Z nezdravého zdravšie? Ako šikovne čarovať s potravinami

K zmene v jedálničku sa prepracujete aj po malých krokoch. A rozdiel v chuti ani nespoznáte.

05.06.2016 14:00
cesto, múčnik, miesenie cesta Foto:
Ak radi pečiete, skúste vymeniť bielu múku za kokosovú.
debata

Meniť jedálniček sa nedá zo dňa na deň a skúšať na telo šokovú terapiu sa nevypláca. Už malými zmenami v stravovaní môžeme jazyk či žalúdok „oklamať“ a ponúknuť mu zdravšiu alternatívu našej obľúbenej potraviny. Vyskúšajte naše tipy.

Ako na cukor?

Kto by nechcel príjem cukru obmedziť? Ale ako na to? „Najprirodzenejšie je meniť biely cukor za trstinový, človek zmenu v chuti ani nepostrehne. V receptoch cukor nahrádzame v pomere jedna k jednej,“ opisuje Aneta Orosiová, ambasádorka Jamieho Olivera na Slovensku, a pokračuje: „Trstinový cukor obsahuje melasovú zložku, je tmavší a ponúka telu viac živín. Čím tmavší cukor zvolíme, tým výraznejšiu karamelovú chuť bude mať.“ V rovnakom pomere môžeme postupovať aj v prípade, ak biely cukor nahradíme kokosovým. „Tu už je zmena chuti o čosi výraznejšia. Na druhej strane má kokosový cukor nižší glykemický index, je granulovaný a v receptoch ho môžeme nahrádzať takisto v pomere jedna k jednej. Nevýhodou je iba jeho vyššia cena.“ Fakt, že pri príprave koláčov môžeme cukor vymeniť aj za med, je všeobecne známy. Ale skúste cukor vymeniť napríklad za mixované sušené ovocie. Takisto ide o zdravšiu alternatívu sladenia.

Majonézu si vyrobte doma z čerstvých vajec. Foto: SHUTTERSTOCK
majonéza, olivový olej Majonézu si vyrobte doma z čerstvých vajec.

Milujete majonézu?

Zmenou môže byť už len to, že majonézu si nekúpite ako polotovar plný „éčok“ v obchode, ale vyrobíte si ju doma z čerstvých vajec. „Ďalším krokom je ľahšia rastlinná obdoba majonézy, tofunéza. Vďaka neutrálnej chuti zje jedlá s tofunézou aj človek, ktorý tofu odmieta,“ opisuje Orosiová. Tofunéza je pre organizmus ľahšie stráviteľná ako klasická majonéza. Môžete si ju jednoducho pripraviť aj doma. „Tofu sa uvarí vo vode, následne sa rozmixuje s orestovanou cibuľkou a doleje sa olivovým olejom. Ak navyše pridáte trocha kurkumy, dostane tofunéza aj peknú žltú farbu, ako klasická domáca majonéza.“ Aneta Orosiová zašla vo svojich experimentoch ešte ďalej. „Každé Vianoce pripravujem doma zemiakový šalát s tofunézou a nikto rozdiel v chuti nepostrehne. Rodina o tomto vylepšení klasického receptu vie, ale návštevy nič netušia. A dosiaľ sa nikto na chuť šalátu nesťažoval,“ dodáva s úsmevom.

Strúhanka, múka a smotana?

Klasická strúhanka v obchode je vyrobená z bieleho pečiva. Keďže výroba domácej strúhanky je naozaj jednoduchá, stačí malá zmena a máte o čosi zdravšiu potravinu. „Strúhanku si vyrobíme z vysušených celozrnných či grahamových rožkov. Pri výrobe bielej múky sa zo zrna odstraňuje vrchná pleva, no práve v nej sa skrývajú dôležité minerály a vitamíny. Navyše, biela múka nie je ideálna pre tráviaci systém.“ Bezlepkovou alternatívou ku klasickej strúhanke je kukuričná strúhanka.

Náhradou za bielu múku môže byť špaldová múka. Foto: SHUTTERSTOCK
špaldová múka, obilniny Náhradou za bielu múku môže byť špaldová múka.

Ak radi pečiete, skúste vymeniť bielu múku za kokosovú. Obsahuje málo sacharidov, má nízky glykemický index a je bohatá na vlákninu. Vďaka jej neutrálnej chuti sa hodí na prípravu sladkých aj slaných receptov. Keďže kokosová múka absorbuje viac vody, stačí jej v receptoch použiť výrazne menej ako bielej múky.

Do čoraz populárnejších krémových polievok, či už pripravených z medvedieho cesnaku, mrkvy, póru či inej zeleniny, sa už automaticky pridáva smotana. To však považuje Aneta Orosiová za zbytočné. „Ak máte dobrý mixér, netreba pridávať smotanu, polievka dostane požadovanú konzistenciu vďaka mixovaniu.“ Ak sa predsa len nedokážete smotany vzdať, aj tu existujú zdravšie alternatívy. „Vegánska ryžová smotana, ovsená, mandľová či kokosová smotana. Pri ich pridávaní do jedla treba postupovať opatrne, pretože niektoré už majú špecifické chute a treba vyberať podľa toho, či varíte slané, alebo sladké jedlo. Zle zvolená smotana totiž môže zničiť chuť jedla.“

Článok vyšiel v novej ženskej prílohe Pravdy – v magazíne MiA.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #múka #zdravé potraviny #strúhanka #ženský magazín MiA #hnedý cukor