Keď pred dvoma rokmi získal kontrakt so značkou Versace, hovorilo sa o zrodení novej mužskej modelingovej hviezdy. Lenže v tomto biznise je šťastie vrtkavé. A v prípade mužov je sláva a popularita u renomovaných dizajnérov a odevných firiem ešte prchavejšia ako v prípade ich nežnejších polovičiek. Hrivňák, ktorý sa narodil v Košiciach 7. novembra 1993, však každým ďalším úspechom presviedča, že nie je žiadnou sezónnou hviezdičkou. Len za posledné mesiace sa mu triumfov nazbieralo plné priehrštie.
Značky Dsquared2, Calvin Klein, Versace, Jeans či Givenchy – všetky si vybrali 193 centimetrov vysokého Filipa za jednu z tvárí svojich jesenných kampaní. Bohatý výpočet uzatvára módna firma Ay not dead, v ktorej reklame je Hrivňák jediným reklamným lákadlom, bez ďalších kolegov či kolegýň. Iba nedávno fotografoval s Miley Cyrusovou, pózoval už aj s topmodelkou Kate Moss.
O pár týždňov v mekke módy
"Pre francúzsku značku Givenchy som kedysi robil vôbec prvú medzinárodnú šou. Objednali si ma v agentúre a ani som nevedel ako, cestoval som do Paríža na prehliadku,“ spomína Hrivňák na svoje začiatky. Samozrejme, predtým musel absolvovať fototest v modelingovej agentúre. Objavila ho Exit Model Managment, do ktorej portfólia stále patrí. „Prvé fotenia som absolvoval na Slovensku ešte s Lukášom Kimličkom. Práve on mi vlastne urobil book – knihu fotografií, s ktorou agentúra mohla prezentovať moju tvár aj v zahraničí,“ vysvetľuje.
Kým v prípade mladých dievčat, ktoré majú ambíciu pracovať ako modelky, sa často proces príprav predlžuje na mesiace či dokonca roky, mužský modeling je priamočiarejší a svižnejší. Nádejný adept musí mať okrem potrebných mier a fotogenickosti aj ambíciu a zdravú sebadôveru. A do pár týždňov od oslovenia je schopný vyraziť za prácou. „Jasné, keď som cestoval na prvú prehliadku, mal som trému. Nevedel som, do čoho vlastne idem. Dnes už som si zvykol,“ komentuje Hrivňák.
Pod ochrannými krídlami profesionálov
Po spolupráci s Givenchy a jej kreatívnym riaditeľom Ricardom Tiscim si ho všimla renomovaná dvojica módnych fotografov Mert Alas a Marcus Piggot (v skratke len Mert & Marcus). Ich zábery zdobia titulné strany Vogue či Elle, ale pracujú aj pre množstvo značiek na reklamných kampaniach. Nad Hrivňákom prevzali úlohy akýchsi tútorov a s agentúrou sa dohodli na exkluzívnej sérii fotení. Vďaka nej sa slovenský model ocitol prvýkrát v histórii na titulnej strane prestížnej pánskej verzie Vogue Hommes International a tiež v prvej veľkej kampani. Reklamu na pánsku kolekciu Versace fotili práve dvaja slávni fotografi. Rovnako ako už spomenutú kampaň Givenchy s tohtoročnou kolekciou jeseň-zima 2015.
„Mať pomocnú ruku, alebo ak chcete tútora, v podobe dizajnéra či fotografov je v našej brandži životne dôležité. Práve vďaka nim sa totiž mnoho modelov a modeliek dostáva k novým a novým príležitostiam. Vytvára sa dlhodobejšia spolupráca, ktorá sa neobmedzuje len na jeden typ činnosti – napríklad prehliadky, ale rozširuje sa na viacero projektov,“ vysvetľuje Hrivňák. „S Mertom a Marcusom sa mi spolupracuje vynikajúco. Hneď pri prvom fotení sme sa skamarátili, no pri práci sú vždy absolútni profesionáli. Vedia, čo chcú, majú jasnú víziu a dokážu ju dobre tlmočiť,“ pokračuje.
Aj preto vraj bola práca na aktuálnej kampani Givenchy pre Hrivňáka tým najlepším zážitkom. „Stretli sme sa na pľaci ľudia, ktorí sa poznáme už dlhší čas. S modelom Alessiom Pozzim sme spolupracovali na kampani pre Versace a zostali sme kamarátmi. Rovnako dobre vychádzam aj s modelkami, ktoré si Ricardo vybral. Ak pracujete v prostredí, v ktorom sa dobre cítite, je to veľmi príjemný bonus,“ uvažuje. Devízou mladého Slováka však určite nie je len kamarátsky vzťah s vychytenými profesionálmi, v prvom rade je to jeho tvárnosť. Vzhľadom dokáže zapadnúť do estetiky diametrálne odlišných značiek – čím jeho hodnota stúpa.
Do Ameriky ako na klavír
Za pár rokov v modelingovej brandži sa mnohému naučil. Uvedomuje si, že jeho práca má množstvo pozitív, ale aj momenty, keď je únavná alebo stereotypná – asi ako každá. „Fotenia niekedy trvajú hodiny. Desať-dvanásť hodín pred objektívom dokáže vybiť baterky. Prehliadky sú vybavené za pár minút, ale predchádza im príprava, či už je to úprava účesu, líčenie, úprava šiat na konkrétneho modela. Absolvoval som aj také, keď som už o štvrtej ráno sedel v šatni a čakal na vizážistku,“ opisuje svoje skúsenosti Hrivňák.
Pre prácu manekýna musel prestať s hokejom, ktorému sa venoval v Košiciach. Po pár mesiacoch prerušil aj vysokoškolské štúdium, na ktoré sa vrhol po presťahovaní do Bratislavy. „Nedalo sa to stíhať popri práci,“ konštatuje stručne. „Modeling mi vlastne rozbil môj životný stereotyp. Dnes si už len ťažko môžem niečo plánovať na týždne dopredu. Jeden deň som v Londýne, druhý v Paríži. Tento rok v máji som za jediný mesiac letel štyrikrát do Ameriky. Ale nesťažujem sa. Občas je to únavné, ale určite by som nespoznal toľko nových miest a ľudí, nemal toľko zážitkov, ktoré som získal práve pri tejto práci,“ uvažuje.
Stále ten istý chlapec?
Aktuálne úspechy mladého Slováka zvádzajú k domnienke, že by Hrivňák vlastne mohol byť akýmsi prototypom súčasnej mužskej krásy. On sám tak ďaleko pri svojich myšlienkach nemieri. „Tak si skutočne nepripadám. Myslím si, že som bol v správny čas na správnom mieste. A životnosť v modelingu nemusí mať dlhé trvanie. Teraz som nafotil niekoľko kampaní, ale o pár mesiacov sa môžem zunovať. S tým treba počítať,“ vyhlasuje. Objaviť sa v pár reklamách vraj dokáže s niekým zamávať, ale Hrivňákov prípad to nebude. „Ja som bol so sebou spokojný aj pred vstupom do modelingu. Nijako špeciálne, tak normálne. A moje ego nenarástlo pre pár reklám. Stále som ten istý chlapec z Košíc,“ usmieva sa.
Podľa neho je dôležité uvedomiť si, že mužský modeling je v porovnaní so ženským na inej úrovni. Rozdielne sú zárobky, ženy v tomto odvetví výnimočne vedú. Ale v prvom rade je to najmä vizibilita a mediálna popularita. „Bežný človek asi nedokáže vymenovať jedného modela, ktorého by poznal. Okrem pár výnimiek z dnešných modelov sa nestávajú celebrity. Samozrejme, ani pri dievčatách už nie je tento proces jednoduchý, ale stále ich je viac,“ tvrdí Hrivňák.
Napomáha to aj relatívne nový fenomén, tzv. modelky sociálnych sietí. Dámy ako Cara Delevingne či Kendall Jenner sú nepochybne pekné, ale ich najväčšou devízou je sila a dosah, ktoré majú práve na internete. Instagramový účet si založil aj Filip. „Uvedomujem si, že ide o geniálny marketingový nástroj, ktorý sa dá využiť s obrovským potenciálom. Čiastočne som to urobil aj pre zvyšovanie vizibility, ale priznám sa, nepracujem na ňom naplno. Nezakladám si na tom,“ prezrádza.
Životnosť jeho kariéry vraj môže byť otázkou mesiacov, rokov, ale aj dní. „Raz je človek hore, ale ďalšiu sezónu môže prísť niekto ďalší, kto obsadí vaše miesto. Moje plány do budúcnosti sa netýkajú módnej brandže, ale momentálne úspechy v nej mi azda pomôžu k tomu, aby som mohol neskôr realizovať vlastné plány,“ uzatvára.
Podľa toho, aký profesionálny úspech Filip Hrivňák zažíva, môžeme predpokladať, že k ich realizácii sa skôr ako o pár rokov nedostane.