Sestry sa našli vo voňavom svete: Inšpiráciu? Tú nachádzajú všade okolo

Na začiatku bola letná dovolenka v Chorvátsku a mydlo ako darček. Sestrám Bianke a Rite Bodnárovým pripomenulo milovanú babičku a vnuklo myšlienku podeliť sa o voňavé dielko z prírody s ostatnými. Začali vytvárať prvé prírodné kozmetické výrobky.

30.06.2022 10:30
rita, bianka bodnárová Foto:
Sestry Rita (vľavo) a Bianka Bodnárové.
debata

Tento rok oslávia už deviate narodeniny svojej značky Soaphoria. "Sme obyčajné sestry z východného Slovenska, ktoré babička už odmalička viedla k láske k prírode a k bylinkám. Práve s ňou sme často trávili chvíle zbieraním liečivých bylín, sušili sme ich a spracovávali na najrôznejšie čaje, tinktúry, mastičky, mydlá či balzamy,“ hovorí Rita. Vtedy im ešte nenapadlo, že sa napokon vyberú práve po tejto ceste.

"Myšlienka vzniku Soaphorie prišla zhodou okolností až o mnoho rokov neskôr, po jednej letnej dovolenke, na ktorej sme od miestnych dostali do daru kúsok prírodného handmade mydielka. Darček nám nielenže pripomenul milovanú babičku, ale zapáčil sa nám natoľko, že sme zatúžili podeliť sa so skvelým prírodným dielkom aj s ostatnými. V tom čase sme mali krátko po skončení školy a každá sa venovala úplne inej oblasti, s kozmetikou sme nemali nič spoločné. Trh s prírodnou kozmetikou na Slovensku bol vtedy veľmi malý. Rozhodli sme sa oprášiť staré spomienky a kombináciou zdedených receptov a moderných postupov sme pomaličky začali vytvárať naše prvé výrobky,“ približuje začiatky voňavého podnikania.

Foto: Archív Soaphorie
Soaphorie

Inšpirácia je všade okolo

Všetky výrobky, ktoré vyjdú z ich dielničky, sú výhradne z čerstvých prírodných surovín. Či už organické rastlinné oleje, maslá, alebo jednotlivé bylinky, ich extrakty, esenciálne oleje, alebo ďalšie ingrediencie. "Všetky suroviny si u dodávateľov dôkladne overujeme. Dôležitá je pre nás nielen ich kvalita, ale i etický pôvod a šetrný spôsob získavania a spracovávania,“ zdôrazňuje Rita. Zakladajú si okrem iného aj na tom, aby všetky výrobky prešli ich vlastnými rukami, počnúc návrhom a formuláciou receptúry cez výrobu, dizajn až po konečné balenie a etiketovanie. Suroviny ani produkty netestujú na zvieratách.

Pri otázke, kde berú inšpiráciu na nové výrobky, sestry nezaváhajú. "Inšpirácia je všade navôkol a najväčšou sú naši zákazníci. Snažíme sa držať krok s trendmi, sledujeme trh aj novinky vo svete kozmetiky, ale priznáme sa, že viac ako prinášať novinky, po ktorých by sme sami túžili, nám robí radosť tvoriť výrobky, ktoré si naši zákazníci žiadajú. Máme šťastie, že sa nám podarilo vytvoriť úžasnú komunitu ľudí a o spätnú väzbu ani prosby o konkrétne kozmetické špecialitky nemáme núdzu. Vlastne máme neustále niečo rozpracované a len čo jednu novinku dokončíme, už sa vrháme do plnenia ďalších snov,“ pochvaľujú si.

Foto: Archív Soaphorie
Soaphorie
Foto: Archív Soaphorie
Soaphorie

Eticky aj ekologicky

Kozmetika je vo všeobecnosti vnímaná skôr ako súčasť ženského sveta, no ako hovorí Rita, myslia úplne na každého. "Množstvo našich výrobkov je univerzálnych a rovnako dobre poslúžia ktorémukoľvek členovi rodiny, bez rozdielu veku či pohlavia. Máme aj bohatú ponuku produktov určených pre pánov vrátane tých náročných. O detičky sa od narodenia úžasne postará kolekcia Babyphoria. Vyberať si môžu aj dámy, v portfóliu máme veľmi rozmanitý sortiment prípravkov pre starostlivosť o pleť, telo i vlasy. V poslednom období sa veľkej obľube tešia aj arómoterapeutické sójové sviečky a esenciálne oleje, ktoré sú tiež neodmysliteľnou súčasťou voňavého sveta Soaphorie.“

Mladým podnikateľkám veľmi záleží aj na tom, aby bolo celé ich snaženie v súlade s etickými a ekologickými princípmi. "Možno nie každý má možnosť vidieť snahu v pozadí výroby, no snažíme sa o to, aby naše činnosti a aktivity aj samotné produkty mali na životné prostredie čo najmenší vplyv. Ekologické a etické princípy tvoria základné piliere hodnôt celej spoločnosti a sú skutočne jedným z hlavných faktorov, na ktorý dbáme pri akomkoľvek rozhodovaní. Aj preto sme ako prvá slovenská značka ešte v našich začiatkoch zaviedli recyklačný program, zákazníci nám môžu vrátiť všetky obaly z výrobkov. Využívame tiež ekologické papierové etikety, biologicky rozložiteľné tlačiarenské farbivo a množstvo ďalších detailov, ktoré nie sú také viditeľné, ale pre nás majú veľký význam,“ prízvukuje Rita Bodnárová.

Foto: Archív Soaphorie
Soaphorie

Rúška z voňavej dielničky

Najväčšiu radosť majú, ak sa im ozvú zákazníci, či už mailom, alebo telefonicky. "Najmä v posledných dvoch rokoch, keď sme nemali možnosť stretávať sa osobne, bola takáto spätná väzba pre nás veľkou podporou. Množstvo zmien, ktoré sme v sortimente realizovali, ako aj množstvo inovácií a nových nápadov vzniklo práve z ohlasov zákazníkov. Veríme, že každý názor je veľmi dôležitý, a preto sme vďační za otvorenú komunikáciu a už sa nevieme dočkať, kedy sa opäť stretneme osobne,“ hovorí Bianka Bodnárová.

Veľkou skúškou pre nich, tak ako aj pre ostatných, boli uplynulé dva roky pandémie. "Zrejme niet firmy či človeka, ktorého by sa toto obdobie nijakým spôsobom nedotklo, ani u nás to nebolo inak. Na začiatku, tak ako každý, sme nevedeli, čo nás čaká, aké budú nasledovné mesiace. Cítili sme však veľkú zodpovednosť, nielen za náš tím. Chceli sme pomôcť aspoň tak, ako sme mohli. Krátko po vypuknutí pandémie sme sa i na základe žiadostí z nášho okolia pustili do aktivít, o ktorých sa nám dovtedy ani nesnívalo. Doslova zo dňa na deň sa naša voňavá dielnička premenila na šijacie stredisko, z ktorého sme rúška rozvážali aj do okolitých obcí. S odstupom času sme vďační aj za túto skúsenosť, hoci by sme, prirodzene, boli radšej, keby nebolo nič také potrebné riešiť. Z dlhodobého hľadiska evidujeme v dôsledku covidu aj narastajúci záujem o on-line nakupovanie vo všeobecnosti. Myslíme si, že je ešte relatívne skoro vyhodnocovať túto etapu ako celok, stále ešte nemáme istotu, ako sa celá situácia vyvinie,“ dodáva Bianka.

Foto: Archív Soaphorie
Soaphorie

Čo milujú najviac

Rodené optimistky Bodnárové sa tešia z priazne zákazníkov a na pláne tvoriť to, čo milujú zo všetkého najviac, nechcú nič meniť. "Práve pracujeme na novinkách – pleťových sérach s aktívnymi látkami a účinkami overenými vedeckými štúdiami. Ide o pomerne veľký projekt, na ktorý sa naplno sústreďujeme. Nadväzovať bude menší redizajn a vynovenie celého pleťového radu Majestic výrobkov. Pokiaľ ide o dlhodobejšie plány, chceme si udržať postavenie nielen na slovenskom trhu, ale expandovať aj do viacerých krajín Európskej únie i mimo nej,“ prezrádza Rita.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #vyrobené na Slovensku