Čo je horšie pre zuby? Tabuľka čokolády či sáčok čipsov?

Ako súvisí cukor v našej strave so vznikom zubného kazu?

18.10.2017 13:00
čokoláda, pochúťka, dezert, antioxidant Foto:
Pekné a zdravé zuby očaria, bez dobrej hygieny to však nejde. Najmä, ak často maškrtíte.
debata

Úlohu zohráva nielen to, aký cukor konzumujeme, ale aj to, ako dlho máme cukor v ústach. Napríklad nápoje prejdú ústnou dutinou rýchlejšie ako jedlo, čiže čas, počas ktorého sú zuby vystavené pôsobeniu cukru, je kratší.

So vznikom zubného kazu je spájaná častá konzumácia fermentovaných sacharidov, čiže látok, ktoré bežne konzumujeme v potravinách. To sú presne tie, ktoré znižujú pH prostredia, čím vytvárajú lepšie podmienky pre baktérie a tým pádom pre vznik zubného kazu. Ako sa brániť? Úplné odstránenie sacharidov z našej stravy nie je možné a ani žiaduce. Sú hlavným zdrojom energie, ktorú organizmus potrebuje na to, aby mohol fungovať. Glukóza nachádzajúca sa v cukre je pohonnou látkou pre mozog – preto konzumácia cukrov v rozumnej miere organizmu neškodí. Obmedzením jednoduchých cukrov však môžeme nášmu úsmevu pomôcť. „Nie je možné úplne eliminovať sacharidy z potravy a tým zabrániť vzniku zubného kazu. Môžeme však obmedziť jednoduché cukry, teda potraviny s vysokým obsahom disacharidov, obzvlášť sacharózy a laktózy,“ hovorí MUDr. Štěpánka Bálková.

Aj lekárka upozorňuje na čas, počas ktorého máme cukor v ústach. Ak už musíme maškrtiť, pre zuby je lepšie zjesť tabuľku čokolády za pár sekúnd, než si hodinu pochutnávať na čipsoch pred obľúbeným seriálom. „Veľmi podstatná je aj frekvencia a doba trvania pôsobenia nízkeho pH na sklovinu. Zjednodušene povedané, aká častá je konzumácia potravín znižujúcich pH v dutine ústnej a ako dlho organizmu trvá, než nepriaznivé hodnoty zneutralizuje. Prostredie dutiny ústnej sa ľahšie a rýchlejšie vyrovná v krátkom intervale so zjedenou tabuľkou čokolády, než s tým, keď človek v dlhšom časovom úseku konzumuje zemiakové lupienky. Napriek tomu, že chutia slano, obsah pre baktérie dostupných sacharidov rozhodne nie je zanedbateľný,“ opisuje odborníčka.

Čím kratšie sú teda baktérie v ústach vystavené sacharidom, tým menšia je pravdepodobnosť, že vytvoria kyslé prostredie. Pravidelná ústna hygiena je tým správnym bojovníkom a aspoň na vypláchnutie úst po vypití sladeného nápoja by sme si mali nájsť čas.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #zubný kaz #cukor #baktérie

+ Pravidelné cvičenie zvýši vašu energiu a životný elán.
Osobný rozvoj vám otvorí dvere k novým príležitostiam....

+ Nezabúdajte na zeleninu a ovocie, vaše telo si ich vyžaduje.
Nad nikým sa nepovyšujte, mohli by ste urobiť veľkú...