Obmedzujete sacharidy? Prísnosť nie je na mieste

Pokiaľ ide o diéty, máme tendenciu sa veľmi rýchlo sústrediť na to, čo by sme nemali robiť alebo čo robíme zle - nejesť toto, tamto obmedziť, jesť menej...

11.04.2017 11:00
diétna strava, chudnutie Foto:
Prísne diéty nie sú na mieste.
debata

Nielenže je to mätúce, v drvivej väčšine je to aj negatívne. Jedlo a jeho konzumácia by mala byť – rovnako ako snaha udržať si dobré zdravie – príjemnou a pozitívnou súčasťou života. Dobrou správou je, že niektoré návyky z oblasti životného štýlu, o ktorých ste si mysleli, že sú pre vás zlé, môžu byť oveľa lepšie, než si myslíme.

Jeden z najčastejších výrazov, ktoré počujú výživoví poradcovia od svojich klientov je, že „zhrešili“. Nie, nikoho nezavraždili ani neokradli, len zjedli pár vecí, ktoré by podľa svojho diétneho plánu jesť nemali. Pokiaľ ide o stravu, veci nemusia byť perfektné; je lepšie, keď sú dôsledné. To znamená, že príležitostné maškrty alebo kalorickejšie jedlo nie sú problémom, poznamenal spravodajský server news.com.au.

Výskum, ktorý skúmal vplyv dlhodobého obmedzovania príjmu kalórií preukázal, že jesť príležitostne viac kalórií je výhodné, pretože si telo nezačne myslieť, že hladuje a pokračuje v spaľovaní kalórií. Takže, ak si tu a tam doprajete niečo, na čo máte chuť – kúsok torty alebo pár pohárikov vína – žiadnu škodu to nenapácha.

Uhľohydráty by nemali byť „neslušné“ slovo. Ľudia držiaci neustále diéty sú často veľmi prísni na príjem uhľohydrátov. Pre tých, ktorí chcú v prvom rade schudnúť, je obmedzenie príjmu rafinovaných uhľohydrátov dobrým krokom. V opačnom extréme však chronicky nízky príjem uhľohydrátov môže viesť k únave, podráždenosti, zápche – a nižšiemu spaľovanie tukov, pretože telo spomalí metabolizmus kvôli tomu, čo sa dá najlepšie opísať ako „nedostatok paliva“.

Mnoho z nás vedie neaktívny život a je jasné, že potrebujeme menej uhľohydrátov, ako sa kedysi odporúčalo. Ale jesť ich čím ďalej tým menej nie je riešením. Takže ak neustále strážite príjem uhľohydrátov – a pritom vám stále neprestávajú byť tesné šaty – možno je na čase prihodiť párkrát za deň nejaký ten plátok chleba, kúsok ovocia či zemiaky.

Pokiaľ ide o alkohol – nie, naozaj to nie je príležitostný pohár vína, ktorý môže za nárast hmotnosti. Niektoré typy alkoholu vrátane červeného vína bohatého na antioxidanty sú spájané s úpravou hladiny cholesterolu. Takže sa nemusíme úplne zriekať obľúbené pohára vína – len stačí naliať si ho len občas a primerane veľkú (vlastne skôr malú) dávku.

Keď si zvyknete na pravidelné cvičenie, na jeho štruktúru a rutinu tak, že sa stane každodennou súčasťou vášho života, môže ísť o návykovú činnosť s dennou dávkou endorfínu. Zároveň však podobne silný zvyk môže vyvolať pocity viny, ak si chcete urobiť pauzu.

Ale pokiaľ ide o výkon a zotavenie svalov, bez odpočinku to nejde. To znamená, že v deň, keď sa vám naozaj nechce ísť do posilňovne či na pravidelný jogging, bude lepšie si trochu pospať a jeden deň vynechať. Telo vám dokáže samo povedať, kedy potrebuje pauzu. Len ho treba počúvať.

debata chyba
Viac na túto tému: #chudnutie #obmedzenie #sacharid
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy

+ Vyhľadajte lekársku pomoc hneď, nečakajte až sa problémy prehĺbia.
Investujte do niečoho rozumného, vlastné...

+ Máte rád huby, pozor na zber a ich konzumáciu, môžete sa aj otráviť.
K práci potrebujete spoľahlivý počítač,...