Reč je o Marcelovi Holubcovi, známom slovenskom tvorcovi, ktorý vo výročných cenách udeľovaných Slovenským centrom dizajnu a Ministerstvom kultúry SR získal prvé miesto v rámci kategórie Produktový dizajn. Vďaka za to patrí kolekcii mestských odevov, ktoré vytvoril pre značku mestských bicyklov Suverén. Výslednú prácu ocenila odborná porota ako produkt, „ktorý spĺňa vysoké kritériá súčasnej módy“.
„Svojou kvalitou je porovnateľná s medzinárodnými módnymi značkami a značkami z európskych metropol. Pozornosť si zaslúži aj skvelá prezentácia kolekcie, precízne materiálové spracovanie so zmyslom pre detail a celková koncepcia spojenia cyklistiky a módy,“ znie v stanovisku poroty, ktoré zverejnili zástupcovia Slovenského centra pre dizajn po piatkovom vyhlásení cien.
„Je to veľmi dobrý pocit, keď ste ocenený za svoju prácu – za činnosť, ktorá vás napĺňa a ktorú milujete,“ skonštatoval pre Pravdu Holubec, ktorý vraj prvé miesto v súťaži vôbec neočakával. Podotkol však, že móda sa presadzuje v posledných rokoch čoraz intenzívnejšie a dôkazom nebol len jeho triumf, ale aj tretie miesto pre Lenku Sršňovú a jej kolekciu Fullove inšpirovanú estetikou malieb Ľudovíta Fullu.
Holubec je známy ako autor luxusných ready-to wear kolekcii, v ktorých pracuje s množstvom ušľachtilých materiálov ako hodváb či koža. V kolekcii, ktorú vytvoril pre Suverén, bol nútený pracovať s novými materiálmi, ale aj odlišnou estetikou. „Spojenie so značkou Suverén prebehlo prostredníctvom grafickej dizajnérky Mikiny Dimunovej, ktorá ma odporučila Tomášovi Rapimu zo Suveréna. Niekoľkokrát sme sa stretli a postupne si zadefinovali, o čom by kolekcia mala byť. Návrhy som tiež konzultoval s teoretičkou módy Danou Lapšanskou. Je dobré mať pri sebe niekoho, kto vám dá trošku iný pohľad, názor z druhej strany, ktorý sa vám možno aj nemusí páčiť,“ vysvetlil pre Pravdu Holubec.
V kolekcii napokon ponúkol širokú škálu rôznych typov siluet od priliehavých až po voľné. Zvolil prírodné materiály, ktoré skombinoval s ľahkými inteligentnými textíliami. Farebnosť modelov bola inšpirovaná prírodou a doplnili ju signálne oranžové akcenty a reflexné prvky (dôležité pre bezpečnosť) aplikované v detailoch. „V jednotlivých odevoch som prepájal elegantné prvky so športovými a inšpirácia pramenila práve z bicykla a všetkého, čo je s ním spojené – mestský životný štýl, ľudia, architektúra, záhrada, mestský park,“ vymenoval dizajnér. Najdôležitejšia však bola funkčnosť jednotlivých odevov, súčasný moderný dizajn a zároveň nadčasovosť.
Po úspechu v rámci ocenení, ktoré zahrnuli práce z rokov 2017 a 2018, by si Holubec určite trúfol aj na ďalšie oblasti textilného či produktového dizajnu. „Práve textilný dizajn som vyštudoval aj na VŠVU, takže sa nebojím ničoho, čo sa týka textilu ako takého,“ komentoval. Či dostane po tomto úspechu aj nové výzvy od iných značiek, sa ukáže. Najbližšie však predstaví slovenskému publiku aj svojim zákazníkom novú ucelenú odevnú kolekciu.
V rámci Národnej ceny za dizajn odborná porota ocenila tiež spomenutú Lenku Sršňovú s kolekciou Fullove (3. miesto) a trio Šimon Kožička, Miroslav Melichárek, Bystrík Míček za návrh terénneho autobusu Torsus Praetorian 4×4. Cenu v kategórii Študentský dizajn si odniesla Mária Fialková za súbor interaktívnych hracích súprav The Kit for an Urban Kid. Cenu poroty získala Zuzana Zmateková za interdisciplinárny projekt conTEXt.