Bábätká dokážu viac, ako si vieme predstaviť

Bábätkám sa páči, keď sú aktívne. Tak prečo si s nimi nezacvičiť?

09.10.2013 17:30
deti, cvičenie Foto: ,
Cvičenie musí deti najmä baviť.
debata

Ročné bábätká sa veselo tmolia po farebnej miestnosti, ich maminy si rýchlo vymieňajú zážitky z predošlého dňa. Vtom sa ozve známa zvučka. „Tram-ta -ra- tá!“ Bábätká spozornejú. Čo sa deje? Aha! Inštruktorka Mariana zvoláva skupinu vtáčikov na lekciu. Tak rýchlo do telocvične!

Deti okolo desiateho-dvanásteho mesiaca začínajú robiť prvé kroky a nemotorne objavovať svet. Tak veľmi chcú byť aktívne a spoznávať všetko okolo seba. Aj nových kamarátov. Tak prečo im to nedopriať? „Deti v tomto veku sa ešte nehrajú, preto cvičenie je pre ne motivujúce, potrebujú kontakt s rovesníkmi, s kolektívom. Začínajú vnímať, že okolo nich sa pohybujú aj iné deti či dospelí. A mali by si prirodzene na nich zvykať,“ hovorí Mariana Truchlíková, riaditeľka a zároveň inštruktorka z The Little Gym Bratislava.

Telocvičňa už čaká na malých športovcov. Foto: archív The Little Gym
telocvičňa Telocvičňa už čaká na malých športovcov.

Bábätká potrebujú množstvo podnetov

Keď sa bábätká ocitnú vo farebnej telocvični, každé ju chce preskúmať. Ako inak, na vlastnú päsť. Veď je tu toľko nových vecí! Kladina, hrazda, bradlá či prekážková dráha. Ako sa vôbec dá využiť všetko toto náradie s takými malými zvedavcami?

„V programoch pre kojencov a batoľatá, v ktorých cvičia rodičia spolu s deťmi, využívame pohyb a hudbu k vhodnej stimulácii psychomotorického rozvoja detí. Vďaka rôznym aktivitám a rozličným druhom pomôcok deti skúšajú rozličné spôsoby pohybu, ktoré zlepšujú ich motorické schopnosti, stimulujú všetky zmysly a pomáhajú budovať ich prvé sociálne schopnosti,“ hovorí inštruktorka a pokračuje: „Štruktúra 45-minútovej lekcie je pripravená do poslednej minúty, aktivity sa menia každých 4–5 minút. Ročné deti ešte potrebujú veľmi veľa podnetov, aby ich cvičenie bavilo. V prvej časti lekcie sa zameriavame na nácvik lokomočných schopností a aj na nácvik týchto schopností s využitím malého náčinia. V druhej časti sa venujeme zdolávaniu rôznych prekážok a nácvik motorických schopností a zručností s využitím gymnastického náradia. Na túto časť je vyhradených z lekcie 15–20 minút, to je presne ten čas, počas ktorého dokážu udržať pozornosť a kedy s nimi robíme hlavné cvičenia.“ A tie dokážu prekvapiť nielen deti, ale aj ich maminy. Bábätká totiž dokážu oveľa viac, než si ich rodičia vedia predstaviť.

Milo prekvapená zo zručností svojho syna zostala aj Nina, mama ročného Saška. „Neočakávala som, že môj ročný syn dokáže s pomocou inštruktorky robiť fúrik na kladine, aktivity na hrazde či sa dokonca pokúsi o rotáciu vpred,“ hovorí a pokračuje: „Zo začiatku som bola opatrnejšia, niektoré cvičenia vyzerali na prvý pohľad zložito. Ale keď mi inštruktorka všetko ukázala a vysvetlila, ako dať Alexovi dopomoc, stala som sa na lekciách odvážnejšou. Teraz už vidím, že čím je cvičenie náročnejšie, tým sa Saško zo svojho úspechu viac teší.“

A hoci si to mamičky často ani nevšimnú, ich deti sa počas hodiny naučia aj veľa praktických zručností pre život. Jednou z prvých je schopnosť správne padať. „Staršie deti učíme bezpečne dopadať na nohy. U detí v tomto veku zlepšujeme vedomie o jednotlivých častiach tela a tak pracujeme na zlepšení ich priestorovej orientácie, ktorá je v tomto veku nesmierne dôležitá, napríklad pri pádoch. Veď každá mama určite pozná nepríjemné pády, ktoré sa jej ratolesti občas pritrafia. Vhodnými cvičeniami a opakovaním sa im dá vyhnúť,“ potvrdzuje Mariana Truchlíková.

V telocvični je stále čo objavovať! Foto: Pravda.sk, -rk-
deti, cvičenie V telocvični je stále čo objavovať!

Načasovanie je dôležité

Farebná telocvičňa, veselá hudba a zaujímavé náčinie sa väčšine detí zapáči a cvičenie je pre ne zábava od prvej chvíle. Predsa len sa nájdu malí „plačkovia“, ktorí potrebujú trocha času, aby sa začali aktívne zapájať.

„Samozrejme, sú deti, na ktoré je toho prvý raz veľa. Kolektív, nové prostredie, cvičenie, inštruktor, hudba… Rodičom hovorím, aby vždy prišli na lekciu skôr, aby sa dieťa malo čas trocha poobzerať, môže sa zahrať s novými kamarátmi a potom je začiatok lekcie jednoduchší. V žiadnom prípade deti do cvičenia nenútime, snažíme sa ich vhodne motivovať,“ vysvetľuje Mariana Truchlíková a dodáva: „Mali sme tu napríklad chlapčeka, ktorý plakal vždy, keď išiel cvičiť. Ale nebol to strach z kolektívu či z cvičenia. Iba potreboval zmeniť čas cvičenia a bolo po probléme.“ Správne načasovanie je u malých detí veľmi dôležité. Treba odsledovať, kedy je dieťa oddýchnuté a kedy dokáže zvládať nové aktivity najlepšie. A tomu potom prispôsobiť čas cvičenia.

Cvičenie aj kamaráti

Hoci v The Little Gym ide najmä o cvičenie, na lekciách nejde „len“ o pohyb. Medzi novými kamarátmi sa batoľatá učia aj medziľudským vzťahom a sociálnym väzbám. "Na lekciách sú postupne vedené k samostatnosti. A nielen to. Deti sa snažíme postupne učiť zvládať krátke odlúčenie od rodičov, rannú socializáciu, snažíme sa, aby sa ľahšie adaptovali na nové prostredie, či sa postupne naučili pracovať podľa pokynov nielen rodičov aj inej autority a spolupracovať s ostatnými deťmi,“ tvrdí inštruktorka cvičenia. Chce to však čas a najmä pravidelnosť, program s deťmi rastie.

„Ak deti začnú cvičiť na lekciách už v takomto útlom veku, nielen im, ale aj rodičom to následne môže uľahčiť častokrát náročné obdobie nástupu do škôlky,“ potvrdzuje inštruktorka, ktorá je sama mamou 2-ročného Tomáša. „Aj on začal cvičiť v skupine najmenších ako 10-mesačný. S manželom sme obaja športovci, tak sme ho k tomu akosi prirodzene viedli. A osvedčilo sa nám to nielen kvôli pohybu. Pred pár týždňami nastúpil do škôlky a musím povedať, že to bolo bez sĺz a stresu. Na nových kamarátov sa veľmi tešil.“

debata chyba
Viac na túto tému: #cvičenie #gymnastika #bábätká

+ Pravidelná hydratácia je základom šťastia a zdravia.
Ak niečo robíte, nezabudnite si svoju prácu aj uložiť....

+ Nezaťažujte sa niečím čo nie je vaša starosť, škodíte hlavne sami sebe.
Nekopírujte, nikdy tak sami nebudete so...