O svoje krivky ste tvrdo bojovali? Tak zabráňte jo-jo efektu

Podarilo sa vám schudnúť a ste na seba pyšná. Ale aj tak s obavami vyťahujete váhu - čo, ak sa dostaví jo-jo efekt?

15.09.2018 12:00
chudnutie, žena Foto:
Chudnete? Pozor na jo-jo efekt.
debata (1)

Prečo k nemu prichádza? "Naše telo je veľmi zložitý mechanizmus a nie vždy platí jednoduchá rovnica, že keď znížim príjem, chudnem. Často sa stretávam s klientmi, ktorí sa domnievajú, že keď znížia svoj denný kalorický príjem alebo vynechajú niektoré jedlá, ako napríklad večeru, budú automaticky chudnúť. V praxi to ale tak byť vôbec nemusí,“ hovorí Martina Dvořáková, výživová odborníčka z KetoDiet. Zároveň však nabáda, ako sa zo začarovaného kruhu dostať.

Chudnúť a udržať si konštantnú hmotnosť neznamená obmedzovať sa, ale jesť zdravo, pravidelne a v primeranom množstve. Pomôcť môže aj odborník, aspoň počas obdobia, kedy osvojíte správne stravovacie návyky. "Priberanie či kolísanie váhy je spôsobené nedostatočným príjmom dôležitých živín. Experimentovať s vlastným telom sa nevypláca a vždy je lepšie obrátiť sa na skúseného odborníka, ktorý nám pomôže s výberom vhodných potravín. Na základe individuálnych potrieb vysvetlí kedy, v akom množstve a hlavne, čo je vhodné jesť,“ vysvetľuje Martina Dvořáková.

Ak si predsa len chcete svoj jedálniček zostavovať sami, zamerajte sa na správny pomer bielkovín, sacharidov a tukov rovnomerne počas celého dňa. "Ak chcete schudnúť alebo si štíhlu líniu udržať, zamerajte sa na bielkoviny. Deficit proteínov totiž v konečnom dôsledku spôsobuje nielen únavu, ale aj to, že nechudneme, prípadne chudnutie prebieha len na úkor svalovej hmoty,“ hovorí odborníčka. Prichádzať o svalovú hmotu určite nechceme, zbavovať sa treba predovšetkým tuku. Aj preto je dôležité naštartovať metabolizmus, ktorý spaľuje tuky a dostať ho do stavu ketózy. To sa nám podarí, keď v strave zásadne znížime sacharidy a zvýšime príjem proteínov na ochranu svalového tkaniva. Keď budeme aj naďalej dodržiavať správny pitný režim či pohyb, výsledky sa určite dostavia. Aj preto je dôležité aj pri každodenných starostiach či počas stresových období dbať o prísun proteínov. Je dobré mať po ruke proteínové nápoje, smoothie alebo tyčinky, ktoré zasýtia na dlhšiu dobu.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #dieťa #chudnutie #kalórie #jo-jo efekt

+ Na dovolenku nechoďte s ľuďmi, ktorí vám spôsobujú psychickú traumu.
Každú mincu navyše odložíte a...

+ Pobyt na slnku vám síce dodá pigment, ale pozor na kožné ochorenia.
Dostanete finančnú odmenu za snahu a...