúsy, fresh a smoothie môžu byť problematické pre vysokú nálož a koncentráciu cukru.

Aké benefity môžeme očakávať v prípade, že sa zbavíme tejto závislosti?

Samozrejme redukciu samotnej hmotnosti, viac energie, resp. stabilnejšiu energiu pre dlhodobý výkon (psychický aj fyzický), zbavenie sa neustálej potreby mať niečo poruke kvôli agresívnemu vlčiemu hladu. Z dlhodobého hľadiska treba počítať s prevenciou vzniku civilizačných ochorení, najmä diabetu 2. typu a iných. Problematike boja závislosti na sladkostiach sa špeciálne venujem aj na svojej internetovej stránke www.martincupka.sk.

Malinové osvieženie

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#závislosť #sladkosti #odvykanie #Martin Čupka #cukor
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku

+ Dnes vám nemusí sadnúť každé jedlo, pokúste sa jesť zdravšie a ľahšie jedlá.
Vyberte si svojim srdcom, čo...

+ Priznajte si svoje chyby, len tak sa môžete posunúť ďalej.
Urážky do pracovného slovníka nepatria, myslite...

Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk