Ako (ne)kombinovať potraviny

11.08.2017 17:00
káva, kofeín
Kofeín obsiahnutý v káve dokáže maskovať opitosť. Autor:

Čaj s mliekom, biele pečivo s džemom alebo alkohol a káva. Ide skutočne o správnu voľbu?

Mlieko a čaj

„Čierny čaj je bohatý na antioxidanty, ktoré prispievajú k zníženiu zápalu, ktorý je spojený s mnohými chronickými ochoreniami vrátane srdcových ochorení a cukrovky,“ vysvetľuje Alissa Rumsey, hovorkyňa the Academy of Nutrition and Dietetics. Ak však do čierneho čaju pridáte čo len trochu mlieka, táto výhoda tmavého moku sa rýchlo stráca. „Mliečne bielkoviny sa viažu na antioxidanty v čaji a zabraňujú ich absorpcii,“ pokračuje Rumsey. Naviac, z mlieka v kombinácii s čajom nebudete mať úžitok ani čo sa dopĺňania vápnika týka. „Kofeín v čaji môže znížiť vstrebávanie vápnika,“ hovorí Rachel Meltzer Warren, autor príručky Smart Girl's Going Vegetarian. „Ak naozaj chcete do svojho čaju pridať niečo dobré, vytlačte si doň citrón, ktorý skutočne zvýši množstvo antioxidantov,“ dodáva pre portál prevention.com.

Biele pečivo a džem

„Jednoduché sacharidy prudko zvyšujú hladinu cukru v krvi,“ hovorí Liz Weinandy, odborník z Ohio State University Wexner Medical Center. V prípade, že skombinujete biely chlieb a džem, prípadne sladký nápoj a hranolky, dostanete recept na katastrofu. „Hladina cukru v krvi rýchlo stúpa a vaše telo musí tvrdo pracovať na tom, aby ju znížilo práve uvoľnením inzulínu z pankreasu," vysvetľuje Weinandy. Akonáhle dôjde k poklesu cukru, prudko klesne energia v tele, čo sa prejaví únavou a podráždenosťou. „Z dlhodobého hľadiska môže tento proces nakoniec spôsobiť inzulínovú rezistenciu a cukrovku,“ upozorňuje Weinandy. Skúste biele pečivo vymeniť za celozrnné, ktoré pomáha spomaliť trávenie a udržať stabilnú hladinu glukózy v krvi.

Neštartujte sa po vínku kávou

Pokiaľ sa domnievate, že zeleninový šalát bude o niečo zdravší bez pridaného olivového alebo iného druhu oleja, mýlite sa. Štúdia amerického časopisu Journal of Clinical Nutrition tvrdí, že karotenoidy (rastlinné farbivá), ktoré znižujú riziko rakoviny a kardiovaskulárnych ochorení sú ľahšie vstrebateľné, keď sú kombinované s rastlinnými olejmi. Do tela sa práve vďaka týmto nenasýteným mastným kyselinám dostane viac živín vrátane v tukoch rozpustných vitamínov D, E, K a A. Aj vy si radi doprajete k večeri víno, po chvíľke začnete zívať a snažíte sa potlačiť únavu šálkou kávy? Buďte na pozore. Kofeín obsiahnutý v káve dokáže maskovať opitosť. To isté platí aj v prípade mixovania energetických nápojov a alkoholu. Výskum na Wake Forest University School of Medicine ukázal, že ľudia, ktorí kombinujú kofeín a alkohol sú vo väčšej miere vystavení riziku nehody než tí, ktorí sa tejto kombinácii vyhýbajú.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#šalát #kombinovanie potravín #káva #čaj #biele pečivo #alkohol
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku

+ Zistíte potrebné informácie ohľadom zdravotného stavu.
Najvyšší čas urobiť poriadok v dome,...

+ Preventívnou prehliadkou zistíte informácie o celkovom zdravotnom stave.
Telefónny účet sa mierne zvýšil,...

Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk