V Paríži sa medzi ďalšími dizajnérskymi domami, ktoré dvakrát ročne pripravujú kolekciu couture, prezentoval aj Talian Giorgio Armani či libanonský rodák Elie Saab. Domorodec Jean Paul Gaultier opäť ponúkol kolekciu s prvkami teátra, ale tiež vtipu a excentrickej prezentácie.
Kráľovná noci
Na prvú to často vyzerá akoby sa pred pozvanými hosťami premávali len luxusné kreácie, na ktoré však pokojne môžete naraziť v každom druhom butiku značky Giorgio Armani. Ale skutočnosť je taká, že kolekcie v línii couture – Armani Privé patria medzi to najluxusnejšie, čo sa dá v Paríži vidieť. Majster dizajnérskeho remesla a elegantnej ženskosti, pre ktorú ho milujú ženy všetkých vekových kategórií, predstavil v rámci novej couture kolekcie dámske saká a nohavice či hodvábne topy doplnené gazarovými sukňami. To však bol len úvod, po ktorom mohla nastúpiť delikátnosť a distingvovaná zrelá zmyselnosť opäť preložená etnickými motívmi a prvkami, z ktorých Armani rád cituje.
V minulosti sa často upieral smerom k Japonsku, tentoraz sa v jeho bezmála šesťdesiatke modelov odrazil vplyv cigánskeho (ale i ruského) folklóru a estetiky, aj inšpirácia byzantskými výšivkami a vzormi. Kolekcia dostala príznačný názov Nomádky. Ak by však niekto pri takejto téme očakával ohnivú a vášnivú farebnosť, zostal by sklamaný. Armani miluje temné odtiene modrej a tých sa našlo neúrekom. Mnohí odborníci zo sveta módy prirovnali jeho novú couture k plejáde farebnosti zamatovej nočnej oblohy. A žiadna obloha sa nezaobíde bez mesačného svitu či trblietania hviezd. Tisícky krištálikov pokrývajúcich kompletné outfity, zatkávané superlesklé vlákna v hodváboch či gazaroch, striebornými niťami prešívaná čipka – to všetko sa dalo nájsť u miláčika Sophie Lorenovej aj Cate Blanchettovej.
Šaty ako zo sna pre princezné
Libanonský dizajnér Elie Saab je miláčikom hollywoodskej smotánky – jeho kreácie sú síce kritikmi často označované aj ako stávka na istotu, ale jednu istotu garantujú. Žena bude v nich vyzerať ako princezná či diva a nezostane prehliadaná. Na parížskej prezentácii jarnej couture kolekcie určite uspokojil Saab verných prívržencov – nechýbalo nič z povestnej prepracovanosti jeho modelov: od drobných kvetín z čipky a organzy našívaných po celom obvode sukní, krištáľové či korálikové vzory prišité na stovkách metrov hodvábu, perličky rozsypávajúce sa po nadýchaných masívnych sukniach, alebo výšivky abstraktných kvetinových vzorov z akoby odloženej palety maliara, v ktorých sa ligotali drobné flitre aj masívnejšie brusené sklá. Tie najjemnejšie látky, často priehľadné šifóny boli rafinovane zdobené tak, aby zahaľovali potrebné – neskĺzli však do vulgárnosti, pôsobili delikátne.
Popri modeloch, na ktorých museli vyšívačky stráviť týždne práce, však nechýbali tentoraz ani šaty, v ktorých sa prejavilo priam sochárske majstrovstvo strihu a ktoré nechali vyniknúť materiál a sošnosť modeliek. Saab už tradične ponúka pestrú farebnú paletu a výnimkou nebola ani táto kolekcia. Podobne ako mnohí jeho kolegovia aj on servíroval pastelové odtiene ako levanduľovú, koralovú či belasú s ľadovým nádychom. Nechýbala však ani jemná žltá, snehová biela a pudrové tóny ružovej. Záver patril dramatickej čiernej, ktorej údernosť však tvorca tlmil tónovaním v ručne farbených modeloch či výšivkami a priehľadnosťou.
Nech žije kankán, nech žije šantán, nech žije Paríž!
Jeho prehliadky patria k najzábavnejším a excentrický tvorca Jean Paul Gaultier to tak má očividne rád. Jarnú couture kolekciu prezentoval vo veľkej paráde s poctou burleske, šantánovým vystúpeniam, ale tiež poctou ženám, ktoré sa neboja posúvať limity svojej rafinovanosti a erotickej hravosti. Ústredným motívom kolekcie sa stal motýľ. Jeho pestrosť, pôvab, farebnosť sa pretavila do ozdôb na hlavách modeliek, ale aj výšiviek či proporcií, keď mnohé šaty alebo blúzky a saká boli strihané tak akoby pripomínali motýľa s roztvorenými krídlami.
Gaultier sa nikdy nebál erotiky vo svojej tvorbe a hoci tentoraz sa nenašla žiadna variácia na jeho ikonickú podprsenku, nahotu tela sprostredkoval cez sieťovinu, transparentné materiály či perforované kožené a lakované sukne a nohavice. Hoci časť odevov pôsobila priam kostýmovo a skutočne akoby práve zišli z pódia kabaretu, tvorca ponúkol aj delikátne róby v údernej farebnosti fuchsie, oranžovočervenej či fialovej. Hold šantánu sa dal čítať aj v opätovnej účasti Dity von Teesovej – jednej z najznámejších umelkýň burlesky, ktorá sa predviedla v korzetovom modeli v tvare motýľa.