Dokázala doviesť na maximum funkčnosť, vyjadriť životný postoj a stať sa módnou legendou.
Severoanglické mestečko South Shields sa v roku 1894 stalo miestom, kde John Barbour začal vyrábať špeciálne bundy impregnované zmesou vosku a oleja, ktoré sa stali ideálnym nepremokavým kusom šatníka. Ich funkcia sa v nie práve najvľúdnejšom prostredí britského severu javila ako hotový zázrak. Námorníci, rybári, poľovníci či farmári stáli na čele kúpychtivej klientely, aby sa následne výnimočné vlastnosti odevného artefaktu otestovali v ešte menej priaznivých podmienkach, oboch svetových vojnách.
Dnes značka Barbour stále patrí medzi najvyhľadávanejšie firmy s ponukou vode odolného oblečenia do prírody. Bez rodinnej spolupatričnosti, odhodlania prekonávať prekážky, ale aj bez nápadov a kvality, o ktorú sa vždy v Barbourovskom rode dbalo, by to však asi nešlo.
História plná vzletov, ale aj rán osudu
História minulého storočia priniesla do života Európy a Veľkej Británie množstvo obrovských zmien. Za veľkú časť z nich mohli už spomenuté svetové vojny, ale neskôr aj rozvoj moderného podnikania. O chod firmy, ktorá zaznamenala veľké obraty vďaka objednávkam od armády, sa starali najprv mužskí potomkovia zakladateľa Johna Barboura – synovia John a Malcolm. Syn druhého z nich, Duncan Barbour, mal cestu jasne vytýčenú už od útlej mladosti – študoval obchod, aby následne mohol prevziať žezlo v rodinnej firme. Do hry však zasiahli tragické udalosti. Duncan nemal ešte ani 50 rokov, keď ho zastihla smrť. Iba pár rokov po ňom sa na druhý svet pobral aj jeho otec, a čo bolo azda najtragickejšou ranou osudu, v roku 1967 skonal aj ďalší mužský dedič – Duncanov syn John. Vtedy prišli na rad nežnejšie polovičky.
V ženských rukách
Meno Margaret Barbour – učiteľky, ktorá nemala takmer žiadne znalosti týkajúce sa obchodu, vdovy po predčasne zosnulom Johnovi, je v histórii firmy jedným z kľúčových. Len čo získala podiel vo firme, zasvätila svoj život práci pre rodinný podnik a snažila sa pochopiť jeho fungovanie v kontexte domáceho, ale aj zahraničného trhu. Zefektívnila výrobu, zaviedla nový systém prevádzky a do ponuky pridala doplnky či nové dizajnové modely. Výsledky a rapídny vzrast tržieb potvrdili, že sa jej to podarilo nad očakávanie.
Napriek možnosti expandovať však nikdy nepopierala myšlienku a korene značky. „Dizajn vždy bol a zostane v našej firme tímovou prácou. Chceme ťažiť z toho, že sme menšou spoločnosťou, ktorá je schopná úzko spolupracovať na originálnom koncepte produktu od jeho vzniku až po finalizáciu tvorby,“ uviedla pred pár rokmi v rozhovore pre Telegraph. Zdôraznila, že nevidí dôvod, aby značka najala známe dizajnérske meno, pretože tím kreatívnych tvorcov, ktorí rozumejú dejinám a odkazu značky, sa tvorí priamo v radoch zamestnancov – ľudí, ktorých so značkou spájajú odpracované roky.
Hoci sortiment ponúkaných nepremokavých búnd bol široký, skutočný prelom priniesli osemdesiate roky, keď sa na trhu objavili tri nové modely – už neboli len funkčným odevom, ale stali sa aj štýlovým kúskom. A s výdatnou pomocou britskej kráľovskej rodiny, či už kráľovnej AlžbetyII., alebo jej nevesty – módnej ikony princeznej Diany, ktoré nepremokavé bundy nosili, sa značka stala relevantnou aj na poli bežného denného odievania. Koniec koncov veď dokonca aj James Bond na filmovom plátne ju predviedol už niekoľkokrát!
Dedičstvo naveky?
Odvtedy sa ponuka firmy rozšírila na odevy pre mužov, ženy aj deti, ponuka variácií v rámci jednotlivých sezón prekvapí modernosťou a reflektovaním aktuálnych štýlov. Legenda však zostáva takmer nezmenená. Olivová zelená, menčestrový golier, zapínanie na ligotavé zlatisté cvoky a tartanový vzor na podšívke – to všetko aj dnes definuje slávnu bundu Barbour s impregnovaným povrchom. Jej výroba je stále sústredená v priestoroch severného Anglicka v továrni v Simonside. Pod rukami stoviek zamestnancov sa denne rodí niekoľko stoviek modelov, ktoré nie sú len spotrebným odevom, ale akýmsi dedičstvom. Ak sa vám to zdá prehnané, vedzte, že do továrne sa ročne dostane až 25-tisíc kusov nosených búnd, ktoré značka opravuje, reparuje a upravuje. A reč nie je o reklamáciách. „Je to história, je to dedičstvo, pamiatka. Často nám sem niekto pošle odev, ktorý nosil roky jeho otec. Chce opraviť vrecko, možno skrátiť rukáv alebo prešiť jednotlivé lemy. A my to urobíme a následne pošleme späť. Udržiavame tak živý odkaz značky Barbour,“ uviedla v článku BBC.com jedna z pracovníčok v továrni Simonside. Viac ako 40 krajín sveta, kde momentálne firma svoje odevy ponúka, je dôkazom úspechu. Predaj ikonickej bundy, ktorá je stále najlepšie predávaným artiklom značky, zase svedčí o tom, že mnohí z nás túžia vlastniť aj kúsok histórie.
Ktoré celebrity nosia slávnu bundu?
V nepremokavej bunde sa objavila princezná Diana, princ Charles, obaja ich synovia či vojvodkyňa Catherine, moderátorka Alexa Chung, speváčka Lily Allen či moderátorka Billie Piper.
Zaujímavosti o značke Barbour
- jeden z najstarších kabátov značky dostal familiárne meno Uncle Harry (Strýčko Harry)
- v roku 1937 vznikla kombinéza Ursula rozdelená na nohavice a bundu, ktorú následne využívali britskí vojaci v 2.svetovej vojne
- začiatkom 80.rokov vznikli návrhy troch ikonických voskovaných búnd. Bundy Bedale, Beaufort a Border skĺbili v sebe funkčnosť a štýl.
- Barbour má patentovaných sedem exkluzívnych vlastných tartanových vzorov
- značka má až tri garancie kvality od britskej kráľovskej rodiny – tzv. Royal warrants of appointment
- ročný obrat značky je vyše 150 miliónov libier a zamestnáva vyše 800 ľudí
Článok vyšiel v novej ženskej prílohe Pravdy – v magazíne MiA.