Možno si poviete, „veď sa len hrajú“. Ale aj z detských hier či rozhovorov môžu vzniknúť nápady, ktoré stoja za realizáciu. Žiaci zo Základnej školy Bošany o tom vedia svoje. Ich „veľký podnikateľský nápad“ nezostal len v rovine plánov a z počiatočného „ako by to mohlo byť“ vznikol skutočný produkt. S výstižným názvom SPACE +.
Pätica žiakov zo ZŠ Bošany sa spolu s učiteľkami prihlásili do projektu iKid Slovensko. Hoci je iKid hra, riadi sa skutočnými pravidlami. O čo ide? Deti mali nájsť problém, s ktorým sa bežne stretávajú, ponúknuť nápad na riešenie a napokon nájsť aj svojich zákazníkov. S pomocou profesionálneho mentora potom prísť na spôsob, ako realizovať funkčný prototyp, postaviť ho, odprezentovať a „predať“. Po dobu šiestich mesiacov projekty detí prejdú rovnakú cestu, ako každá úspešná spoločnosť v období svojho rozbehu.
Členovia tímu Bošany prezradili, že počas polročnej realizácie sa rozhodne mali čo obracať. Ale ich víťazstvo stálo za to, porazili päť tvrdých konkurentov.
Ich projekt SPACE + sa zameriava priamo na školské lavice a večný nedostatok miesta. Žiaci prišli s riešením, ako uložiť na lavicu pomôcky a pritom ponechať dostatok miesta na prácu. Navrhli poličku, ktorá sa dá na školskú lavicu šikovne nasunúť, čím ponúka pohodlné skladovanie písacích a počítacích pomôcok aj malého občerstvenia. A všetko v prekvapivo sviežom a modernom dizajne.
Lenka Minarovičová z víťazného tímu hovorí: „Do projektu sme sa prihlásili tesne pred zimnými prázdninami v decembri a naplno sme začali pracovať v januári. Takže nás zamestnával pol roka.“ Nápady sa len tak hrnuli, no deti sa napokon rozhodli realizovať práve SPACE +. „Projekt sme robili napríklad počas výtvarnej výchovy, ale často sme zostávali aj po vyučovaní. Keď si na to spomínam, naozaj sme mu obetovali hodiny a hodiny voľného času.“
Budúci podnikatelia sa riadili aj „záujmom trhu“. Napríklad o farbe produktu rozhodol google dotazník. „Rozposlali sme ho medzi žiakov a opýtali sme sa, aká farba by ich na SPACE + najviac oslovila. A podľa toho sme sa rozhodli pre výraznú zelenú farbu,“ opisuje Lenka. A čo by ju potešilo najviac? „Keby náš výrobok oslovil školy a tie by ho chceli kúpiť. To by bolo super.“
Keďže ide o podnikateľský projekt, zisk je takisto dôležitý. Aj o ňom mali žiaci jasné predstavy. „Cena výrobku v plnej výbave je 44,99 eur. Počet žiakov na Slovensku je 540 000. Ak by každá škola pre žiaka zakúpila náš výrobok, zisk by bol 9 190 000 eur,“ odprezentoval výpočty člen víťazného tímu. No zároveň dodal: „Keďže vieme, že slovenské školy nemajú na takéto veci peniaze, navrhujeme firmám, aby SPACE + pre školy zakúpili a na prednú stranu si môžu umiestniť svoje logo, čo by bola pre ne reklama.“
O víťazoch v súťaži iKid rozhodla 5-členná porota v tomto zložení: Anne-Marie Callan, írska veľvyslankyňa na Slovensku; Stephen Caulfield, generálny manažér Dell; Ondrej Geče, Industry Manager z Google Slovensko; Michaela Jacová, investičná manažérka z Neulogy Ventures a Michal Kačerik, zástupca kreatívneho priestoru The Spot.
„iKid sme založili preto, aby sme v deťoch podporili podnikateľského ducha. Projekt poskytuje učiteľom praktickú podporu a možnosť byť súčasťou riešenia. Svet okolo nás sa mení neuveriteľnou rýchlosťou a na to treba reagovať inovatívne a spoločnou prácou,“ uviedol Kenneth Ryan počas stretnutia s mladými podnikateľmi, ktoré sa uskutočnilo na Veľvyslanectve Írskej republiky v Bratislave. Nad projektom držala ochrannú ruku Anne-Marie Callan, írska veľvyslankyňa na Slovensku. A práve ona pozvala žiakov na návštevu Írska, ako odmenu za ich polročnú prácu.