V Múzeu dekoratívneho umenia v Paríži osvetľuje výstava o histórii obúvania vzťah tela k obuvi, kedy módny diktát vnucuje idealizovanú formu prirodzenej anatómii, napísala agentúra AFP.
Napríklad črievice, ktoré nosila v roku 1792 francúzska kráľovná a manželka Ľudovíta XVI. Mária Antoinetta, by svojou veľkosťou zodpovedali dnešnému číslu 33, uvádza historik zaoberajúci sa módou a kurátor výstavy Denis Bruna. Ďalšia obuv aristokratov a bohatých mešťanov z 18. a 19. storočia je len sotva o niečo väčšia.
Ako bolo možné, že sa nohy dospelých ľudí zmestili do črievic tak malých? Je to preto, že vyššie triedy nechodili. Zostávali doma. Brodiť sa kalužami, bahnom a odpadky bolo vyhradené ľudu s jeho veľkými nohami, hovorí kurátor Bruna.
Príručka podológie z roku 1802 radí, aby ste si prsty na nohách obväzovali, ak chcete dosiahnuť pekných nôh. Generácie narodené začiatkom 20. storočia mali malú nohu preto, že v detstve nosili obuv o jedno alebo dve čísla menšiu. Kult malej nohy pochádza z Číny, kde sa od 11. storočia ohýbal palec smerom k chodidlu už päťročným dievčatám.
„Často sa tiež lámali kosti, aby bolo možné zdôrazniť zakrivenie nohy. Ideálne bolo dosiahnuť v dospelom veku nanajvýš dnešnú veľkosť 26 a nohy v podobe lotosového puku,“ hovorí Bruna.
„Dievčatá pripočítali zásluhu na dobrom sobáši práve svojim malým nôžkam a tento lotosový púčik, dokonca aj pri sexuálnych hrách, ako to ukazuje jeden obraz, bol erotickým objektom, ktorý muži veľmi vyhľadávali,“ vysvetľuje Bruna.
Touto témou sa zaoberá oddelenie zasvätené fetišizmu, kde je možné uvidieť vysoké čižmy so šnurovaním, ktoré vzrušovali klientov vykričaných domov. Až v druhej polovici 20. storočia sa začalo prihliadať na to, aby topánka bola pohodlná.
Na júlovej prehliadke módneho domu Dior bol podpätok v tvorbe talianskej feministickej návrhárky Márie Grazie Chiuriovej takmer zakázaný. Chiuri predviedla črievice s podpätkom smerujúcim skôr dole. Podľa nej je z antropologického hľadiska podpätok súdobým vývojom čínskej tradície lotosových nôh.
Na jedných šatách bolo vyšité „Are clothes modern?“ (Sú šaty moderné?). Tak znie názov knihy slávneho česko-amerického architekta a návrhára Bernarda Rudofského, ktorá kolekciu inšpirovala. Rudofsky vo svojej knihe z roku 1947 zdôrazňoval, že modelujeme svoje nohy, aby zodpovedali používanému ideálu.
Aby si návštevník výstavu vychutnal, má možnosť vkĺznuť do lodičiek so závratne vysokým podpätkom a pokúsiť sa s pomocou paličiek o chôdzu. Inde je zase možné zhliadnuť črievice v kultových scénach z filmov, vrátane legendárnych lodičiek Marilyn Monroe alebo Jeanne Moreau.
Dnes pri výbere obuvi prevažuje hľadisko pohodlia, ale voľbu ešte stále ovplyvňujú kultúrne tradície. „Sú dievčatá, ktoré sa pýtajú, prečo už sa nevyrábajú dvanásťcentimetrové podpätky,“ tvrdí tvorca luxusnej obuvi pre ženy Pierre Hardy. „Podľa mňa už nikto nechce na dvanásťcentimetrových podpätkoch chodiť, ale niektoré dievčatá to zbožňujú. To sa mi zdá úplne paradoxné, až neskutočné,“ dodáva.