Nultý ročník je preto pre deti s odkladom povinnej školskej dochádzky ideálnym riešením. Na základných školách pribúdajú nulté ročníky. V čom je ich výhoda v porovnaní s rokom stráveným v materskej škole?
Je to ideálny prechod medzi škôlkou a školou. Dieťa sa naučí novému režimu a povinnostiam. Čiastočne už môže začať preberať prvácke učivo a vstup do školy potom zvládne lepšie. Najhoršie by bolo, keby ostalo doma. V škole alebo škôlke sa učí aj sociálnym zručnostiam a fungovaniu v kolektíve, čo sa doma samo ťažko naučí.
Registrujete vo vašej praxi za posledné roky viac rizikových predškolákov? Aké sú dnešné deti?
Majú väčšie ťažkosti ako deti v minulosti. Väčšinou ide o nedostatočne rozvinuté funkcie, ako je priestorová a pravo-ľavá orientácia, vizuálne a akustické vnímanie, zlá motorika, pamäť, vnímanie rytmu, schopnosť vnímať časovú následnosť alebo schopnosť chápať a dodržiavať inštrukcie.
Rizikové oblasti sa často odhalia pri posudzovaní školskej zrelosti. Kedy je najlepšie robiť tieto testy?
Práve teraz, v období zápisov, ale aj neskôr – v apríli alebo máji. V tomto veku sa deti rýchlo rozvíjajú a za tri-štyri mesiace sa môžu mnohé ich schopnosti a zručnosti výrazne zlepšiť.
Zdroj: Ľuboslava Štofková pre Pravdu
Foto: SHUTTERSTOCK