Ako si poradiť s veľkosťou porcie jedla a schudnúť

11.12.2018 17:00
voda, pitný režim
Pohár vody tridsať minút pred jedlom napomáha pri kontrole veľkostí porcií jedla. Autor:

Obezita. Strašiak, ktorý stojí za výskytom cukrovky a srdcovocievnych ochorení. Pod jej výskyt sa podpisuje nielen to, čo zjeme, ale aj to, koľko toho skonzumujeme. Prinášame zopár trikov, ako nepodľahnúť čaru jedla.

Základom sú menšie večere i taniere

Žiadne raňajky, chabý obed a večera ako pre kráľa. Celý deň sa tešíme na posledné jedlo dňa a pritom ani len netušíme, že sa môže skrývať za našimi problémami s priberaním. Zvyšovanie hmotnosti môže byť razom minulosťou, ak sa napríklad použije správny výber riadov počas večere po dobu niekoľkých týždňov. Väčšina výskumov poukazuje na skutočnosť, že práve veľkosť tanierov, lyžíc a pohárov dokáže podvedome vplývať na to, koľko jedla v konečnom dôsledku putuje do nášho žalúdka. Používanie veľkých tanierov spôsobuje, že jedlo sa na tanieri zdá o čosi menšie. Málo potravy automaticky vzbudzuje túžbu po ďalšej porcii, a to je napríklad v prípade večere väčší problém, ako napríklad pri raňajkách a obede. Ak napríklad použijeme veľkú misku na konzumáciu cestovín, zjeme ich až o 77 % viac, ako keby sme si porciu jedla naložili do stredne veľkého taniera. Podobne funguje podvedomie napríklad aj pri konzumácii zmrzliny. V prípade, že sa podáva vo veľkom pohári, máme chuť si pridať k danej porcii o ďalšiu tretinu navyše.

Váženie jedla? Skúsme si poradiť inak

Ideálnym spôsobom, ako sa vyhnúť nadváhe či obezite je váženie jedla. Ruku na srdce, kto z nás by mal toľko času, aby sa mohol denne takto precízne venovať stravovaniu? Namiesto váženia potravy je vhodné siahnuť po iných „merných jednotkách“. Týmito takzvanými jednotkami sú malé a veľké poháre, väčšie či menšie taniere. Zeleninové šaláty podávajme na veľkých tanieroch. Jedlá z bielkovín, akými sú mäsité pokrmy, jedlá z vajíčok, syrov, tofu či strukovín by mali byť podávané na strednom tanieri. Komplexné sacharidy v podobe celozrnných cestovín, či ryže by mali zaberať iba štvrtinu veľkého taniera. Na meranie porcií potravín s vysokým obsahom tuku poslúži polievková lyžica, ktorá nám naznačí, že sa práve chystáme pochutnať si na siedmich gramoch tukov či olejov. V prípade, že ani táto metóda nie je tým pravým orechovým riešením, môžeme vyskúšať iný trik. Polovica každej porcie jedla, najmä však obedu a večere by mala pozostávať zo zeleniny. Zelenina obsahuje minimum kalórií a vďaka vysokému obsahu vlákniny pomáha zvyšovať pocit nasýtenia a zlepšuje trávenie.

Voda je zázrak aj pri znižovaní porcií jedla

Objem skonzumovaného jedla dokáže výrazne znížiť aj popíjanie vody. Aj v tomto prípade je však vhodné jej pitie vhodne načasovať. Pohár vody približne tridsať minút pred jedlom prirodzene napomáha pri kontrole veľkostí porcií jedla. Pravidelná hydratácia pomáha tiež rozlišovať medzi hladom a smädom. Štúdia vykonaná u dospelých stredného a staršieho veku zistila, že pitie pol litra vody pred každým jedlom malo za následok väčší pokles hmotnosti. Počas dvanástich týždňov sa podarilo vďaka tomuto triku znížiť príjem potravy vyše štyridsiatim percentám respondentov.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#chudnutie #obezita #nadváha #civilizačné ochorenia #porcia jedla
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku