Tak ako sa kedysi chodilo ku krajčírovi, ktorý zhotovil odev na mieru, dnes sa mnohé značky predbiehajú v tom, aby dokázali ponúknuť zákazníkom osobitý prístup, exkluzívne spracovanie a možnosti, ktoré neumožňuje veľkovýroba.
Kým u žien sa v tejto súvislosti hovorievalo skôr v súvislosti s kolekciami couture, u mužov sa šitie oblekov, sák, nohavíc či kabátov na mieru presadzuje už dávnejšie. Značky ako Alexander McQueen, Ermenegildo Zegna či Brioni a Gucci ponúkajú služby svojich najlepších odborníkov vo vybraných obchodoch. Tento rok sa napríklad konala akcia aj pod strechou luxusného obchodného domu Harrods, kde sa všetky spomenuté značky predávajú. Jeho zástupcovia povolali najlepších talianskych krajčírov k britským majstrom zo Saville Row, aby mohli svojim zákazníkom ponúknuť ultimatívny luxus dokonalého obleku na mieru.
Talianska značka Prada ponúka už niekoľko rokov šitie pánskej garderóby na mieru. Od košiel, cez vesty, saká a nohavice až po kabáty. Výber možností je obrovský, poradenstvo odborné a detailné.
Práve talianske značky prístup nazývaný anglickým výrazom „made to measure“ doviedli do dokonalosti. Napríklad Gucci sa už roky venuje svojim zákazníkom na poli zákazkového šitia. Popri oblekoch či zvrchných odevoch však nechýba ani šitie topánok či výroba legendárnych kožených doplnkov, kabeliek a tašiek, podľa osobného výberu.
Už spomenutá Prada nezabúda ani na ženy. Už od tejto stredy sa napríklad v pražskom butiku bude konať akcia Made to Order Décolleté, v rámci ktorej si môžu ženy nechať zhotoviť lodičky na mieru. Bohatá je nielen paleta vzorov či tvarov alebo výšky podpätku – to, čo láka najviac, je možnosť nechať si prispôsobiť topánku na mieru – lebo ako vie každá žena, niekedy skrátka fyzické danosti neumožňujú obuť si presne to, po čom srdce piští.
Možnosti módneho priemyslu sú pritom skutočne bohaté – samozrejme, treba mať na to slušný finančný základ. Potom si môžete dovoliť napríklad nechať ušiť spodnú bielizeň u Dolce & Gabbana, alebo nechať vyrobiť personifikovanú kabelku či kožušinové doplnky vo Fendi.
Nárast záujmu klientely o produkty zhotovené na mieru (a produkty vymykajúce sa tradičnej dizajnérskej línii) pritom rastie z roka na rok. Napríklad zástupca známej značky Dunhill Fabrizio Cardinalli pre Business of Fashion ešte začiatkom roka uviedol, že za posledné mesiace zaznamenali výrazný zvýšený dopyt po šití na mieru. „Naším cieľom je zamerať sa na tvorbu kožených doplnkov a investovať do zákazkového šitia. Nárast dopytu po ňom je naozaj evidentný,“ vyhlásil na margo plánov v roku 2015.
A aktivity takých módnych domov ako Dior, Louis Vuitton, Hermés či Chanel nenapovedajú nič iné. Lebo aj luxus má už dnes mnoho podôb. A niektorí si želajú len ten „najväčší“…