Program záverečného dňa módnej akcie, ktorá ukazuje podobu domáceho dizajnu, priniesol totiž skutočne vyvážený a veľmi optimistický pohľad na lokálny dizajn. Taký, že by sa nestratil ani v medzinárodných módnych metropolách.
Kľúčovým ťahákom večera boli prehliadky Lenky Sršňovej, Martina Hrču a Marcela Holubca. Každý má svoju špecifickú klientelu, ktorá sa v istých momentoch pretína. Každý priniesol to svoje, ale zároveň aj čosi navyše.
V prípade Sršňovej a jej kolekcie Monochroma to bola práca s farbnosťou. Ústup od výraznejších kombinácií a motívov nahradil motív digitálnej čiary, ktorý si pripravila sama dizajnérka a nechala potlačiť na látky v rôznych farebných variáciách. Na úvod nechala na mólo vyjsť modelky v pestrofarebnej dúhovej palete, ale to, čo jej prihrá novú klientelu, ešte len malo prísť. Sršňová pracovala s prechodom do temnej palety. Sivá, tmavomodrá či dokonca čierna v kontraste s bielou – skrátka Monochroma. Zaujímavý bol aj detail zámykov, zažehlených a zašívaných pruhov látky, ktoré tvorili nosný motív na mikinách, tunikových topoch aj sukniach. Všetko, možno akurát s výnimkou legínsov, bolo extrémne nositeľné a najmä medzigeneračné. Túto Sršňovú si pokojne môže obliecť blogerka z ulice, ale aj pracujúca žena alebo manažérka.
U Martina Hrču, ktorý žije na severe Slovenska, stále vidieť výrazné vidiecke a folklórne vplyvy. Ale to ako ich spracoval v kolekcii Éter bolo výnimočné a zaslúžene odmenené aj standing ovation. Pracoval s temnou farebnou paletou, v ktorej oko priťahovali odtiene tmavozelenej, machovej, hnedej či tónov temnej modrej oblohy alebo zamatu čierneho ako uhoľ. Prezentácia bolo výpravná a doslova rozprávková, ale nešla na úkor samotných odevov.
Napríklad zamatové šaty po kolená s nadýchanými rukávmi a prestrihmi v živôtiku, model krátkych šiat so zatkaným lurexovým vláknom či nádherný večerný model zamatových šiat s hranatým dekoltom na chrbáte a vlnovkovým lemom, spod ktorého vykúkala farbená hodvábna sukňa – to boli kúsky, ktoré vyrážali dych. A zaslúžene! Okrem nich nechýbali ani Hrčove povestné, masívne kabáty a práca s vrstvením, drapériou a dramatickou dekoratívnosťou, o ktorú sa okrem detailov na šatách starali aj šperky od Kristýny Španihelovej.
Záver večera patril Marcelovi Holubcovi W. a aj v jeho prípade išlo o skvelý vizuálny, ale aj odevný zážitok. Holubca inšpirovala séria kohútích malieb od Andreja Dúbravského, ktorého motívy sa objavili maľované na zadnej časti dvojice kožených búnd či ako náhodné ťahy štetcom na tvárach modeliek. Boli to však šaty a práca s materiálom, ktoré tentoraz skutočne očarili. Dizajnér pokračuje v práci s kožou, ktorú strihá a reže do jednotlivých podôb laserom. Kým minulý rok niektoré kusy kožených odevov pôsobili trochu ťažkopádne, tentoraz to bolo delikátne.
Koža vyzerala v niektorých momentoch ako ľahučké čierne kohútie perie, jej spojenie so šifónmi a hodvábnymi materiálmi bolo ukážkovou prácou kontrastov. Po čiernej nádielke však prišlo aj na farby a mólo sa doslova stalo rozkvitnutou záhradou. Jemnosť a ľahkosť splývavých materiálov a metrov a metrov látky na rozjasnených šatách v oranžovej, ružovej či malinovej farbe donútila mnohé ženy ostriť zrak a fotiť si jednotlivé modely na mobil. Určite nielen ako inšpiráciu, ale aj ako potenciálny kus odevu na zakúpenie (áno, Holubec mal v dave niekoľko svojich klientiek). Záverečné modely v nežnej belasej a bielej farbe boli zase kusmi, ktoré nepochybne čoskoro uvidíme na niektorom spoločenskom podujatí v Bratislave.
Piatkový program zároveň ponúkol aj tvorbu talentov a študentov z Ateliéru 343 na VŠMU či značky freier od Terézie Feňovčíkovej, ktorej pánska kolekcia inšpirovaná bratmi aj 90-tymi rokmi si nepochybne nájde mnoho priaznivcov medzi mladšou generáciou módnych nadšencov. Za „Fresh dizajnéra“ roka vyhlásili organizátori Pavla Dendisa, ktorý sa objavil so svojou kolekciou v stredajšom programe.
Akcia Fashion LIVE! 2018 nezastúpi všetky estetické podoby, ani dizajnérske prístupy – skladba trojdňového programu však urobila záber naozaj slušný a zostáva veriť, že práve táto akcia sa raz stane vlajkovou loďou domáceho dizajnu. Potenciál na to má obrovský a omnoho viac prepojený práve s tým, o čom by to celé malo byť – s módou.