Máte nadváhu? Nielen tučné a sladké jedlá sú nepriateľom

Ako by mala vyzerať zmena stravy u človeka, ktorý má nadváhu a rozhodne sa s ňou zabojovať?

15.01.2019 09:00
žena, sladkosti, nadváha Foto:
Opäť vás prenasleduje chuť na sladké?
debata

„V prvom rade je potrebné, aby si človek uvedomil, či je vôbec ochotný vzdať sa toho, vďaka čomu má nadváhu,“ začína opisovať športový fyziológ Viktor Bielik, ktorý pomáha v boji s kilami navyše aj účinkujúcim v šou televízie JOJ, Reštart.

Po rozhodnutí – áno, idem do toho – je treba mať pred sebou cieľ. „Častokrát je náročnejšie práve zhadzovanie nie desiatok, ale len tých pár kilogramov nadváhy. Ak má niekto 200 kilogramov, vieme rýchlo identifikovať, kde je chyba. Ak "nabehne“ na zmenu životného štýlu a začne sa hýbať, kilá idú dole pomerne rýchlo," hovorí odborník. Naopak, ak je človek vo svojom boji s nadváhou zacyklený niekoľko rokov, je boj častokrát náročnejší, hoci sa nejedná o morbídnu obezitu.

Skôr, ako sa pre človeka nastaví vhodná diéta, je nutné „vziať“ mu nevhodné potraviny a ponúknuť mu tie zdravšie. „Na Slovensku nemáme veľa ľudí morbídne obéznych z toho, že by doma jedli šošovicový prívarok. Väčšinou je to spojené s vysokotučnými jedlami a sladkosťami,“ opisuje Bielik. Ktoré potraviny sú teda pre našu líniu a zdravie „zlé“?

Video

„Pozrime sa na rozdelenie z dvoch hľadísk – sú to potraviny, ktoré obsahujú veľa tukov, nasýtených mastných kyselín a jednoduché cukry. Ako ďalšie sú to aj potraviny, ktoré sú až priveľmi chemicky a priemyselne spracované, obohatené o stabilizátory, konzervanty a látky, ktoré predlžujú ich životnosť. Takže treba redukovať potraviny, ktoré obsahujú enormné množstvo tuku, ale aj tie, ktoré majú dlhú trvanlivosť.“

Ak sa rozhodnete pre zdravšie stravovanie, netreba sa do zmeny vrhať bezhlavo. „Ľudia by nemali okamžite siahať po potravinách, ktoré nepoznajú, ktoré sú dovážané, napríklad ako chia a goji,“ opisuje Bielik a dodáva: „My musíme vychádzať aj z toho, ako sa stravovali naši predkovia, siahať po potravinách, na ktoré sme predurčení historicky. Možno to znie až priveľmi jednoducho, ale mali by sme jesť v prvom rade obilniny, strukoviny, sacharidy, ktoré obsahujú menej jednoduchých cukrov, potom mliečne výrobky, ak trpí niekto intoleranciou laktózy, tak siahnuť po zakysaných produktoch.“

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #zmena stravy #nadváha #zdravý jedálniček

+ Všetok či už pohyb, alebo zmeny v strave sa čoskoro prejavia.
V práci sa vám bude dariť, musíte si to urdžať čo...

+ S nadváhou ste nemali nikdy problém, ani mať nikdy nebudete.
Splácanie dlhov šetrí peniaze na úrokoch a zlepšuje...