Ako funguje bielkovinová diéta?

05.04.2018 09:00
strava, chudnutie, obezita, diéta
Po zime väčšina z nás túži prísť o nadbytočné kilá. Autor:

O proteínovej, bielkovinovej či ketodiéte ste už určite počuli. Váhate, či sa pre ňu rozhodnúť? Čo by ste o nej mali vedieť?

Podstata tejto diéty je ukrytá v zmene nastavenia metabolizmu, kedy telo začne samovoľne spaľovať tuky. Treba sa báť, že prídete o svalovú hmotu? Podľa odborníčky nie.

Túžba po krásnej postave sa po zime ozýva u väčšiny z nás ešte o čosi nástojčivejšie. Práve nastáva čas zmeny jedálnička, bez ktorého sa nepohnete. Táto zmena konkrétne spočíva v znížení obsahu sacharidov a vo veľmi miernom navýšení príjmu bielkovín. "Všeobecné odporučené množstvo je 0,8 až 1,2 g bielkovín na 1 kg ideálnej telesnej hmotnosti. To znamená, že priemerná žena s váhou 65 kg by tak mala denne zjesť približne 65 g bielkovín. Takéto množstvo je napríklad v jednom štvrťkilovom morčacom prse. Pri ketodiéte je odporučená denná dávka bielkovín 1,2 g až 1,4 g. Zvýšenie je vskutku minimálne,“ uvádza výživová špecialistka a diétna koučka Martina Dvořáková z KetoDiet.

Prvotným predpokladom úspechu je dostať organizmus do ketózy. Nikdy ste o nej nepočuli? Ide o stav metabolizmu, kedy naše telo spracováva väčšinu energie z vlastných tukových zásobární a nie zo sacharidov prijímaných v strave.

"Tento stav je pre nás úplne prirodzený a vzniká fyziologicky v situácii, kedy má telo obmedzený prístup k sacharidom, ktoré naše bunky využívajú ako preferovaný zdroj energie,“ hovorí Dvořáková. Dodáva, že do ketózy sa dostaneme po niekoľkých dňoch, kedy znížime príjem sacharidov pod 50 gramov denne. "To znamená, že vyradíte ryžu, cestoviny, pečivo, zemiaky, sladkosti a ovocie. Nahradíte ich zeleninou, ktorá tiež obsahuje sacharidy a stravou bohatou na bielkoviny. Tie sú totiž oveľa sýtejšie a pocity hladu sa tak dostavujú menej často. Iba vtedy nastáva stav, kedy telo začne čerpať energiu z tukov. Váha sa tak takmer okamžite začne pohybovať smerom nadol, čo väčšinu ľudí pozitívne naladí a povzbudí do ďalšieho chudnutia,“ dopĺňa odborníčka.

Pozor! Proteínovú diétu nejde držať večne, rovnako, ako žiadnu inú. Podľa odborníčky, Mgr. Pavly Staňkovej PhD., ktorá sa špecializuje na energetický metabolizmus, je ideálne sa po skončení diéty vracať k sacharidom pozvoľna. Preto je KetoDiet rozdelená do 3 fáz. V prvej dochádza k naštartovaniu metabolizmu tukov a človek stráca najviac na váhe, v druhej sa i naďalej odbúravajú z tela tukové zásoby a v poslednej sa organizmus pripravuje na návrat k bežnej vyváženej strave. Všetky tieto fázy by mali byť rovnako dlhé a ich dĺžka záleží na tom, koľko potrebujete schudnúť. "Pridávanie sacharidov do jedálnička po skončení diéty by malo byť postupné a strava energeticky vyvážená, aby nedošlo k nepriaznivému jojo efektu,“ upozorňuje Staňková. Dopĺňa, že ak človek prijímal pred ketodiétou nadmerné množstvo sacharidov, najmä vo forme jednoduchých cukrov, nemal by sa k tomu rozhodne vracať, inak naberie zhodené kilá naspäť.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#tuky #proteín #ketodiéta
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku

+ Zaoberajte sa viac pohybom a cvičením ako jedlom, prospeje vám to.
Nepoháňajte svojich kolegov v práci,...

+ Nejedzte priveľa cukru, mohol by vám viac uškodiť ako pomôcť.
Nenakupujte len tak bezhlavo, potrebujete...

Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk