To, že je film založený na bábike, Barbie na Oscaroch naozaj uškodilo. Hoci bola snímka nominovaná na najlepší film, Gerwigovú vynechali ako režisérku a Robbieovú v kategórii najlepšia herečka, čo vyvolalo na internete aj u ich kolegov vlnu pobúrenia. Agentúra AP označila vynechanie Gerwigovej za „jeden z najväčších šokov poslednej doby“, napísal portál BBC News.

Niektorí fanúšikovia sa pustili do Kena. Ako upozornil denník USA Today, ktorý citoval jedného z užívateľov sociálnej siete X, nominácia Ryana Goslinga v kategórii najlepší herec vo vedľajšej úlohe, zatiaľ čo Gerwig a Robbie boli vynechané, „tak trochu dokazuje pointu filmu“, teda že patriarchát je stále medzi nami.
„Bez Grety Gerwigovej a Margot Robbieovej, dvoch ľudí, ktorí sú najviac zodpovední za tento historický, celosvetovo preslávený film, by žiadna snímka o Barbie neexistovala,“ poznamenal predstaviteľ Kena Gosling.
Pretrvávajúci sexizmus vo filmovom priemysle bol možno jedným z faktorov, ale ten len prispel k zásadnému problému. Napriek tomu, že členovia akadémie kývli na nomináciu za najlepší film, nebrali snímku založenú na hračkách vážne, ignorovali, aká je vynaliezavá, a odmietli ju ako miliardovú popcornovú komédiu, aj keď je zároveň zábavnou, prevratnou kultúrnou výpoveďou.

Podkopáva stereotypy o ženách, ale zahaľuje to do veselého, cukríkového obláčika. Oscaroví hlasujúci nemohli alebo nechceli nahliadnuť pod tento povrch, aby videli, aký nápaditý a podstatný film to je a ako starostlivo ho Gerwig zaranžovala.
Keďže na najlepší film je nominovaných desať snímok a režiséri majú len päť miest, musia niektoré filmy pristáť v kategórii „museli sa zrežírovať samy“. Je však nápadné, že Gerwigovú akoby vytlačili nominovaní, ktorí natočili menšie, triezve filmy: Justine Trietová, ktorá si zaslúžila prekvapivú nomináciu za napínavú Anatómiu pádu (a zachránila kategóriu pred čisto mužským obsadením), a Jonathan Glazer, ktorý bol za drámu o holokauste Oblasť záujmu všetkým, len nie istotou. Odľahčená komédia Gerwigovej im zjavne nemohla konkurovať.

A ešte pred vyhlásením nominácií sa objavili náznaky, že originalita Barbie bude podcenená. Prvý prišiel, keď akadémia rozhodla, že scenár Gerwigovej a Noaha Baumbacha patrí do kategórie adaptácií (kde získal nomináciu), a nie do kategórie originálov. Ďalšia nápoveda prišla na Zlatých glóbusoch. Barbie síce nezískala cenu za najlepšiu komédiu alebo muzikál, ale odišla s lacnou, novovymyslenou cenou za filmový kasovný úspech, cenou útechy za to, že je populárna a zarába peniaze.
Vzťah filmu k peniazom a firemnej kultúre bol od začiatku problematický. Príbeh kritizuje spoločnosť Mattel, ktorá predáva všetky barbíny, ako tupú a patriarchálnu, ale samotný film je veľkou štúdiovou produkciou s licenciou tejto hračkárskej firmy. Keď bol film uvedený do kín, The New York Times poukázali na rozporuplné názory kritikov na to, či je „brilantne prevratný, alebo nevyhnutne korporátny“.
Hlasujúci na Oscaroch sa zrejme rozhodli vnímať ho ako ďalší štúdiový trhák. To odráža nedávny vzorec, keď sa do boja o najlepší film dostali veľké komerčné filmy a ich režiséri boli ignorovaní, vrátane snímok Duna, Top Gun: Maverick a Avatar s podtitulom The Way of Water. Žiadny z nich však nemal takú kultúrnu odozvu alebo sviežosť ako Barbie.

Najotvorenejšie sociálne posolstvo filmu vychádza z postavy Ameriky Ferrery, teda Glorie, hlavného človeka v Barbielande. Ferrera bola vítaným, no prekvapivým spôsobom nominovaná ako herečka vo vedľajšej úlohe, a to, ako sa dá predpokladať, hlavne vďaka jej vášnivému monológu o očakávaniach kladených na ženy, ako napríklad: Buďte štíhla, ale predstierajte, že je to preto, že chcete byť zdravá. Je to vyčerpávajúce," hovorí Gloria. „Musíte mať peniaze, ale nemôžete si ich vypýtať, pretože to sa nepatrí,“ dodáva.
Zarobila Gerwig jednoducho priveľa peňazí? Možno. Buďte ženou režisérkou, ale neukážte mužom, že zarábate viac ako oni. Toto pokojne mohlo byť súčasťou Gloriinho príhovoru.
Robbieovú tiež podcenili. Ferreraovej naštvaný, úprimný monológ má v sebe priamočiarosť, ktorá sa na Oscaroch často objavuje. To, čo musela urobiť austrálska herečka Margot Robbie, bolo jemnejšie, horšie oceniteľné. Keď Gloriin výbuch prebudí v inej Barbie pocit vlastnej hodnoty, prebudí sa aj Barbie stvárnená Robbieovou.
„Tým, že si dala hlas rozporuplnému nesúladu, ktorý vyžaduje byť ženou v patriarcháte, si ho pripravila o jeho silu,“ hovorí jej Robbie a prenáša tieto vety ľahkým tónom, ktorý hovorí, že myšlienka je pravdivá, ale tiež trochu načuchraná. Gerwig a Robbie, obe nominované ako producentky filmu, tento rozpor obratne vyjadrili, čo je možno dôvod, prečo im unikli nominácie, ktoré im mali patriť.