
Na mólach v Paríži sa v uplynulých dňoch predstavilo niekoľko módnych značiek, ktoré sú členmi francúzskej módnej komory a spĺňajú podmienky na prezentovanie kolekcií couture. Modely často vznikajú len v jednom kuse, sú určené pre najbohatších klientov sveta – často z oblasti Stredného východu alebo Ázie. Zároveň sú však aj ukážkou majstrovstva, ktoré môže značka svetu ponúknuť a tiež marketingovým nástrojom. Práve tieto kolekcie si totiž na seba obliekajú svetoznáme celebrity na vyhlásenie Oscarov, Zlatých glóbusov či napríklad na festival do Cannes a prinášajú tak kúsok rozprávky aj do bežných domácností.

Kolekcie na jar a leto 2015 ukázali silnú nadvládu kvetinovej inšpirácie a atmosféry. Samozrejme, každý dizajnér sa s ňou vyrovnal po svojom. Napríklad Karl Lagerfeld a jeho Chanel ponúkol veľmi grafickú kvetinovú atmosféru, šaty zdobili celé „záhony“ ruží, pivónii, astier či ružičiek – samozrejme, vyrobené z hodvábu, šifónu, organzy, ale zároveň v sebe nesúce prvok akejsi syntetickosti, modernosti, priam futurizmu.
Modelky ohurovali v kreáciách, ktoré museli vznikať hodiny a hodiny pod rukami vyšívačiek. Výrazným prvkom boli aj pokrývky hlavy – pletené čapice či klobúky, ktoré dodávali všetkému prvok rozprávkovej teatrálnosti.

Kvetinová atmosféra bola zjavná aj na prehliadke Libanončana Elieho Saaba, ktorý oblieka polovicu Hollywoodu pri vyhlásení cien. Tentoraz sa vraj inšpiroval najmä svojím detstvom a životom v Bejrúte, odkiaľ pochádza, inšpiráciou mu bola mama a jej láska k výrazným potlačiam a dekoratívnym vzorom. Saab ich ponúkol ako ručne vyšívané, vystrihované či farbené unikáty na klasických róbach, ale aj „pyžamových“ nohaviciach či kabátikoch.
Dizajnér Giorgio Armani síce zostal v rastlinnej téme, ale vybral si bambus. Táto rastlina, ktorá symbolizuje Japonsko, opäť potvrdila Armaniho lásku k exotickému východu a jeho estetike. Nechýbali kimonové opasky, zavinovacie kabáty a saká, ale aj dokonalé večerné róby v rozličných tónoch zelenej a béžovej či zlatej. Nechýbali však ani démonickejšie róby v temných tónoch či šaty pošívané pštrosím perím.

Oslavou ručnej práce a inšpirácie folklórom, históriou a mixu vplyvov od cárskeho Ruska, cez nemecké kroje až po anglikánske odevy bola kolekcia Valentino. Na šatách sa tiež objavili citáty zo Shakespeara, ale napríklad aj prvky z malieb Marca Chagalla. Dokonalosť desiatky dní vyšívaných vzorov brala dych aj napriek tomu, že niektoré modely vyzerali priam archaicky.
Módny dom Dior a jeho dizajnér Raf Simons síce ponúkol modernejší prístup, ale jeho vízia bola vlastne tiež historická. Vrátil sa totiž do niekoľkých dekád. Využil klasické diorovské siluety s nadýchanými sukňami 50-tych rokov, krátke šaty a kabátiky v štýle éry 60-tych rokov ale tiež úpletové luxusné overaly na spôsob estetiky z čias Ziggy Stardust.

V prehliadke Atelier Versace kvetinové motívy chýbali, no zato tam bolo množstvo krištáľov, flitrov, kovových prvkov a tiež prestrihov. Kolekcia bola vystavaná na akoby „ohýbaných“ strihoch. Neexistovala v nej žiadna rovná línia. Všetky uvedené (aj ďalšie kolekcie) si môžete pozrieť nižšie.