Deťom doprajte zdravé potraviny

Kvalitné potraviny a strava sú pre vývoj dieťaťa veľmi dôležité. Dajte si záležať na ich výbere i úprave s prihliadnutím na vek.

16.10.2022 07:35
žena, dieťa, zdravá strava Foto:
Ilustračné foto.
debata

Nie je žiadnym tajomstvom, že dnešné deti trávia veľa času pri počítačoch a pravidelný pohyb mnohým veľa nehovorí. Pediatri a ďalší odborníci varujú čoraz hlasnejšie pred epidémiou detskej obezity, ktorá so sebou prináša napríklad aj diabetes druhého typu, problémy s kĺbmi či psychické ťažkosti.

Detská obezita, ktorá pretrváva do dospelosti, kladie svoje základy v troch obdobiach vývoja dieťaťa. Začína sa vyvíjať okolo pol roka veku, potom medzi tretím a štvrtým rokom a napokon od šiestich do siedmich rokov.

Deti potrebujú pravidelný príjem živín a energie v niekoľkých pravidelných dávkach nielen pre dobrý rast a vývin, ale tiež pre udržanie imunity a posilnenie zdravia,“ hovorí docentka Jana Hamade, zástupkyňa hlavného hygienika SR so zameraním na hygienu detí a mládeže.

Pripomína zároveň, že je mimoriadne dôležité, aby ste deťom ponúkali zdravé potraviny a jedlá z nich a boli pre ne príkladom. Deti vidia, čo jedávajú rodičia a od mala preberajú ich stravovacie návyky.

Pozor na obličky

Odborníčka upozorňuje na potraviny, ktoré sú nevhodné pre deti do jedného roka. "Kravské mlieko je príliš ťažké a zle stráviteľné, obsahuje vysokú koncentráciu bielkovín a minerálov, ktoré môžu poškodiť obličky. Alergiu môže deťom spôsobiť med, orechy, vajíčka, morské plody i exotické ovocie. Domáce ovocie alebo zeleninu nakrájajte na malé kúsky. Malým deťom nie je dobré dávať ani ovocné šťavy, obsahujú nadmerné množstvo cukrov,“ dodáva J. Hamade. Naopak, vhodnými potravinami sú materské mlieko, dojčenská výživa a roztlačené ovocie a zelenina.

Mlieko áno, údeniny nie

Pokiaľ ide o výživu detí vo všeobecnosti, docentka J. Hamade zdôrazňuje, že vhodné pre ne sú mlieko a mliečne výrobky pre zvýšený obsah vápnika, kyslomliečne výrobky pre obsah probiotík, pravidelné dávky ovocia a zeleniny pre obsah vitamínov a vlákniny, ale i sušené ovocie a cereálne tyčinky.

"Majú vysoký obsah vlákniny, ktorú tvoria nestráviteľné alebo balastné látky. Vláknina je nestráviteľná, pokrýva sliznicu čreva, čím ju chráni pred škodlivými látkami a znižuje ich vstrebávanie. Súčasťou zdravej výživy detí je aj pitný režim. Patrí doň pitná voda, minerálne vody a nesladené ovocné čaje.“

Na opačnej strane, potravín, ktoré by deti nemali konzumovať, sú ochutené mliečne výrobky s vysokým obsahom farbív a sacharidov, údeniny – šunka, saláma, klobása, párky, vyprážané jedlá, čipsy, topené syry s vysokým obsahom soli a tuku, sladkosti, cukrovinky a sladené nápoje.

Menej soli, viac vlákniny

Svetová zdravotnícka organizácia stanovila pre Európu výživové ciele, ktoré zahŕňajú zvýšenie spotreby komplexných sacharidov, predovšetkým zdrojov škrobu a, naopak, zníženie spotreby sacharózy.

"Z výživového hľadiska je vhodná spotreba komplexných cukrov – polysacharidov, zníženie príjmu soli, zvýšenie spotreby ovocia a zeleniny, naopak, spotreba tukov by mala byť modifikovaná v prospech nenasýtených tukov v pomere 2/3 rastlinných a 1/3 živočíšnych. Dôležitá je aj zvýšená konzumácia vlákniny,“ hovorí J. Hamade.

Vhodné pre deti:

  • mlieko, mliečne výrobky a kyslomliečne výrobky
  • ovocie a zelenina
  • sušené ovocie a cereálne tyčinky
  • pitná voda, nesladené ovocné čaje, minerálne vody

Nevhodné pre deti

  • ochutené mliečne výrobky s farbivami a so sacharidmi
  • údeniny
  • vyprážané jedlá
  • čipsy
  • topené syry s vysokým obsahom soli a tuku
  • sladkosti, cukrovinky
  • sladené nápoje
Video

VIDEO: V relácii Ide o nás sme sa zhovárali o obezite, jej nástrahách, zvykoch aj zlozvykoch Slovákov v stravovaní, či o tom, čo by sme mali zmeniť – hosťami bola lekárka, obezitologička a vedkyňa SAV Adela Penesová a lekár, dietológ Boris Bajer.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #deti #zdravé potraviny

+ Venujte väčšiu starostlivosť vašim uboleným a unaveným nohám.
Pozornosť zvýšte v zamestnaní, niečo sa chystá a...

+ Doprajte si viac oddychu, aby ste predišli stresu. Harmónia je dôležitá.
Pracovné tempo budete musieť znížiť,...