Stopka depresii aj demencii? Jedzte viac ovocia aj zeleniny

Zvýšená konzumácia ovocia a zeleniny je pravdepodobne spojená s pocitom väčšej spokojnosti so sebou samým a s nižším nebezpečenstvom vzniku depresie aj demencie.

15.02.2016 14:30
jablko, zdravie, zdravá výživa, ovocie Foto:
Viac ovocia aj zeleniny v strave prispieva k prevencii proti zlej nálade, depresii aj demencii.

Je známe, že konzumácia minimálne piatich porcií ovocia a zeleniny denne pomáha v boji proti rôznym chorobám, ale len málo štúdií sa doteraz zaoberalo súvislosťami medzi výživou, pocitom spokojnosti a dobrým duševným zdravím.

Aby sme sa dobre cítili a boli duševne v pohode, nestačí zjesť denne oných päť porcií ovocia a zeleniny, ako sa odporúča, ale skôr sedem až osem, pričom jednou porciou sa rozumie 80 gramov. Britskí vedci z Warwickej univerzity pri svojom výskume sledovali takmer 80 000 náhodne vybraných osôb. Za použitia matematických a štatistických metód analyzovali odpovede účastníkov štúdie, ktorí odpovedali na veľmi podrobné otázky týkajúce sa stravovacích návykov, zdravotného stavu, pocitu spokojnosti či naopak depresie.

Pokiaľ ide o pocit spokojnosti a duševného zdravia, vyšiel najavo silný vzťah medzi množstvom skonzumovaného ovocia a zeleniny, a to nezávisle na ďalších okolnostiach, či už demografických, sociálnych alebo ekonomických, napísal francúzsky denník Le Figaro.

„Štatistický efekt ovocia a zeleniny bol prekvapením,“ uvádza jedna z autoriek štúdie, profesorka Sarah Steward-Brownová z Warwickej univerzity. „Vedci zaoberajúci sa skúmaním spokojnosti berú len veľmi málo do úvahy, ako sa pacient stravuje,“ dodáva. A zdôrazňuje, že tieto výsledky sú len predzvesťou ďalšieho výskumu a že bude treba ďalších štúdií, aby tieto súvislosti boli potvrdené a spresnené.

Podľa Pascala Barbergera-Gateaua z francúzskeho výskumného ústavu INSERM 897 už mnohé štúdie epidemiológie výživy a stravovacích návykov ukázali, že konzumácia zvýšených dávok ovocia a zeleniny je spojená s nižším rizikom vzniku demencie u starých ľudí.

„Len málo štúdií sa však zaoberalo dopadom výživy v priebehu detstva či v strednom veku. Niektoré štúdie však ukázali, že dieťa, ktorému podávali veľa ovocia a zeleniny, ako aj doma varených pokrmov, malo v štyroch rokoch celkový inteligenčný kvocient (IQ), verbálne IQ a pamäťové schopnosti vyššie než deti s iným stravovacím režimom,“ upozornil Barberger-Gateau.

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
debata chyba
Viac na túto tému: #zdravie #ovocie #zelenina #depresia #demencia #výskum

+ Nepreháňajte to s alkoholom, liečenie vám tentoraz nepomôže.
Problémy v práci riešte s chladnou hlavou a hlavne...

+ Chýbajú vám vitamíny, ak nejete ovocie a zeleninu, poraďte sa v lekárni.
Neodkladajte prácu na neskôr, peniaze...