Podceňované zemiaky, takto chránia zdravie

22.07.2018 08:00
Elektrické zemiaky. Nový hit zdravej kuchyne?
Pre zachovanie čo najväčšieho množstva výživných látok sa odporúča zemiaky nešúpať. Autor:

Považujú sa za nezdravé jedlo. Tento prívlastok patrí zemiakom najmä z dôvodu ich častej konzumácie vo forme zemiakových čipsov. V našom jedálničku majú však nezastupiteľnú úlohu

Srdce bude biť ako zvon

Zemiaky obsahujú na rozdiel od ryže, či cestovín menšie množstvo sacharidov. Vo varenej forme sú vhodné do diéty, štíhlej línii prospievajú aj americké alebo pečené v šupke. Na zahodenie nie je ani ich vitamínový profil. Prekvapivo, obsahujú aj vitamín C, ktorého väčšia časť sa ich tepelnou úpravou stráca. Z vitamínov sa pýšia obsahom vitamínu B6, ktorý sa podieľa na lepšom vstrebávaní horčíka. Okrem fytochemikálií a flavonoidov sa chvália aj obsahom stopových prvkov, ako sú železo a meď. Obidva prvky sú potrebné pre správne fungovanie srdca a normalizáciu krvného tlaku.

Potešia každú diétu

Zemiaky sú vhodné do diéty aj z dôvodu vysokého obsahu vody, majú jej 70 — 80 % podľa tej, ktorej odrody. Pokiaľ nie sú v období chudnutia konzumované s maslom, smotanou alebo bryndzou, môžu znižovať hladinu cholesterolu v krvi a prospievať tak zdravším cievam a srdcu. Sacharidy, ktoré sa nachádzajú v zemiakoch sú ľahko stráviteľné a zlepšujú proces trávenia. Používajú sa tiež ako prevencia proti zápche, čo je praktické najmä u malých detí.

Do boja s rakovinou

Dospelí ľudia ocenia prítomnosť horčíka a vápnika, ktoré spolu bojujú proti nepríjemným príznakom reumatizmu. Voda, ktorá nám zostane po varení zemiakov, sa môže používať na odstránenie zápalov a bolesti. Okrem týchto blahodarných účinkov dokážu zemiaky údajne bojovať aj proti niektorým druhom rakoviny, a to vďaka prítomnosti antioxidantov, zeaxantínu a karoténov. Zemiaky tiež obsahujú kvercentín, ktorý pomáha potláčať vznik alergií a rakovinových buniek. V neposlednom rade sa môžeme tešiť aj z obsahu vlákniny v zemiakoch. Spolu s vitamínom C reguluje krvný tlak, udržuje zdravé črevá. Pre zachovanie čo najväčšieho množstva vlákniny sa odporúča zemiaky nešúpať, pokiaľ nie sú postihnuté fľakmi alebo pokiaľ nie sú príliš špinavé.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#zemiaky #vláknina #vápnik #srdcovo-cievne ochorenia #reumatizmus #polysacharidy #horčík
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku

+ Neplačte tam, kde to nie je potrebné, ľutovať sa vám nepomôže.
Pred dovolenkou si dokončite všetkú...

+ Pri výlete na bicykli by ste si mohli vyvetrať hlavu, prospelo by vám to.
V práci si dobre premyslite, ako...

Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk