Dnešné deti sú na školu menej zrelé

Predškoláci majú dnes viac porúch základných funkcií potrebných na zvládnutie učiva ako kedysi, upozorňuje špeciálna pedagogička Tatiana Gandelová z Centra pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie v Námestove.

26.01.2009 11:30
Dnešné deti sú na školu menej zrelé
Dnešné deti sú na školu menej zrelé
debata

Nultý ročník je preto pre deti s odkladom povinnej školskej dochádzky ideálnym riešením. Na základných školách pribúdajú nulté ročníky. V čom je ich výhoda v porovnaní s rokom stráveným v materskej škole?

Je to ideálny prechod medzi škôlkou a školou. Dieťa sa naučí novému režimu a povinnostiam. Čiastočne už môže začať preberať prvácke učivo a vstup do školy potom zvládne lepšie. Najhoršie by bolo, keby ostalo doma. V škole alebo škôlke sa učí aj sociálnym zručnostiam a fungovaniu v kolektíve, čo sa doma samo ťažko naučí.

Registrujete vo vašej praxi za posledné roky viac rizikových predškolákov? Aké sú dnešné deti?
Majú väčšie ťažkosti ako deti v minulosti. Väčšinou ide o nedostatočne rozvinuté funkcie, ako je priestorová a pravo-ľavá orientácia, vizuálne a akustické vnímanie, zlá motorika, pamäť, vnímanie rytmu, schopnosť vnímať časovú následnosť alebo schopnosť chápať a dodržiavať inštrukcie.

Rizikové oblasti sa často odhalia pri posudzovaní školskej zrelosti. Kedy je najlepšie robiť tieto testy?
Práve teraz, v období zápisov, ale aj neskôr – v apríli alebo máji. V tomto veku sa deti rýchlo rozvíjajú a za tri-štyri mesiace sa môžu mnohé ich schopnosti a zručnosti výrazne zlepšiť.

Zdroj: Ľuboslava Štofková pre Pravdu
Foto: SHUTTERSTOCK

debata chyba

+ Nezabúdajte na hydratáciu vášho tela, potrebuje to.
Nespáľte sa na vlastných chybách, poučte sa z chýb ľudí...

+ Začnite jedávať pravidelne, docielite tak, že nebudete priberať.
V práci dosiahnete neuveriteľné veci, vek nehrá...