Ako sa stravovať pri syndróme polycystických vaječníkov

, 15.12.2017 15:00
otehotnieť, tehotenstvo
Ilustračné foto. Autor:

Mnoho žien trpí syndrómom polycystických vaječníkov (PCO) a užívajú preto lieky. Avšak v mnohých prípadoch možno mať toto ochorenie pod kontrolou - vďaka správnej strave.

Syndróm polycystických vaječníkov je jedna z najčastejších hormonálnych porúch žien v plodnom veku. Často sa stáva, že sa diagnostikuje príliš neskoro – vo väčšine prípadov až vtedy, keď žena začne túžiť po dieťati, no páru sa nedarí. Príčiny tohto syndrómu ostávajú nejasné. Ide o kombináciu genetických faktorov a vplyvov okolia. Bolo však dokázané, že PCO syndróm môže podporiť nahromadený brušný tuk (najmä u žien s nadváhou) a zvýšená hladina inzulínu.

Ženy, ktoré trpia syndrómom PCO, majú často v krvi veľa mužských pohlavných hormónov, ktoré bránia dozrievania vajíčok a ovulácii. Výsledkom je nepravidelná menštruácia alebo jej vynechanie. Iné príznaky sú aj akné a nečistá pleť, najmä na brade a nadmerné ochlpenie na celom tele.

Liečba PCO

Klasicky sa PCO lieči užívaním liekov. Tie však len potláčajú symptómy a len čo sa vysadia, telo je znova „vyvedené“ z rovnováhy. Ženy, ktoré túžia po bábätku, mali by dodatočne užívať hormóny, vďaka ktorým budú ovulovať. Často možno tento syndróm upraviť prostredníctvom športu a zdravej vyváženej stravy.

Čo jesť?

Zdravé tuky
Tuky sú dôležité pre produkciu hormónov, preto treba konzumovať dostatočne veľa zdravých tukov. K zdravým patrí avokádový, olivový a kokosový olej. Avokádo dokonca obsahuje vitamín E, ktorý stimuluje produkciu progesterónu, čo je pri PCO veľmi dobré.

Vitamíny skupiny B
Vitamíny skupiny B sú obzvlášť dôležité pre stimuláciu metabolizmu cukrov a tukov. Sú tiež dôležité pre štítnu žľazu, keďže poskytujú rovnováhu hormónov. B vitamín hľadajte v špenáte, hríboch, rybách a kuracom mäse.

Omega-3 mastné kyseliny
Ak nie ste vegánka ani vegetariánka, mali by ste dbať o kvalitné mäso z pasúcich sa zvierat, keďže obsahuje veľa dobrých proteínov a omega-3 mastné kyseliny. Omega-3 mastné kyseliny sa tiež nachádzajú v ľanovom, orechovom, repkovom a perilovom oleji, v ľanových semienkach a orechoch.

Vitamín A
Je rovnako dôležitý pri liečbe PCO, lebo je zodpovedný za rozmnožovanie. Vitamín A sa nachádza v špenáte, mrkve, vajíčkach, sladkých zemiakoch, brokolici a tuniaku.

Zlé potraviny

Spracované potraviny
Nielen pacientky s PCO syndrómom, ale všetci by sme sa mali vyhýbať spracovaným produktom. Konkrétne to znamená žiadne polotovary, pretože majú obrovský a veľmi netransparentný zoznam zložiek. Nejde len o veľa nezdravých látok, ale aj cukru, ktorý pacientkam s PCO škodí.

Cukor
Pre ženy s PCO syndrómom je jedom, pretože spôsobuje rýchle zvýšenie hladiny inzulínu. Inzulín zas stimuluje produkciu mužských hormónov (testosterón), čo je zlo celého ochorenia. Takže cukor určite redukovať.

Cereálie
Rovnako ako cukor, pre pacientky s PCO syndrómom sú nezdravé! Mnohé druhy cestovín a chleba obsahujú cukor, glutén spôsobuje škody v žalúdku a čreve. Navyše mnohé látky obsiahnuté v zrnách sa viažu na iné vitamíny a minerály, takže ich telo už nedokáže absorbovať a ďalej spracovať.

Mliečne produkty
Či majú mliečne produkty vplyv na PCO alebo nie, je zatiaľ nejasné. Pravdou však je, že tieto produkty obsahujú veľmi veľa hormónov, ktoré podporujú nečistú pleť a akné. Ak sa vás to týka, skúste mliečne produkty zo stravy vyčiarknuť.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#testosterón #progesterón #PCO syndróm #ovulácia #inzulín
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku

+ Náročné osobné situácie riešte spoločne s chladnou hlavou.
Rozlúčte sa s vašim nízkym platom, budete mať...

+ Nezaťažujte sa vráskami, všetko je tak, ako má byť, stále ste krásna.
Prácu si dobre naplánujte, nemusíte...

Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk