Módne prehliadky? Už vyšli z módy, tvrdí Gucci aj Saint Laurent... čo príde?

Gucci a Saint Laurent sú dve najznámejšie značky luxusnej módy, ktoré oznámili, že prestanú dodržiavať tradičný kalendár módneho sveta.

28.05.2020 10:59
debata
zväčšiť Prehliadka značky Gucci s kolekciou Jeseň-Zima... Foto: SITA/AP, Luca Bruno
Prehliadka značky Gucci s kolekciou Jeseň-Zima 2020. Prehliadka značky Gucci s kolekciou Jeseň-Zima 2020/2021.

Ten bol až doteraz diktovaný neúnavným rytmom štyroch termínov v roku, kedy sa na týždne módy vo svetových metropolách schádzali davy milovníkov a znalcov, ktorí sa tiesnili okolo predvádzacieho mó­la.

Karanténne opatrenia zavedené vo väčšine sveta kvôli šíreniu koronavírusu svetové módne značky citeľne zasiahli. Dala im ale aj príležitosť zvážiť tempo módy a vrátiť sa k menej hektickej podobe tvorby, produkcie – a možno aj spotreby.

Kreatívny riaditeľ značky Gucci Alessandro Michele si dokáže predstaviť, že veľké prehliadky by boli len dvakrát v roku – na jeseň a na jar, kedy by módne domy predstavili nové kolekcie. Zmizol by tým nabitý kalendár, ktorý pred veľkými prehliadkami dámskej a pánskej módy vyžadoval ešte „predsezónne kolekcie“, a jednorazové kolekcie organizované pre majetných klientov – obvykle v exotických lokáciách, ktoré si v módnom svete vyslúžili označenie cruise/resort alebo holiday collection, teda výletné či dovolenkové kolekcie.

„Dve prehliadky ročne sú viac než dosť, aby sme mali čas vytvoriť nejakú kreatívnu myšlienku a dostatočne ju rozvinúť,“ povedal Michele. Koronavírusové opatrenia podľa neho poskytli mnohým ľuďom čas zastaviť sa a zamyslieť nad všetkým, čo sa doteraz dialo. „Je to skvelý dar, ktorý nám planéta dala – a my ho nesmieme zahodiť,“ dodal s tým, že v posledných rokoch módny priemysel čím ďalej tým viac trpel kvôli hektickému tempu.

Saint Laurent nebol pri vyjadrení svojich zámerov tak konkrétny. Vo vyhlásení však uviedol, že „prevezme kontrolu nad módnym kalendárom vzhľadom na terajšie okolnosti a vlny radikálnych zmien“.

Luxusná móda patrila medzi prvé odvetvia, ktoré utrpeli kvôli koronavírusu. Najprv prišli karanténne opatrenia v Číne, kvôli ktorým sa uzavreli butiky aj prístup do oblasti – súčasnému odbytisku tretiny celosvetovo predaného luxusného tovaru. V Európe sa pandémia rozšírila v čase, keď v Miláne a Paríži bežali prehliadky jeseň-zima 2020/21.

Topmodelka Kaia Gerber na archívnom zábere z... Foto: SITA/AP, Vianney Le Caer
Topmodelka Kaia Gerber na prehliadke ateliéru Saint Laurent v Paríži. Topmodelka Kaia Gerber na archívnom zábere z prehliadky ateliéru Saint Laurent v Paríži.

Giorgio Armani predstavil svoju kolekciu v uzavretom divadle 23. februára len dva dni potom, čo sa Taliansko stalo prvou krajinou, kde sa covid-19 začal šíriť. V liste, ktorý minulý mesiac poslal médiu Women's Wear Daily (WWD), Armani uviedol, že mu pripadá „nemorálne“, aby luxusná móda kráčala v stopách takzvané rýchle módy.

Protestoval tým proti tlaku uvádzať na trh nové a nové kolekcie v záujme zisku a „ignorovať pritom, že vytvoriť luxusnú módu chce čas, rovnako ako vyžaduje čas ju oceniť“. Luxusná móda by podľa neho mala zostať baštou nadčasovej elegancie – nie otrokom módnych trendov, ktoré velia kúpiť, čo je práve „trendy“.

„Nedáva mi zmysel, aby niektoré z mojich sák alebo oblekov viseli v obchode tri týždne, než začnú byť zastarané a nahradí ich iný tovar, ktorý sa od nich príliš nelíši,“ dodal Armani.

Tiež Britská módna rada a Rada amerických módnych návrhárov, ktoré stoja za londýnskym a newyorským týždňom módy, povzbudzujú značky, aby „spomalili“ a zvážili, koľko tovaru produkujú a uvádzajú na trh.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #spomalenie #móda #Gucci #Saint Laurent #prehliadky #koronavírus #kolobeh

+ Pocítite oslabenie imunitného systému, prospeje vám krátky pôst.
Nové pracovné príležitosti otvoria...

+ Pocítite prílev vnútorných síl a zvýši sa vám chuť do života.
Vykročíte správnou nohou a problémy vyriešite bez...