Miesto uvedenia – opäť New York. Má to logiku, keďže švédska firma chce expandovať práve na americkom trhu a uvedomuje si, že aj najväčší mediálny zásah získava práve tu. Ale New York bol skvelým miestom aj v druhom pláne – ktorý by sme mohli považovať za ten hlavný.
Veľké jablko je mestom, v ktorom sa miešajú farby, vône aj chute, je to mesto, v ktorom vedľa seba žijú národnosti z celého sveta, menšiny po boku väčšiny – nikto sa tu nezamýšľa nad vašou farbou pokožky, alebo nad tým, či ste si obliekli ružovú „zebru“ a pridali k nej bodkované nohavice. Presne to by malo byť aj posolstvo, o ktoré sa novou limitovanou kolekciou pokúsila známa odevná firma.
Hoci je asi každému jasné, že podobné spojenia sú v prvom rade o tom, aby sa zvýšila popularita brandu, dvojica z parížskeho ateliéru Kenzo, dizajnér Humberto Leon a jeho pravá ruka Carol Lim, neopomenuli práve rozmanitosť – diverzitu, ktorú sa snažili pretaviť do módnych kúskov uvedených v stredu večer v sklade Pier 36, kam pravidelne mieria aj hviezdy hiphopovej scény či slávne mená newyorského fashion weeku.
Predstavenie kolekcie Kenzo X H&M bolo pompézne a presne v duchu uvedeného. Na móle sa striedali modelky s profesionálnymi tanečníkmi a hudobníkmi. Do taktu hral dídžej a pred očami hviezdnych hostí (bolo ich požehnane) defilovali divoké tanečné minichoreografie, často pripomínajúce priam kmeňové tance či folklórne rytmy, preložené kultom pochodových slávností Ameriky a intenzitou súčasnej klubovej scény.Neklasickej módnej šou, ktorá sa stala veľkou klubovou párty a o ktorej réžiu sa postaral fotograf Jean Paul Goode – autor aktuálnej kampane, tlieskala napríklad držiteľka Oscara Lupita Nyong'o či herečky Sienna Miller a Elizabeth Olsen. Mladšiu generáciu zastúpila napríklad Halsey alebo Charli XCX a Joe Jonas či Soko. A ako by to bolo, keby chýbali tváre kampane – topmodelka Iman či herečky Chloe Sevigny a Rosario Dawson žiarili medzi hosťami v kúskoch z kolekcie.
Čo sa prehliadky týka, namiesto superslávnych krások tentoraz značka stavila na pestrosť – toľko Afroameričaniek na jednom móle a v jeden moment sa neocitlo už asi poriadne dávno. Ale ako lepšie by mohla vyniknúť práve divokosť vzorov, ich kombinácií a pestrosť, akú vložili do novej kolekcie u Kenza. Pozornosť módnych novinárov už od odhalenia prvých fotografií upútali najmä pestré stuhové šaty, ktoré sú replikou odevov zo začiatku 80-tych rokov v ateliéri Kenzo. Prvky bláznivej street-wear zase zastúpili neónové farebné kombinácie na zvieracích vzoroch, ktoré sú „majetkom“ aktuálnej dizajnérskej dvojice Humberto Leon a Carol Lim.
Práve kreatívna polovička dua, Humberto Leon, ktorý má peruánske korene, sa neobmedzoval vo výbere a tvorbe jednotlivých potlačí či strihov len na jedno konkrétne prostredie. Limitovaná kolekcia je fúziou mnohých vplyvov, kombinovaním archívnych vzorov od Takadu s modernými motívmi a tiež odrazom toho, ako vnímajú autori funkciu a módy v súčasnosti. U žien nechýbajú šaty rôznych dĺžok, zaujímavým prvkom je obojstranná funkčnosť a potlače, ktoré sa dajú variovať. Dopĺňajú ich svetríky rôznych dĺžok, kimono či topy a tiež pestré doplnky, medzi ktorými nechýbajú rukavice s logom, alebo pestré návleky a ponožky.
Klasický Kenzo tiger, jeden z poznávacích znakov ateliéru, dostal novú podobu. Stal sa tak jedným z kľúčových motívov základných kúskov ako sú dámske aj pánske tričká či mikiny alebo variácie na dámsku mikinu s volánikovým detailom na prednom diele. Nohavice či džínsy hrajú vzormi a vrchné oblečenie sa pohráva s estetikou gýča – podporenou materiálom a farebnými mixami či detailmi v podobe masívnejších gombíkov alebo zipsov. Pánska časť kolekcie nie je o nič striedmejšia. „Myslím si, že muži sa už dnes neboja módy. Chcú sa vyjadriť a nejde len o mužov, ktorí robia v módnej brandži,“ komentoval Leon otázku, či si myslí, že farebný a vzorovaný ohňostroj dokáže osloviť aj mužskú zákaznícku základňu.
Podľa kreatívnej riaditeľky H&M Ann Sofie Johanssonovej bol výber značky Kenzo pre spoluprácu na masový trh veľmi prirodzený. „Zaoberali sme sa tou myšlienkou v podstate od momentu, čo Humberto a Carol vstúpili do ateliéru. Prvé stretnutie prebehlo už v máji roka 2015,“ odtajnila Johansson. S výsledkom je vraj nadmieru spokojná a verí, že podobu spoluprác s exkluzívnymi módnymi domami tak posunuli na novú úroveň.
Kolekcia Kenzo x H&M príde do predaja 3. novembra vo vybraných predajniach značky H&M na svete. Bratislava medzi nimi chýbať nebude, hoci limitovanú líniu bude možné zakúpiť len v jednom z bratislavských obchodov. Bude však zaujímavé vidieť, ako na ňu zareagujú striedmejší a konzervatívnejší Slováci. Hoci spoliehať by sa dalo na mladú generáciu, realita sa odhalí až po spustení predaja. Po značkách ako Balmain či Versace to nemusí byť taká jednoduchá pozícia.
Cestu redaktora do New Yorku hradila spoločnosť H&M.