Vedci objavili príčinu šedivenia vlasov. Je možné ju zvrátiť?

Americkí vedci sa domnievajú, že sa im podarilo odhaliť príčinu šedivenia vlasov s pribúdajúcim vekom.

26.04.2023 06:00
šediny, šedivé vlasy, žena, Foto:
Trápia vás prvé šediny?
debata

Za fenomén podľa nich môžu pigmentové bunky vo vlasových folikuloch, ktoré strácajú schopnosť dozrievať a nie sú tak vlasom dlhšie schopné dodávať prirodzenú farbu alebo odtieň. Objav by mohol pomôcť proces úplne zvrátiť, server BBC News.

Isabelle Huppert Čítajte viac Máte 60 či 70 plus a dilemu nad dĺžkou vlasov? Otázka krátke či dlhé má jasnú odpoveď

Vlasy ľuďom rastú a vypadávajú neustále – je to normálny cyklus, ktorý sa opakuje po celý život. Nové vlasy vyrastajú z vlasových folikulov, ktoré sa nachádzajú v koži a v ktorých sídlia aj melanocyty produkujúce pigment. Melanocyty sa tiež neustále rozpadajú a obnovujú. Nové sa vytvárajú z kmeňových buniek a práve tieto bunky sa podľa vedcov „zasekli“ v istom štádiu, keď ľudia zošediveli.

Knieža Albert II. sa opäť spoľahol na garde...
Princezná Caroline z Monaka na akcii Longines...
+9Zľava: Dizajnér obuvi Christian Louboutin,...

Ako vlasy starnú, vypadávajú a potom opakovane dorastajú, stále väčší počet kmeňových buniek začína spomaľovať. Prestanú sa pohybovať po folikule a ustália sa, čím nedozrejú v plnohodnotné melanocyty. Bez tvorby pigmentu vlasy zošednú, zbelejú alebo zostriebria.

Tím z Newyorskej univerzity študoval tento proces u myší, ktoré majú identické bunky, ktoré u nich určujú farbu srsti. Pokiaľ sa jeho poznatky potvrdia u ľudí, bolo by pravdepodobne možné vyvinúť spôsob, ako do budúcnosti predísť šedinám. Podľa Britskej asociácie dermatológov (BAD) by práca na melanocytoch mohla tiež pomôcť ľudskému chápaniu niektorých druhov rakoviny a ďalších ochorení a ich liečbe.

Nie je to prvýkrát, čo vedci naznačili, že šedivenie vlasov by mohlo byť čiastočne vratným procesom. Jednou z možných príčin je podľa predchádzajúcich štúdií zlá strava. Niektorí vedci tiež tvrdia, že stres môže prispievať k tomu, že ľudské vlasy zbelejú a navrhujú, že odstránenie príčin úzkosti by mohlo obnoviť proces pigmentácie – aspoň na chvíľu. Iné výskumy naznačujú, že o tom, kedy ľudia zošediví, čiastočne rozhoduje genetika alebo DNA.

Princezná Caroline z Monaka Čítajte viac Odhaliť šediny či si farbiť vlasy do konca života? Táto slávna dáma už dilemu vyriešila a výsledok... očarí aj vás

Zatiaľ čo niektorí ľudia radšej skrývajú šediny farbou, iní ich prijímajú. Niektorí sa dokonca rozhodnú predbehnúť prírodu a predčasne si zafarbia vlasy na strieborno, bielo alebo na šedo.

debata chyba
Viac na túto tému: #vlasy #šediny

+ Dovolenku si zaslúžite nielen pre radosť ale aj pre nevyhnutné zdravie.
Tímová spolupráca...

+ Rozdelíte si denné jedlo na viacero porcií, úspech sa rýchlo dostaví.
Očakávajte dobré správy ohľadom...